Učebné osnovy pre 7.ročník základných škôl

  Učebné osnovy schválila Konferencie biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

Charakteristika 7. ročníka


Učivo 7. ročníka  v učebnici nie je členené na jednotlivé tematické celky, ale podáva sa bez členenia, a preto ho pre lepšiu orientáciu i rozvrhnutie učiva do časovo-tematického plánu možno obsahovo rozčleniť do týchto tematických celkov.

Prehľad učiva

Orientačný plán hodín

Čo je Cirkev? 3
Sloboda Cirkvi a nebezpečenstvá je hroziace 5
Potreba obnovy Cirkvi v duchu jej zakladateľa 5
Kresťanský novovek 5
Cirkev dnes 5
Cirkev v dejinách Slovenska 6

Výchova k láske a čistote

4

Spolu

33

Tematický celok Výchova k láske a čistote zaraďujeme do časovo-tematického plánu po dohode s vyučujúcimi prírodopisu a občianskej výchovy, aby problematiku dospievania, pohlavného dozrievania a rozmnožovania preberali v rovnakom časovom horizonte.

 

Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Čo je Cirkev

1.1. Ako sa tvoria dejiny

A: -pochopiť, že dejiny sa vytvárajú rozhodovaním a konaním človeka, každý človek je tvorcom svojich dejín,
     - stredobodom dejín je Ježiš Kristus.
B: - uvedomiť si zodpovednosť za svoje konanie, ktoré prispieva k celkovej podobe dejín,
     - z dejín sa dá poučiť - vyvarovať sa zla, povzbudiť sa dobrými vzormi.

1.2. ... a čo je vlastne Cirkev?

A: - definovať Cirkev, vedieť odlíšiť Cirkev od iných zoskupení či organizácií,
     - pochopiť, v čom spočíva božský a ľudský rozmer Cirkvi,
     - predstaviť hlavné znaky Cirkvi (jedna, svätá, katolícka, apoštolská).
B: - uvedomiť si svoju príslušnosť k Cirkvi a záväzky vyplývajúce z krstu,
     - uvedomiť si dobrá plynúce pre dušu, osobný i spoločenský život prostredníctvom sviatostí.

1.3. Cirkev na cestách sveta

A: - spoznať príčiny prenasledovania kresťanov pohanmi v 1. - 3. storočí a predstaviť najväčších prenasledovateľov Cirkvi,
     - pochopiť význam mučeníctva, spoznať niektorých svätcov - mučeníkov (Agáta, Cecília, Lucia, Tarzícius...).
B: - mať odvahu brániť a šíriť svoju vieru v okolí, v ktorom žijem,
     - zobrať si príklad z mučeníkov, ktorí uprednostňovali vieru v Boha a večný život pred dočasným mučením a pozemským životom.

2. Sloboda Cirkvi a nebezpečenstvá jej hroziace

2.1. My, ktorí sme sa stretli v Miláne

A: - oboznámiť žiakov s osobou Konštantína Veľkého - pozitíva i negatíva (zasahovanie cisára do vnútorných záležitostí Cirkvi),
     - spoznať Milánsky edikt a jeho význam pre Cirkev.
B: - viesť žiakov k vďačnosti za náboženskú slobodu,
     - uvedomiť si právo Cirkvi brániť práva veriacich v štáte, ktorý nerešpektuje Božie zákony.

2.2. Kedy vznikla kresťanská Európa

A: - oboznámiť žiakov so šírením kresťanstva v jednotlivých oblastiach Európy (sv. Patrik, Bonifác, Benedikt - jeho význam pre duchovné dedičstvo Západu),
     - uvedomiť si, že duchovné a kultúrne bohatstvo Európy má svoje korene v kresťanstve.
B: - uvedomiť si, že Európa je vyspelá vďaka svojej kresťanskej tradícii,
     - pochopiť, že kresťanskými postojmi môžeme svet meniť k lepšiemu.

2.3. Cirkev v nebezpečenstve moci a bohatstva

A: - spoznať situáciu, v akej sa ocitla Cirkev v 10. a 11. storočí,
     - pochopiť vtedajšiu závislosť Cirkvi od panovníka (zlyhávanie jednotlivcov).
B: - uvedomiť si, že ak sa človek dá viesť Duchom Svätým, ten bude riadiť jeho myšlienky i skutky a zostane verný Bohu,
     - snažiť sa ostať nezávislým od hmotných vecí.

2.4. Zápas Cirkvi o nezávislosť

A: - poukázať na účinkovanie Ducha Svätého cez pápeža Gregora VII. v snahe oslobodiť Cirkev z područia svetskej moci,
     - pochopiť význam Wormského konkordátu pre rozvoj Cirkvi.
B: - Cirkev sa vždy snaží zachovať svoju nezávislosť a chrániť slobodu a práva iných,
     - povzbudzovať k vytváraniu zdravých vzťahov a nezávislosti od hmotných výhod a pohodlia.

2.5. Tisícročná jednota sa narúša

A: - poukázať na príčiny rozkolu v Cirkvi ako dôsledok osobných sporov jej popredných predstaviteľov,
     - pochopiť vtedajší pohľad na vzťah Cirkvi a panovníka na Východe a Západe.
B: - viesť žiakov k tolerancii a znášanlivosti medzi sebou, k iným náboženstvám a národom, spoznávať ich originalitu,
     - vzbudiť potrebu modliť sa za zjednotenie kresťanov.

3. Potreba obnovy Cirkvi v duchu jej zakladateľa

3.1. Svätý hrob

A: - pochopiť ideu a príčiny križiackych výprav - oslobodenie Svätého hrobu,
     - poukázať na význam križiackych výprav pre Európu i Cirkev.
B: - vzbudiť odhodlanie brániť posvätné veci a miesta, predovšetkým svoju vieru,
     - viesť žiakov k pomoci druhým a ich obrane a tiež k odpúšťaniu.

3.2. Cirkev sa obrodzuje

A: - poukázať na príčiny nesprávneho smerovania obrody v 12. storočí,
     - pochopiť potrebu vzdelávania sa v náboženských veciach a štúdia Svätého písma.
B: - pochopiť, že pravá obroda je dielom Ducha Svätého a vedie cez rešpektovanie učiteľského úradu Cirkvi.

3.3. Hľadať pravdu, žiť v pravde

A: - pochopiť, že pravdu treba najprv hľadať a potom podľa nej aj žiť (Ježiš je Pravda),
     - oboznámiť žiakov s dnešným pohľadom Cirkvi na inkvizíciu.
B: - poznávať bližšie Ježiša, ktorý o sebe povedal, že je Cesta, Pravda a Život.

3.4. Veľká západná schizma

A: - poukázať na novú snahu svetskej moci (Filip IV.) zasahovať do záležitostí Cirkvi - avignonské zajatie,
     - poukázať na význam snemu v Kostnici na vyriešenie problému i význam snemov pre Cirkev.
B: - vzbudiť potrebu modlitby za Svätého Otca i ďalších cirkevných predstavených,
     - uvedomiť si, že neústupčivosť problémy nerieši, ale ich stupňuje.

3.5. Cirkev zakladá školy a univerzity

A: - poukázať žiakom na to, že Cirkev vždy bola nositeľkou vzdelania a pokroku,
     - oboznámiť žiakov s typmi škôl v stredoveku,
     - poukázať na mnohé objavy a vynálezy, ktoré urobili rehoľníci a kňazi.
B: - uvedomiť si zodpovednosť za svoje vzdelanie,
     - vzbudiť hrdosť na svoju príslušnosť k Cirkvi a obdiv k slávnym objaviteľom z radov Cirkvi.

4. Kresťanský novovek

4.1. Sila Ducha Svätého oživuje

A: - objasniť význam Tridentského koncilu,
     - poukázať žiakom, že Duch Svätý účinkuje v Cirkvi, hoci sa navonok javí jej kríza,
     - poukázať na vznik nových rehoľných spoločností a oboznámiť ich s významnými osobnosťami duchovného života.
B: - povzbudzovať žiakov k túžbe po sviatosti birmovania, po pôsobení Ducha Svätého v ich živote (osobná skúsenosť),
     - vzbudzovať túžbu po svätosti života.

4.2. Bratia sa oddelili

A: - priblížiť žiakom príčiny Lutherovej reformácie (ľudská pýcha),
     - spoznať dôsledky oddelenia a hlavné odlišnosti v učení protestantov a katolíkov,
     - poukázať na hrdinstvá anglických mučeníkov (Morus, Fischer).
B: - viesť žiakov k úcte a poslušnosti voči cirkevnej autorite,
     - nebyť namysleným na svoje vedomosti, ale uvedomovať si, že všetko som dostal od Boha ako dar pre druhých.

4.3. Podľa toho spoznajú, že ste moji učeníci

A: - oboznámiť žiakov so situáciou po reformácii, s rekatolizáciou a jej výsledkami,
     - poukázať na osobu sv. Františka Saleského a jeho prínos k rekatolizácii.
B: - uvedomiť si, že pravého Kristovho učeníka poznať podľa lásky a obetavosti voči všetkým.

4.4. Choďte do celého sveta

A: - oboznámiť žiakov s napĺňaním misijného poslania Cirkvi v epoche veľkých objaviteľských ciest,
     - poukázať na osobu sv. Františka Xaverského a jeho metódy, na súčasnú situáciu v misiách a potrebu naplniť Ježišov misijný odkaz.
B: - uvedomiť si, že každý kresťan má byť misionárom vo svojom okolí,
     - modliť sa za misie a misionárov (každý rok mnohí z nich zomierajú mučeníckou smrťou).

4.5.Čo nevedeli ľudia v 17. a 18. storočí

A: - poukázať na chápanie Svätého písma a úlohy vedy v 17. storočí,
     - definovať kompetencie vedy a náboženstva.
B: - uvedomiť si, že viera a veda nie sú v nepriateľstve,
     - pochopiť, že pochybnosti vo viere mi spôsobuje moja nevedomosť
     - túžiť po poznaní Božích právd.

5. Cirkev dnes

5.1. Uskutočňovanie sociálneho učenia Cirkvi

A: - poukázať na priemyselnú revolúciu v 19. storočí a na jej dôsledky pre život jednoduchých ľudí,
     - Cirkev vždy bránila ubiedených; poukázať na súčasné aktivity Cirkvi v sociálnej oblasti.
B: -viesť žiakov k sociálnemu cíteniu, uvedomiť si, že sociálnou prácou sa prejavuje služba Kristovi,
     - urobiť konkrétny skutok lásky k blížnym.
     

5.2. Cirkev v 20. storočí

A: - oboznámiť žiakov s hlavnými udalosťami 20. storočia, ich dôsledkami na život ľudstva a s úlohou Cirkvi v novej situácii,
     - oboznámiť žiakov s pápežmi 20. storočia a ich prínosom pre Cirkev a ľudstvo.
B: - pocítiť zodpovednosť za vlastný prínos pre Cirkev.

5.3. Cirkev - spoločníčka na ceste vedy

A: - poukázať na nebezpečenstvo zneužitia nových objavov proti ľudstvu (atómová energia, bioinžinierstvo, klonovanie),
     - poukázať na nutnosť zodpovedného konania vedcov a nebezpečenstvo manipulácie so svedomím.
B: - uvedomiť si, že to, čo viem a vlastním, nemám zneužívať, ale som za to zodpovedný a mám to využívať na dobro iných a konať podľa svojho svedomia.

5.4. Šanca pre tretie tisícročie

A: - poukázať, v čom má ľudstvo šance, aby prežilo aj 3. tisícročie,
     - priblížiť osobnosti ako Maximilián Kolbe, Matka Terézia, Albert Schweitzer.
B: - uvedomiť si, že osud sveta a Cirkvi závisí aj odo mňa,
     - viesť žiakov k hlbšej modlitbe a vzbudiť túžbu zúčastniť sa mládežníckeho stretnutia.

6. Cirkev v dejinách Slovenska

6.1. Šírenie cyrilometodského odkazu

A: - oboznámiť žiakov s politickou a náboženskou situáciou na Veľkej Morave po smrti Metoda a s osudom slovanskej liturgie,
     - priblížiť žiakom osoby prvých slovenských svätcov - Gorazd, Andrej-Svorad, Benedikt, Bystrík.
B: - pestovať hrdosť na naše náboženské tradície,
     - zobrať si príklad zo svätcov nášho národa a mať v úcte posvätné miesta (chrámy).

6.2. Reformácia

A: - priblížiť žiakom situáciu Cirkvi v Uhorsku po Moháčskej bitke,
     - oboznámiť žiakov s odbojom kalvínskych kniežat proti katolíkom.
B: - pestovať znášanlivosť a porozumenie medzi ľuďmi,
     - byť vytrvalým vo viere, hoci to niekedy môže byť spojené s ťažkosťami.

6.3. Cirkev - spoločníčka na ceste vedy

A: - poukázať na prínos Cirkvi a jej predstaviteľov ku kultúrnemu povzneseniu slovenského národa,
     - oboznámiť žiakov s univerzitami na Slovensku a s kňazmi, ktorí slúžili povzneseniu slovenského národa.
B: - mať v úcte všetkých, čo pomohli povznášať náš národ na vyššiu úroveň,
     - pestovať kultúru vyjadrovania a uvedomiť si silu vypovedanej myšlienky (naučiť sa, kedy a čo povedať a kedy mlčať, Mt 12, 33-37).

6.4. Štyridsaťročné putovanie nášho národa púšťou

A: - oboznámiť žiakov so situáciou, ktorá nastala pre Cirkev po druhej svetovej vojne a hlavne po komunistickom prevrate v roku 1948,
     - poukázať na utrpenie biskupov, kňazov a veriacich, likvidáciu reholí a Gréckokatolíckej cirkvi.
B: - pamätať na hrdinstvo všetkých, čo sa obetovali za svoje presvedčenie a zachovanie viery pre budúce pokolenia,
     - uvedomiť si nebezpečenstvo každej totality; pokúšať sa vždy odpustiť, hoci je to ťažké.

6.5. Panna Mária kráča dejinami Slovenska

A: - poukázať na hlbokú úctu slovenského národa k Panne Márii, zvlášť v časoch prenasledovania a utrpenia,
     - vyvolenie Sedembolestnej za patrónku Slovenska.
B: - podnietiť žiakov k modlitbe svätého ruženca a návšteve niektorého mariánskeho pútnického miesta.

7. Výchova k láske a čistote

7.1. Definícia lásky

A: - chápať lásku ako dobrovoľný dar inému človeku alebo iného človeka, ktorý môžem dať, prijať alebo odmietnuť.
B: - láska sa prejavuje v konkrétnom preukazovaní dobra a prinášaní obety pre milovanú osobu.

7.2. Telesný, duševný a duchovný život

A: - pochopiť zjavenú pravdu, že okrem telesného a duševného života existuje život ducha ako obraz a podoba Boha v človeku.
B: - sprostredkovať istú predstavu a skúsenosť duchovného života, aby žiaci zatúžili rozvíjať ho vierou a láskou k Bohu a k blížnemu.

7.3. Psychosexuálne rozdiely medzi chlapcom a dievčaťom

A: - spoznať a uvedomiť si psychické rozdiely medzi chlapcom a dievčaťom.
B: - pochopiť ich vplyv na správanie pri vzájomnej komunikácii.

7.4. Byť sám sebou

A: - pochopiť, že každý je originál a treba si budovať vlastnú identitu.
B: - naučiť sa prijímať dobré rady od tých, ktorí túto etapu už absolvovali a záleží im na našom dobre.

 

Odporúčaná literatúra a pomôcky

Okrem učebnice, metodickej príručky a pracovného zošita môžeme čerpať z nasledujúcej literatúry:
JANÁČ, P.: Kristus žije v dejinách Cirkvi I. Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve príroda, 1991. 
JANÁČ, P.: Kristus žije v dejinách Cirkvi II. Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve Príroda, 1991.
ONDRUŠ, R. SJ: Blízki Bohu i ľuďom, Bratislava, pre SSV v Trnave vydavateľstvo Tatran, 1991.
ONDRUŠ, R. SJ: Blízki Bohu i ľuďom 4, Cambridge, Ont., Kanada a Trnava, Priatelia dobrej knihy, 1992.
ONDRUŠ, R. SJ: Blízki Bohu i ľuďom 5. Trnava: Dobrá kniha, 1995.
KVASNIČKOVÁ, J.: Rehole včera a dnes - vo svete i u nás. Bratislava: USPO Peter Smolík, 1995.
JUDÁK, V.: Priatelia Boží - Slovenské martyrológium. Bratislava: Lúč, 1995.
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999.
ORENDÁČ, P. A KOL.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 2000.

Vo výchove k láske a čistote môžeme vhodne využiť videonahrávky:
Vážim si Ťa, láska. Bratislava: Metodické centrum v Bratislave, ALEF štúdio, spol s r.o.
Haló, tu som. Bratislava: LUX communication.
Sexuálna výchova II. Paulínky, Praha, 1998.
                                 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004