Charakteristika 7. ročníka
Učivo 7. ročníka v učebnici nie je členené na jednotlivé
tematické celky, ale podáva sa bez členenia, a preto ho pre lepšiu
orientáciu i rozvrhnutie učiva do časovo-tematického plánu možno
obsahovo rozčleniť do týchto tematických celkov.
Prehľad učiva
|
Orientačný plán hodín
|
Čo je Cirkev? |
3 |
Sloboda Cirkvi a nebezpečenstvá je hroziace |
5 |
Potreba obnovy Cirkvi v duchu jej zakladateľa |
5 |
Kresťanský novovek |
5 |
Cirkev dnes |
5 |
Cirkev v dejinách Slovenska |
6 |
Výchova k láske a čistote |
4 |
Spolu
|
33
|
Tematický celok Výchova k láske a čistote zaraďujeme
do časovo-tematického plánu po dohode s vyučujúcimi prírodopisu a občianskej
výchovy, aby problematiku dospievania, pohlavného dozrievania a rozmnožovania
preberali v rovnakom časovom horizonte.
Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele
1. Čo je Cirkev
1.1. Ako sa tvoria dejiny
A: -pochopiť, že dejiny sa vytvárajú rozhodovaním a konaním človeka,
každý človek je tvorcom svojich dejín,
- stredobodom dejín je Ježiš Kristus.
B: - uvedomiť si zodpovednosť za svoje konanie, ktoré prispieva k
celkovej podobe dejín,
- z dejín sa dá poučiť - vyvarovať sa zla,
povzbudiť sa dobrými vzormi.
1.2. ... a čo je vlastne Cirkev?
A: - definovať Cirkev, vedieť odlíšiť Cirkev od iných zoskupení či
organizácií,
- pochopiť, v čom spočíva božský a ľudský
rozmer Cirkvi,
- predstaviť hlavné znaky Cirkvi (jedna, svätá,
katolícka, apoštolská).
B: - uvedomiť si svoju príslušnosť k Cirkvi a záväzky vyplývajúce
z krstu,
- uvedomiť si dobrá plynúce pre dušu, osobný
i spoločenský život prostredníctvom sviatostí.
1.3. Cirkev na cestách sveta
A: - spoznať príčiny prenasledovania kresťanov pohanmi
v 1. - 3. storočí a predstaviť najväčších prenasledovateľov
Cirkvi,
- pochopiť význam mučeníctva, spoznať
niektorých svätcov - mučeníkov (Agáta, Cecília, Lucia, Tarzícius...).
B: - mať odvahu brániť a šíriť svoju vieru v okolí, v ktorom žijem,
- zobrať si príklad z mučeníkov, ktorí
uprednostňovali vieru v Boha a večný život pred dočasným mučením a
pozemským životom.
2. Sloboda Cirkvi a nebezpečenstvá jej
hroziace
2.1. My, ktorí sme sa stretli v Miláne
A: - oboznámiť žiakov s osobou Konštantína Veľkého - pozitíva i
negatíva (zasahovanie cisára do vnútorných záležitostí Cirkvi),
- spoznať Milánsky edikt a jeho význam pre
Cirkev.
B: - viesť žiakov k vďačnosti za náboženskú slobodu,
- uvedomiť si právo Cirkvi brániť práva
veriacich v štáte, ktorý nerešpektuje Božie zákony.
2.2. Kedy vznikla kresťanská Európa
A: - oboznámiť žiakov so šírením kresťanstva v jednotlivých
oblastiach Európy (sv. Patrik, Bonifác, Benedikt - jeho význam pre
duchovné dedičstvo Západu),
- uvedomiť si, že duchovné a kultúrne
bohatstvo Európy má svoje korene v kresťanstve.
B: - uvedomiť si, že Európa je vyspelá vďaka svojej kresťanskej tradícii,
- pochopiť, že kresťanskými postojmi môžeme
svet meniť k lepšiemu.
2.3. Cirkev v nebezpečenstve moci a bohatstva
A: - spoznať situáciu, v akej sa ocitla Cirkev v 10. a 11. storočí,
- pochopiť vtedajšiu závislosť Cirkvi od
panovníka (zlyhávanie jednotlivcov).
B: - uvedomiť si, že ak sa človek dá viesť Duchom Svätým, ten bude
riadiť jeho myšlienky i skutky a zostane verný Bohu,
- snažiť sa ostať nezávislým od hmotných
vecí.
2.4. Zápas Cirkvi o nezávislosť
A: - poukázať na účinkovanie Ducha Svätého cez pápeža
Gregora VII. v snahe oslobodiť Cirkev z područia svetskej moci,
- pochopiť význam Wormského konkordátu pre
rozvoj Cirkvi.
B: - Cirkev sa vždy snaží zachovať svoju nezávislosť a chrániť
slobodu a práva iných,
- povzbudzovať k vytváraniu zdravých vzťahov
a nezávislosti od hmotných výhod a pohodlia.
2.5. Tisícročná jednota sa narúša
A: - poukázať na príčiny rozkolu v Cirkvi ako dôsledok
osobných sporov jej popredných predstaviteľov,
- pochopiť vtedajší pohľad na vzťah Cirkvi a
panovníka na Východe a Západe.
B: - viesť žiakov k tolerancii a znášanlivosti medzi sebou, k iným náboženstvám
a národom, spoznávať ich originalitu,
- vzbudiť potrebu modliť sa za zjednotenie kresťanov.
3. Potreba obnovy Cirkvi v duchu jej
zakladateľa
3.1. Svätý hrob
A: - pochopiť ideu a príčiny križiackych výprav - oslobodenie Svätého
hrobu,
- poukázať na význam križiackych výprav pre
Európu i Cirkev.
B: - vzbudiť odhodlanie brániť posvätné veci a miesta, predovšetkým
svoju vieru,
- viesť žiakov k pomoci druhým a ich obrane a
tiež k odpúšťaniu.
3.2. Cirkev sa obrodzuje
A: - poukázať na príčiny nesprávneho smerovania obrody v 12. storočí,
- pochopiť potrebu vzdelávania sa v náboženských
veciach a štúdia Svätého písma.
B: - pochopiť, že pravá obroda je dielom Ducha Svätého a vedie cez rešpektovanie
učiteľského úradu Cirkvi.
3.3. Hľadať pravdu, žiť v pravde
A: - pochopiť, že pravdu treba najprv hľadať a potom podľa nej aj žiť
(Ježiš je Pravda),
- oboznámiť žiakov s dnešným pohľadom
Cirkvi na inkvizíciu.
B: - poznávať bližšie Ježiša, ktorý o sebe povedal, že je Cesta,
Pravda a Život.
3.4. Veľká západná schizma
A: - poukázať na novú snahu svetskej moci (Filip IV.)
zasahovať do záležitostí Cirkvi - avignonské zajatie,
- poukázať na význam snemu v Kostnici na vyriešenie
problému i význam snemov pre Cirkev.
B: - vzbudiť potrebu modlitby za Svätého Otca i ďalších cirkevných
predstavených,
- uvedomiť si, že neústupčivosť problémy
nerieši, ale ich stupňuje.
3.5. Cirkev zakladá školy a univerzity
A: - poukázať žiakom na to, že Cirkev vždy bola
nositeľkou vzdelania a pokroku,
- oboznámiť žiakov s typmi škôl v
stredoveku,
- poukázať na mnohé objavy a vynálezy, ktoré
urobili rehoľníci a kňazi.
B: - uvedomiť si zodpovednosť za svoje vzdelanie,
- vzbudiť hrdosť na svoju príslušnosť k
Cirkvi a obdiv k slávnym objaviteľom z radov Cirkvi.
4. Kresťanský novovek
4.1. Sila Ducha Svätého oživuje
A: - objasniť význam Tridentského koncilu,
- poukázať žiakom, že Duch Svätý účinkuje
v Cirkvi, hoci sa navonok javí jej kríza,
- poukázať na vznik nových rehoľných spoločností
a oboznámiť ich s významnými osobnosťami duchovného života.
B: - povzbudzovať žiakov k túžbe po sviatosti birmovania, po pôsobení
Ducha Svätého v ich živote (osobná skúsenosť),
- vzbudzovať túžbu po svätosti života.
4.2. Bratia sa oddelili
A: - priblížiť žiakom príčiny Lutherovej reformácie (ľudská pýcha),
- spoznať dôsledky oddelenia a hlavné odlišnosti
v učení protestantov a katolíkov,
- poukázať na hrdinstvá anglických mučeníkov
(Morus, Fischer).
B: - viesť žiakov k úcte a poslušnosti voči cirkevnej autorite,
- nebyť namysleným na svoje vedomosti, ale
uvedomovať si, že všetko som dostal od Boha ako dar pre druhých.
4.3. Podľa toho spoznajú, že ste moji učeníci
A: - oboznámiť žiakov so situáciou po reformácii, s rekatolizáciou a
jej výsledkami,
- poukázať na osobu sv. Františka Saleského a
jeho prínos k rekatolizácii.
B: - uvedomiť si, že pravého Kristovho učeníka poznať podľa lásky
a obetavosti voči všetkým.
4.4. Choďte do celého sveta
A: - oboznámiť žiakov s napĺňaním misijného
poslania Cirkvi v epoche veľkých objaviteľských ciest,
- poukázať na osobu sv. Františka Xaverského
a jeho metódy, na súčasnú situáciu v misiách a potrebu naplniť Ježišov
misijný odkaz.
B: - uvedomiť si, že každý kresťan má byť misionárom vo svojom
okolí,
- modliť sa za misie a misionárov (každý rok
mnohí z nich zomierajú mučeníckou smrťou).
4.5.Čo nevedeli ľudia v 17. a 18. storočí
A: - poukázať na chápanie Svätého písma a úlohy
vedy v 17. storočí,
- definovať kompetencie vedy a náboženstva.
B: - uvedomiť si, že viera a veda nie sú v nepriateľstve,
- pochopiť, že pochybnosti vo viere mi spôsobuje
moja nevedomosť
- túžiť po poznaní Božích právd.
5. Cirkev dnes
5.1. Uskutočňovanie sociálneho učenia Cirkvi
A: - poukázať na priemyselnú revolúciu v 19. storočí a na jej dôsledky
pre život jednoduchých ľudí,
- Cirkev vždy bránila ubiedených; poukázať
na súčasné aktivity Cirkvi v sociálnej oblasti.
B: -viesť žiakov k sociálnemu cíteniu, uvedomiť si, že sociálnou prácou
sa prejavuje služba Kristovi,
- urobiť konkrétny skutok lásky k blížnym.
5.2. Cirkev v 20. storočí
A: - oboznámiť žiakov s hlavnými udalosťami 20. storočia, ich dôsledkami
na život ľudstva a s úlohou Cirkvi v novej situácii,
- oboznámiť žiakov s pápežmi 20. storočia a
ich prínosom pre Cirkev a ľudstvo.
B: - pocítiť zodpovednosť za vlastný prínos pre Cirkev.
5.3. Cirkev - spoločníčka na ceste vedy
A: - poukázať na nebezpečenstvo zneužitia nových objavov proti ľudstvu
(atómová energia, bioinžinierstvo, klonovanie),
- poukázať na nutnosť zodpovedného konania
vedcov a nebezpečenstvo manipulácie so svedomím.
B: - uvedomiť si, že to, čo viem a vlastním, nemám zneužívať, ale
som za to zodpovedný a mám to využívať na dobro iných a konať podľa
svojho svedomia.
5.4. Šanca pre tretie tisícročie
A: - poukázať, v čom má ľudstvo šance, aby prežilo aj 3. tisícročie,
- priblížiť osobnosti ako Maximilián Kolbe,
Matka Terézia, Albert Schweitzer.
B: - uvedomiť si, že osud sveta a Cirkvi závisí aj odo mňa,
- viesť žiakov k hlbšej modlitbe a vzbudiť túžbu
zúčastniť sa mládežníckeho stretnutia.
6. Cirkev v dejinách Slovenska
6.1. Šírenie cyrilometodského odkazu
A: - oboznámiť žiakov s politickou a náboženskou situáciou na Veľkej
Morave po smrti Metoda a s osudom slovanskej liturgie,
- priblížiť žiakom osoby prvých slovenských
svätcov - Gorazd, Andrej-Svorad, Benedikt, Bystrík.
B: - pestovať hrdosť na naše náboženské tradície,
- zobrať si príklad zo svätcov nášho národa
a mať v úcte posvätné miesta (chrámy).
6.2. Reformácia
A: - priblížiť žiakom situáciu Cirkvi v Uhorsku po Moháčskej bitke,
- oboznámiť žiakov s odbojom kalvínskych kniežat
proti katolíkom.
B: - pestovať znášanlivosť a porozumenie medzi ľuďmi,
- byť vytrvalým vo viere, hoci to niekedy môže
byť spojené s ťažkosťami.
6.3. Cirkev - spoločníčka na ceste vedy
A: - poukázať na prínos Cirkvi a jej predstaviteľov ku kultúrnemu
povzneseniu slovenského národa,
- oboznámiť žiakov s univerzitami na Slovensku
a s kňazmi, ktorí slúžili povzneseniu slovenského národa.
B: - mať v úcte všetkých, čo pomohli povznášať náš národ na vyššiu
úroveň,
- pestovať kultúru vyjadrovania a uvedomiť si
silu vypovedanej myšlienky (naučiť sa, kedy a čo povedať a kedy mlčať,
Mt 12, 33-37).
6.4. Štyridsaťročné putovanie nášho národa púšťou
A: - oboznámiť žiakov so situáciou, ktorá nastala pre
Cirkev po druhej svetovej vojne a hlavne po komunistickom prevrate v roku
1948,
- poukázať na utrpenie biskupov, kňazov a
veriacich, likvidáciu reholí a Gréckokatolíckej cirkvi.
B: - pamätať na hrdinstvo všetkých, čo sa obetovali za svoje presvedčenie
a zachovanie viery pre budúce pokolenia,
- uvedomiť si nebezpečenstvo každej totality;
pokúšať sa vždy odpustiť, hoci je to ťažké.
6.5. Panna Mária kráča dejinami Slovenska
A: - poukázať na hlbokú úctu slovenského národa k
Panne Márii, zvlášť v časoch prenasledovania a utrpenia,
- vyvolenie Sedembolestnej za patrónku
Slovenska.
B: - podnietiť žiakov k modlitbe svätého ruženca a návšteve niektorého
mariánskeho pútnického miesta.
7. Výchova k láske a čistote
7.1. Definícia lásky
A: - chápať lásku ako dobrovoľný dar inému človeku
alebo iného človeka, ktorý môžem dať, prijať alebo odmietnuť.
B: - láska sa prejavuje v konkrétnom preukazovaní dobra a prinášaní
obety pre milovanú osobu.
7.2. Telesný, duševný a duchovný život
A: - pochopiť zjavenú pravdu, že okrem telesného a duševného
života existuje život ducha ako obraz a podoba Boha v človeku.
B: - sprostredkovať istú predstavu a skúsenosť duchovného života,
aby žiaci zatúžili rozvíjať ho vierou a láskou k Bohu a k blížnemu.
7.3. Psychosexuálne rozdiely medzi chlapcom a dievčaťom
A: - spoznať a uvedomiť si psychické rozdiely medzi
chlapcom a dievčaťom.
B: - pochopiť ich vplyv na správanie pri vzájomnej komunikácii.
7.4. Byť sám sebou
A: - pochopiť, že každý je originál a treba si budovať
vlastnú identitu.
B: - naučiť sa prijímať dobré rady od tých, ktorí túto etapu už
absolvovali a záleží im na našom dobre.
Odporúčaná literatúra a pomôcky
Okrem učebnice, metodickej príručky a pracovného zošita
môžeme čerpať z nasledujúcej literatúry:
JANÁČ, P.: Kristus žije v dejinách Cirkvi I. Bratislava: SSV v Trnave
vo vydavateľstve príroda, 1991.
JANÁČ, P.: Kristus žije v dejinách Cirkvi II. Bratislava: SSV v Trnave
vo vydavateľstve Príroda, 1991.
ONDRUŠ, R. SJ: Blízki Bohu i ľuďom, Bratislava, pre SSV v Trnave
vydavateľstvo Tatran, 1991.
ONDRUŠ, R. SJ: Blízki Bohu i ľuďom 4, Cambridge, Ont., Kanada a
Trnava, Priatelia dobrej knihy, 1992.
ONDRUŠ, R. SJ: Blízki Bohu i ľuďom 5. Trnava: Dobrá kniha, 1995.
KVASNIČKOVÁ, J.: Rehole včera a dnes - vo svete i u nás. Bratislava:
USPO Peter Smolík, 1995.
JUDÁK, V.: Priatelia Boží - Slovenské martyrológium. Bratislava: Lúč,
1995.
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka
výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ.
Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999.
ORENDÁČ, P. A KOL.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske a
čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre
katechizáciu pri KBS vo VMV, 2000.
Vo výchove k láske a čistote môžeme vhodne využiť
videonahrávky:
Vážim si Ťa, láska. Bratislava: Metodické centrum v Bratislave, ALEF
štúdio, spol s r.o.
Haló, tu som. Bratislava: LUX communication.
Sexuálna výchova II. Paulínky, Praha, 1998.
|