Prvé zastavenie
Pán Ježiš je odsúdený na smrť
K: Klaniame sa ti, Kriste, a
dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"A Pilát, aby urobil ľudu
po vôli, prepustil im Barabáša. Ježiša však dal zbičovať a vydal
ho, aby ho ukrižovali." (Mk 15, 15)
|
|
Prišiel medzi svojich a svoji ho neprijali... Peter
zaprel Krista, ostatní apoštoli sa rozutekali a poschovávali. To
je realita rodiacej sa Cirkvi v momente skúšky. Ľud nenašiel v
Kristovi ideál Mesiáša. Pilát - pohan -, mu vydal Krista pre pokoj v
krajine.
Všetci sú vinní, ale nikto nechce prijať vinu. Pilát sa umývaním rúk
domáha neviny. Ľud kričí, že Ježiš je odsúdený spravodlivo, lebo
sa rúhal.
Aj v dejinách Európy padá vina na plecia jej národov za to, že sa počas
druhej svetovej vojny dlho nečinne prizerali zverstvám nacizmu.
Pane. zmiluj sa nad všetkými, ktorí svojou nečinnosťou odsúdili na
smrť milióny mučeníkov druhej svetovej vojny.
Baránok Boží, mnohí tí, ktorí sa stali mučeníkmi nacizmu, kráčali
krížovou cestou Európy. Oni sú svedkami nezmyselnosti vojnových ťažení.
Pane, daj nám silu, aby sme nemohúcnosť a zlo v politike prekonávali
prísnym uplatňovaním mravnosti, aby sme svoju osobnú zodpovednosť
nezvaľovali na politiku, dobu a existenčnú situáciu, ale aby zvíťazila
úcta k človeku, ktorý je živým Božím chrámom.
Otče náš...
späť
Druhé zastavenie
Ježiš berie na svoje plecia kríž
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Sám si niesol kríž a vyšiel na miesto, ktoré
sa volá lebka, po hebrejsky Golgota." (Jn 19, 17)
|
|
Pane, ty s láskou prijímaš kríž hriechu, ktorý sme
položili na tvoje plecia. Prenášaním svojej zodpovednosti a viny na
druhých sme osobne spoluzodpovední za hriech.
Pane, hovoríš: "Kto chce ísť za mnou, nech vezme svoj kríž a
nasleduje ma." Krížová cesta je kráľovskou cestou Cirkvi.
Kto nesie svoj kríž, dôsledne nasleduje Majstra v jeho šľapajach. S
vierou putuje po jeho ceste a siaha po radosti zmŕtvychvstania.
Zjednotení vo viere, sme vytrvali v nesení svojho kríža v čase
totality. Komunizmus bol ťažkou skúškou nášho národa a pretrpeli
sme ho vďaka sile viery. Mnohí svojím svedectvom chránili aj našu
slobodu. Vďaka jednote, ktorú v nás Cirkev budovala, sme sa oslobodili.
Pane, daj nám múdrosť Ducha, aby sme pri budovaní modernej Európy
nezabudli na ľudskosť, ktorá je pilierom spolužitia jednotlivcov v
spoločnosti a medzi národmi.
Otče náš...
späť
Tretie zastavenie
Ježiš prvý raz padá pod krížom
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme
ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
|
|
Ježiš padá pod ťarchou kríža, ale tu sa jeho
utrpenie nekončí. Jeho pád nie je iba prejavom fyzickej slabosti.
Predstavuje aj ťarchu našich hriechov - od prvého človeka až po
posledného. Všetci máme na tomto páde podiel. Každý môj a tvoj
hriech podlamuje Kristovi kolená. Svojím hriechom odmietame jeho lásku.
S príchodom spoločenskej slobody sme veľmi skoro zabudli na hlas
Cirkvi. Dnes počujeme a nasledujeme iné hlasy v domnení slobody, ale
zabúdame, že pod rúškom slobody sa zotročujeme konzumizmom.
Chceme čo najviac mať, mať viac ako iní. Nechceme počúvať svoje
srdce a svedomie. Nechceme z hĺbky svojho vnútra počuť, že tu máme
byť pre iných, že sa máme vedieť podeliť, že máme byť ľudskí.
Otče náš...
späť
Štvrté zastavenie
Ježiš sa stretá so svojou matkou
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Simeon ich požehnal a Márii, jeho matke,
povedal: On je ustanovený na pád a na povstanie pre mnohých v Izraeli a
na znamenie, ktorému budú odporovať, - a tvoju vlastnú dušu prenikne
meč -, aby vyšlo najavo zmýšľanie mnohých sŕdc." (Lk 2,
34-35)
|
|
Mária zohrávala dôležitú úlohu pri príchode Mesiáša:
pri jeho počatí a narodení. Mala účasť aj na jeho utrpení.
Pri anjelovom zvestovaní svojím áno - "Hľa, služobnica Pána,
nech sa mi stane podľa tvojho slova!" - prijala svoje poslanie a
poslanie svojho Syna, pri ktorom stála po celý život.
Mária je prototypom ženy matky. Napriek svojej existenčnej situácii,
spoločenskému opovrhnutiu neodmietla darovať život. Prijala dieťa a
sprevádzala ho na životnej ceste.
Pane, zmiluj sa nad ženami, ktoré sa odmietajú stať matkami, ktoré
pre sociálne pohodlie, spoločenské zavrhnutie, kariéru odmietajú
prijať a spoznať svoje dieťa. Pane, pomôž im spoznať, že právo ženy
na telo nesmie pošliapať právo dieťaťa na život. Dieťa má tiež právo
na telo.
Pane, daj múdrosť matkám, aby dcéry vychovávali a podporovali k úcte
k životu.
Pane, daj, aby otcovia preberali zodpovednosť za výchovu svojich detí.
Aby dokázali hovoriť manželkám a deťom, že ich milujú. Aby rodičia
spoločne ukazovali svojim deťom ich miesto v rodine a v Cirkvi. Aby kládli
na ne ruky, žehnali im a dali im pocítiť, že ich budú sprevádzať na
životnej ceste tak, ako to robila Mária.
Otče náš...
späť
Piate zastavenie
Šimon z Cyrény pomáha Pánu Ježišovi niesť kríž
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Tu prinútili istého Šimona z Cyrény,
Alexandrovho a Rúfovho otca, ktorý sa tade vracal z poľa, aby mu niesol
kríž." (Mk 15, 21)
|
|
Mária bola prijatím svojho poslania pripravená sprevádzať
svojho Syna na bolestnej ceste na Golgotu Šimon z Cyrény však nebol
pripravený sprevádzať trpiaceho v jeho utrpení. Bol donútený.
Nechceme trpieť, bojíme sa bolesti, poníženia, zotročenia,
odmietnutia, pohŕdania, choroby... No napriek tomu, že často nie sme
pripravení, nemôžeme sa utrpeniu vyhnúť.
Je ťažké povedať utrpeniu áno, prijať ho bez reptania. Prečo práve
ja? Čo som spravil? Búrime sa a obviňujeme Boha. Nie sme ochotní prijať
Boží plán. V tých najťažších životných situáciách zabúdame,
že Boh je s nami. Cítime sa opustení, odmietnutí, zbytoční, ale Boh
nám v ťažkých chvíľach vždy niekoho pošle. Aj keď im nerozumieme,
neodmietajme pomoc pre svoju pýchu a snahu riešiť problémy sami.
Neodmietajme pomôcť tým, ktorí to potrebujú. Šimon z Cyrény bol
unavený prácou, nechápal, prečo má pomáhať odsúdencovi, ale
zdvihol kríž a niesol ho.
Hoci nechápeš, prečo to máš byť práve ty, pomáhaj niesť kríž tým,
ktorí tvoju pomoc potrebujú.
Otče náš...
späť
Šieste zastavenie
Veronika podáva Pánu Ježišovi šatku
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Nemá podoby ani krásy, aby sme hľadeli na
neho, nemá výzoru, aby sme po ňom túžili. Opovrhnutý a posledný z
ľudí, muž bolestí, ktorý poznal utrpenie, pred akým si zakrývajú
tvár."
(Iz 53, 2-3)
|
|
Moderná spoločnosť má pre chorých a starých riešenie:
nebudeš trpieť ani ty, ani okolie... Fenomén eutanázie má riešiť
strach a opustenosť tých, ktorí nechcú trpieť, a pýchu tých, ktorí
nechcú trpiacim pomáhať.
Nedokážeme prijať utrpenie, ktoré denne vidíme na televíznych
obrazovkách a o ktorom čítame v tlači. Ale nezabúdajme vidieť v
utrpení sveta tvár trpiaceho Krista. Čo si urobil jednému z mojich
najmenších, mne si urobil...
Keď Ježiš konal zázraky, považovali ho za proroka. Ale keď prijal
utrpenie za naše hriechy, pokladali ho za blázna. Nebuďme ako ľudia
tohto sveta, ktorí chcú vidieť iba moc, úspech, kariéru, bohatstvo,
zdravie. Ktorí označujú chorých, starých, chudobných za zbytočných
pre spoločnosť.
Veronika utiera do ručníka Ježišovu doráňanú tvár. V tej tvári
vidí lásku. Neboj sa prijať utrpenie a trpiacich. Je to výzva na
premenu tvojho srdca, výzva na ľudskosť.
Otče náš...
späť
Siedme zastavenie
Pán Ježiš druhý raz padá pod krížom
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Vtedy im povedal: "Moja duša je smutná až
na smrť!" (...) Trocha poodišiel (...) a modlil sa, aby ho, ak je
možné, minula táto hodina."
(Mk 14, 34-35)
|
|
Prečo Boh dovolil, aby bol jeho Syn taký ponížený?
Odpoveďou je láska. Poníženie Božieho Syna dopustil z veľkej lásky
k svetu. Boh Otec tak miluje svet, že dáva svojho Syna, ktorý v utrpení
padá pod ťarchou kríža a hriechov.
Boh nechal svojho Syna padať v utrpení. No my nevieme prijať odpustenie
a napriek nemu sa k svojmu pádu neustále vraciame. Máme v sebe
zakorenený hlboký pocit viny a nevieme si odpustiť. Odmietame žiť prítomnosť
ako noví ľudia, nedávame sami sebe šancu a nádej na nový život.
Zahadzujem milosť, ktorou nás napĺňa Pán, a tým sa vzdávame možnosti
začať s čistým štítom. Keď sa prehrabujeme v hriechoch minulosti,
často vstupujú do našej prítomnosti a ovládajú náš život, sú naším
väzením.
Prestaň sa ponižovať! Kristus ťa vykúpil, dôveruj mu. "Lebo
tým, ktorí ho prijali, dal moc stať sa Božími deťmi" (Jn
1, 12). Prijmi pravdu vykúpenia.
Uvedom si, že Boh ťa prijal za syna a dcéru, prijmi toto vznešené
postavenie. Keď sa budeš správať ako Boží dedič, uvedomíš si
svoju hodnotu. Potom dokážeš "milovať blížneho ako seba samého"
(Mk 12, 31).
Si milovaný, preto rozdávaj lásku tým, ktorých ti Pán posiela do života.
Odovzdávaj posolstvo lásky v našej spoločnosti, ovplyvňuj ním atmosféru
v manželstve, rodine, práci, medzi susedmi...
Otče náš...
späť
Ôsme zastavenie
Pán Ježiš napomína plačúce ženy
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Dcéry jeruzalemské, neplačte nado mnou, ale
plačte samy nad sebou a nad svojimi deťmi." (Lk 23, 28)
|
|
Nemožno utešovať toho, ktorého sme odsúdili. Považujeme
sa za kresťanov, no odmietame mravné hodnoty kresťanstva, ba vysmievame
sa z nich. Hovoríme: "Som kresťan, ale taký normálny - nie som
žiadny svätec, nepreháňam to."
Je paradoxom, že nás dojímajú životopisné filmy Krista, apoštolov a
iných svätcov, ale pohŕdame tými, ktorí medzi nami - v tejto spoločnosti
- žijú evanjeliové posolstvo a túžia po svätosti.
Ježišova reakcia na plač žien je aktuálna aj pre nás, pre dnešok.
Plačme nad svojou povrchnosťou, farizejstvom, iróniou, nad nedeľným
tradicionalizmom. Plačme nad svojimi deťmi. Prečo ich nenapomíname za
hriechy? Prečo ospravedlňujeme ich hriechy modernou dobou?
Hriech ostane hriechom, modernú dobu tvoríme my - ľudia. Akú Európu
vytvoríme? Na akých hodnotách?
Otče náš...
späť
Deviate
zastavenie
Pán Ježiš tretí raz padá pod krížom
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Vezmite na seba moje jarmo a učte sa odo mňa,
lebo som tichý a pokorný srdcom; a nájdete odpočinok pre svoju dušu."
(Mt 11, 29)
|
|
Odmietnutý a odsúdený Ježiš leží pod ťarchou kríža
v prachu zeme už tretí raz.
Prijatím totálneho poníženia sa stal pokorným poslom pre ľudstvo,
pre človeka, ktorý pádom odvrátil svoju tvár od Boha.
Boží Syn svojím vtelením, v ktorom prijal ľudskú poníženosť, ukázal
cestu k spáse. V ľudskom tele trpel ako zástupná obeť všetkých Božích
synov a dcér. Prišiel, aby bol s nami, aby sa stal jedným z nás a my
aby sme sa stali podobnými jemu a naveky žili s ním.
Ježišova cesta poníženosti je nádejou pre náš nový život. Chceme
v tejto nádeji budovať našu spoločnosť, ktorá bude súčasťou
zjednotenej Európy?
Otče náš...
späť
Desiate
zastavenie
Pánu Ježišovi vyzliekajú šaty
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Potom ho ukrižovali a rozdelili si jeho šaty -
hodili o ne lós, kto si má čo vziať." (Mk 15, 24)
|
|
Od pádu prvého človeka v Edene zahaľuje človek nahotu
tela do rúcha šiat. Tým si chce vrátiť stratenú dôstojnosť. Nahota
na verejnosti je spájaná s hanbou, telo ostáva vystavené výsmechu a
potupe. K človeku vystavujúcemu svoju nahotu sa nesprávame ako k ľudskej
bytosti, ktorá myslí, cíti, má svoju dôstojnosť. Nezahalené telo môže
byť prejavom jeho ponuky. Dnešná móda viac nezahaľuje, ako zahaľuje.
Nahota je však aj prejavom odovzdania sa. Ježiš vo svojej nahote
obnovuje ľudskú dôstojnosť v totálnom odovzdaní sa Otcovi. Zo starého
Adama, človeka hriechu, sa v Ježišovi zrodil nový Adam.
Pane, ochraňuj dievčatá a ženy, aby nepošliapali dôstojnosť svojho
tela módnym obliekaním, ktoré ich zbavuje úcty. Daj, aby odovzdanosť
tela v totálnom odovzdaní sa muža a ženy patrila sviatostnému manželstvu.
Aby medzi manželmi vládla vzájomná úcta a dôvera, lebo len pevné
manželstvo je pilierom rodiny, kde deti nachádzajú pravý domov. Funkčná
rodina bola, je a ostane znakom kultúry národa a celého ľudstva.
Otče náš...
späť
Jedenáste
zastavenie
Pána Ježiša pribíjajú na kríž
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Keď ho ukrižovali, bolo deväť hodín. Jeho
vinu označili nápisom: "Židovský kráľ." Vedno s ním ukrižovali
aj dvoch zločincov, jedného napravo od neho, druhého naľavo."
(Mk 15, 25-27)
|
|
Ježiš v bolesti ospravedlňuje svojich sudcov a mučiteľov:
"Nevedia, čo robia" (Lk 23, 34). Toto
ospravedlnenie je veľkým tajomstvom, ktoré sa nedá pochopiť ľudským
rozumom. Ježiš ospravedlňuje ľudstvo, pretože ono nepozná pravdu o
ňom, aj keď malo možnosť ho spoznať. Dáva mu ďalšiu šancu.
Tá nezaslúžená šanca je ďalším tajomstvom spásy, ktorú nám Ježiš
ponúka každý deň.
Každým hriechom pribíjame Krista na kríž. A on nám vždy nanovo ponúka
možnosť radikálnym spôsobom zmeniť svoj život. On vie, že s každým
novým dňom potrebujeme dostať vedomie novej šance, "lebo nás
čaká zápas (...) s kniežatstvami a mocnosťami, s vládcami tohto temného
sveta" (Ef 6, 12). Zlý duch hľadá dvere, ktorými môže
vstúpiť do nášho života. Môže byť nimi žiadostivosť, zranenia z
minulosti...
Ježiš vie, že ťa čaká každodenný zápas, preto ti každý deň dáva
možnosť rozhodnúť sa. Pre koho sa rozhodneš dnes - teraz, v tejto chvíli?
Komu a čomu otváraš dvere do svojho života?
V mene koho chceme vytvárať jednotu medzi národmi Európy? Ktoré dvere
chceme otvoriť v našej spoločnosti?
Otče náš...
späť
Dvanáste
zastavenie
Pán Ježiš na kríži zomiera
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti,
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Keď bolo dvanásť hodín, nastala tma po celej
zemi až do tretej hodiny popoludní. O tretej hodina zvolal Ježiš mocným
hlasom: "Heloi, Heloi, lama sabakthani?", čo v preklade znamená:
"Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?" Keď to počuli,
niektorí z okolostojacich vraveli: "Pozrite, volá Eliáša."
Ktosi odbehol, naplnil špongiu octom, nastokol ju na trstinu, dával mu
piť a hovoril: "Počkajte, uvidíme, či ho Eliáš príde sňať."
Ale Ježiš zvolal mocným hlasom a vydýchol. Chrámová opona sa
roztrhla vo dvoje odvrchu až dospodku. Keď stotník, čo stál naproti
nemu, videl, ako vykríkol a skonal, povedal: "Tento človek bol
naozaj Boží Syn." (Mk 15, 33-39)
|
|
Ježiš zomiera s rozpätými rukami pribitými na kríži,
objímajúc celý svet. V tomto bolestnom objatí sú odpustené hriechy
celého ľudstva.
Ježiš prežíva na kríži opustenosť, cez ktorú nám odovzdáva
nekonečnú lásku vykupiteľského diela. Smrteľný výkrik s odovzdaním
ducha je dejinným momentom odovzdania dedičstva, ktorým je večný život.
A čo ty? Prijímaš Kristovho Ducha? Cestu do neba máš otvorenú. Kráčaš
po nej? Často počujeme odpoveď: "Áno, chcem ísť, ale na to
nepotrebujem Cirkev. Áno, som kresťan, ale nepotrebujem prijať rozhrešenie
ani prijímať posilu Eucharistie." Po akej ceste kráčaš? Čo
uprednostňuješ, čo oslavuješ, čo a koho uznávaš, čo a koho chváliš?
Ježiš sa obetoval za každého z nás, obetoval sa aj za teba. Neboj sa
prinášať obete, uver, že to je cesta k spáse.
Otče náš...
späť
Trináste
zastavenie
Pána Ježiša skladajú z kríža
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Pri Ježišovom kríži stála jeho matka, sestra
jeho matky, Mária Kleopasova, a Mária Magdaléna. (...) No keď prišli
k Ježišovi a videli,
že je už mŕtvy, kosti mu nepolámali, ale jeden
z vojakov mu kopijou prebodol bok a hneď vyšla krv a voda. (...) Potom
Jozef z Arimatey (...) poprosil Piláta, aby mu dovolil sňať Ježišovo
telo." (Jn 19, 25.33.38)
|
|
Ježiša skladajú z kríža, jeho mŕtve telo kladú do
matkinho lona. Obraz trpiacej matky je obrazom bolesti pri pohľade na ľudské
utrpenie. Matka s pokorou dvíha oči k nebu. Objímajúc svojho mŕtveho
Syna, Mária objíma všetky svoje stratené, ranené, odmietnuté a mŕtve
deti. S nekonečnou láskou prijíma tých, ktorých nemá kto prijať,
chrániť a milovať. Obdarúva všetkých, ktorí nemajú meno, na ktorých
bolo a je páchané násilie. Ktorí sú ľuďmi nemilovaní, trpia núdzou,
chorobami...
Európa umiera, lebo odmieta milióny detí, chorých, starých a chudobných.
Pane, ochraňuj Európu, aby v nej znovu prúdil život.
Otče náš...
späť
Štrnáste
zastavenie
Pána Ježiša pochovávajú
K: Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
Ľ: Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
"Pilát sa divil, že už zomrel. Zavolal si stotníka
a opýtal sa ho, či je už mŕtvy. Keď mu stotník potvrdil, daroval
telo Jozefovi. On kúpil plátno, a keď ho sňal, zavinul ho do plátna a
uložil do hrobu vytesaného do skaly. A ku vchodu do hrobu privalil kameň.
Mária Magdaléna a Mária Jozesova sa pozerali, kde ho uložili."
(Mk 15, 44-47)
|
|
Ježišovo mŕtve telo zavinuli do plátna a uložili v
hrobe. Keď bol hrob uzavretý veľkým kameňom, znamenalo to definitívny
koniec.
Ježiš zomrel, odišiel ako ostatní ľudia. Ale tento zdanlivý koniec
je len začiatkom, otvorením cesty, ktorá bola zavalená balvanmi
hriechu.
Cez Ježišovu potupnú smrť Boh vyjadril svoju nekonečnú lásku. Ponúka
lásku za lásku.
Prijímaš jeho ponuku? On sa z lásky totálne odovzdal v bolesti na kríži.
Od teba očakáva odovzdanie svojho života do jeho rúk. Dokážeš ho
tak milovať? Alebo zo strachu zavalíš cestu k nemu balvanmi svojej hriešnosti?
Keď sa nedokážeš s ním zjednotiť ty, prečo očakávaš, že národy
Európy vytvoria jednotu, ktorá prinesie blahobyt? K vytvoreniu jednoty
musíme prispieť všetci a potom ju musíme strážiť, aby to bola
jednota v láske Ducha Svätého.
Otče náš...
späť
prevzaté a spracované podľa Krížovej
cesty uverejnenej na oficiálnej stránke Konferencie biskupov Slovenska www.kbs.sk
|