Učebné osnovy pre 
1. ročník Gymnázií, SOŠ, SOU

  
Učebné osnovy schválila Konferencia biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 771/2002-42. 

dokumenty

I. stupeň ZŠ

II. stupeň ZŠ

1. ročník SŠ

2. ročník SŠ

 

Prehľad učiva

Orientačný počet hodín

Človek – kresťanská antropológia 8
Vlastnosti človeka – čnosti 9
Prostriedky a duchovný rast človeka 9
Výchova k manželstvu a rodičovstvu 7

Spolu

33

Ciele a obsah jednotlivých tematických celkov 

1. Človek - kresťanská antropológia

Pôvod človeka. Podstatné zložky človeka - duch, duša, telo. Duša človeka. Schopnosti človeka. Povaha človeka. Duchovný život.

2. Vlastnosti človeka - čnosti

Čnosti. Rozvážnosť (múdrosť). Mravná sila. Spravodlivosť. Miernosť. Viera. Nádej. Láska.

3. Prostriedky na duchovný rast človeka

Modlitba - komunikácia s Bohom. Modlitba srdcom. Sväté písmo. Sväté písmo s otázniky ľudstva. Udalosť Veľkej noci - zmŕtvychvstanie. Nový zákon - blahoslavenstvá.

4. Výchova k manželstvu a rodičovstvu.

Poslanie muža a ženy. Stupne lásky. Manželská láska. Ľudská rodina. Poslanie zasvätených. Kresťan - Boží spolupracovník.

 

Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Človek - kresťanská antropológia

1.1. Pôvod človeka

A: - vedieť odpovedať na základné ľudské otázky: kto je človek, odkiaľ sa vzal, čo sa dá o ľudskej minulosti zistiť: rozumom, cez zjavenie vo Svätom písme.
B: - získať istotu, že vedecké poznatky a pravdy získané cez Božie zjavenie si neodporujú

1.2. Podstatné zložky človeka - duch, duša, telo

A: - vedieť vysvetliť špecifiká jednotlivých zložiek človeka (telo, duša, duch)
B: - viesť k sebaprijatiu

1.3. Duša človeka

A: - vedieť objasniť pojem "duša" a charakterizovať jej prejavy - rozum, slobodná vôľa, nesmrteľnosť,
     - vedieť odlíšiť pozitívne a negatívne vplyvy na dušu a poznať princípy psychohygieny
B: - nabádať k záujmu o duchovný život

1.4. Schopnosti človeka

A: - charakterizovať city, vášne, pudy, poznať najsilnejšie pudy
     - pochopiť, že pudy majú byť pod kontrolou rozumu a vôle
B: - viesť k sebakontrole

1.5. Povaha človeka

A: - definovať povahu a vedieť opísať štyri základné typy pováh
B: - viesť k využitiu osobných darov a ku korigovaniu negatív svojej povahy

1.6. Duchovný život

A: - charakterizovať zjednocujúci princíp človeka - jeho ducha
     - osvojiť si zákonitosti, ktoré uľahčujú kontakt s Bohom (modlitba, sviatosti)
B: - prebudiť záujem o duchovný život

2. Vlastnosti človeka - čnosti

2.1. Čnosti - vlastnosti hrdinu

A: - charakterizovať pojem čnosť a vysvetliť pojem "cardó"
B: - prebudiť záujem o sebavýchovu
     - povzbudiť k osobnej svätosti cez príklady svätých

2.2. Rozvážnosť (múdrosť)

A: - charakterizovať pojem "životná múdrosť"
B: - viesť k správnemu hodnoteniu životných situácií

2.3. Mravná sila

A: - vysvetliť pojmy: mravná sila, sloboda, vôľa, láska
B: - motivovať k zodpovednosti za svoje konanie

2.4. Spravodlivosť

A: - charakterizovať pravdu a spravodlivosť
     - vysvetliť význam svedomia pre život človeka
B: - podnecovať k výchove svedomia prostredníctvom pravidelného spytovania svedomia

2.5. Miernosť

A: - definovať čnosť miernosti
     - pochopiť, ktoré negatíva a ako ovplyvňujú život človeka (alkohol, drogy, sex, iné negatívne návykové látky)
B: - nabádať k ovládaniu sa v rôznych situáciách
     - motivovať k svedomitému postoju k sebe, k iným a k životu

2.6. Viera

A: - vedieť charakterizovať rôzne definície a stupne viery
     - naučiť sa Nicejsko-carihradské vyznanie viery
B: - nabádať k zaujatiu kresťanského postoja vo svojom prostredí

2.7. Nádej

A: - vedieť definovať pojem nádej
B: - prebudiť záujem o evanjelium
     - viesť k pozitívnemu pohľadu na život

2.8. Láska

A: - predstaviť čistú lásku a jej podoby
B: - posilniť presvedčenie, že sa dá vybudovať civilizácia lásky

3. Prostriedky na duchovný rast človeka

3.1. Modlitba - komunikácia s Bohom

A: - charakterizovať spôsoby komunikácie s Bohom (modlitba chvály, vďaky, prosby, odprosenia)
     - pochopiť zmysel základných modlitieb (Otčenáš, Zdravas, Sláva Otcu, Pod tvoju ochranu, Anjel Pána)
B: - prebudiť túžbu po kontakte s Bohom, viesť k pravidelnej modlitbe

3.2. Modlitba srdcom

A: - vysvetliť pojem kontemplatívna modlitba
B: - nabádať k zhodnoteniu kvality a obsahu svojich modlitieb a ak treba urobiť nápravu

3.3. Sväté písmo

A: - vysvetliť pôvod Svätého písma
     - charakterizovať pojem Sväté písmo a posvätná Tradícia
B: - podnecovať k pravidelnému čítaniu Svätého písma

3.4. Sväté písmo a otázniky ľudstva

A: - uvedomiť si, že Boh odovzdáva svoje posolstvo aj dnešnému človeku
     - pochopiť, že podstatným posolstvom Svätého písma je spása človeka
B: - prebudiť záujem o kresťanskú tradíciu

3.5. Udalosť Veľkej noci - zmŕtvychvstanie

A: - vedieť prehodnotiť dejiny sveta vo svetle dejín spásy
     - dôkladne poznať udalosti Veľkej noci
B: - nabádať k pohľadu na dejiny sveta vo svetle dejín spásy
     - nabádať k aktívnemu prežívaniu svätej omše

3.6. Nový zákon - blahoslavenstvá

A: - poznať Ježiša Krista a jeho spôsob života
     - osvojiť si nový štýl života, ktorý predkladá Ježiš vo Svätom písme
B: - podnecovať k tomu, že hodnoty kresťanstva sú ustavične platné

4. Výchova k manželstvu a rodičovstvu

4.1. Poslanie muža a ženy

A: - charakterizovať základné rozdiely medzi mužom a ženou v oblasti psychiky
     - poznať, čo hovorí o mužovi a žene zjavené Božie slovo
B: - viesť k rešpektovaniu rozdielov medzi mužom a ženou

4.2. Tajomstvo príťažlivosti

A: - oboznámiť sa so základnými kritériami výberu partnera
     - spoznať zákonitosti a stupne rastu prvej lásky medzi chlapcom a dievčaťom
B: - nabádať k zodpovednému výberu životného partnera

4.3. Manželská láska

A: - poznať zákonitosti manželského života
     - poznať Božie zákony, ktoré majú platiť v kresťanskej rodine
B: - viesť k dialógu v rodine ako k základnému predpokladu riešenia kríz
     - motivovať k modlitbe za svojho budúceho životného partnera

4.4. Ľudská rodina

A: - charakterizovať rodinu ako základnú bunku spoločnosti a Cirkvi
     - oboznámiť s Deklaráciou práv počatého dieťaťa
B. - viesť k pozitívnemu postoju k životu

4.5. Poslanie zasvätených

A: - poznať formy zasväteného života
     - pochopiť, v čom spočíva poslanie kňazov, rehoľníkov a rehoľných sestier
B: - motivovať k modlitbe za nájdenie svojho miesta v životnom povolaní

4.6. Kresťan - Boží spolupracovník

A: - vnášať kresťanské postoje do života okolo nás
     - vedieť sa kresťansky angažovať v spoločnosti (vedieť obhájiť právo na život od počatia po prirodzenú smrť)
B: - viesť k presvedčeniu, že kresťan je povolaný vytvárať civilizáciu lásky
     - ponúknuť alternatívu ku konzumnému štýlu života - kresťanský životný štýl

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

1. ročník SŠ

2. ročník SŠ

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004