Učebné osnovy pre 
2. ročník Gymnázií, SOŠ, SOU

  
Učebné osnovy schválila Konferencia biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 771/2002-42. 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

1. ročník SŠ

2. ročník SŠ

 

 

Prehľad učiva

Orientačný počet hodín

Pravda o človeku

6

Božie zjavenie a človek

5

Ježiš Kristus v Novom zákone

8

Cirkev

5

Eschatológia

4

Život a poslanie veriaceho človeka
(Výchova k manželstvu a rodičovstvu)

5

Spolu

33

Ciele a obsah jednotlivých tematických celkov 

1. Pravda o človeku

Hľadanie pravdy. Zmysel života. Veda a viera. Pohľad na dejiny. Vlastný názor. Svetové náboženstvá.

2. Božie zjavenie a človek

Božie zjavenie. Stvorenie sveta a človeka. Pôvod zla. Vyvolený národ.

3. Ježiš Kristus v Novom zákone

Mesiáš. Ježiš Nazaretský - rovný Bohu. Ježišova božská moc - zázraky. Ježišove postoje k človeku a k hriechu. Ježišova obeta. Ježišovo zmŕtvychvstanie.

4. Cirkev

Vznik Cirkvi. Znaky Cirkvi. Svätosť. Úcta k svätým. Matka Cirkvi.

5. Eschatológia

Tajomstvo utrpenia. Smrť. Posmrtný život. Ježišov triumfálny návrat. Večnosť.

6. Život a poslanie veriaceho človeka (VMR)

Priateľstvo. Rodina, v ktorej žijem. Zázrak života. Cesta lásky. Moje povolanie.

 

Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Pravda o človeku

1.1. Hľadanie pravdy

A: - uvedomiť si, že Boh je jedinou istotou človeka
B: - nabádať k zodpovednosti za hľadanie pravdy

1.2. Zmysel života

A: - pochopiť, že Boh povoláva človeka k spolupráci ne jeho pláne spásy
B: - motivovať k hľadaniu zmyslu života

1.3. Viera a veda

A: - charakterizovať súvislosti medzi vierou a ľudským rozumom
B: - motivovať k odvahe hľadať pravdu

1.4. Pohľad na dejiny

A: - vedieť porovnať etapy svetových a cirkevných dejín
     pochopiť prínos kresťanstva pre ľudstvo
B: - viesť k zodpovednosti za svet okolo seba a za budúcnosť

1.5. Vlastný názor

A: - naučiť sa porovnávať iné názory so svojím a prehodnocovať ich
B: - podnecovať k hľadaniu pravdy vo svetle viery a k odvahe primeraným spôsobom obhájiť svoj názor

1.6. Svetové náboženstvá

A: - vedieť v základných črtách charakterizovať svetové náboženstvá a pochopiť ich odlišnosti od kresťanstva
B: - motivovať ku kresťanskej angažovanosti a k náboženskej tolerancii

2. Božie zjavenie a človek

2.1. Božie zjavenie

A: - rozlišovať ľudského autora a inšpiráciu Svätého písma, rozlišovať literárne druhy
B: - viesť k úcte k Svätému písmu

2.2. Stvorenie sveta a človeka

A: - spoznať, že Boh je pôvodcom sveta a života
B: - viesť k obdivu Božieho diela

2.3. Pôvod zla

A: - vysvetliť pôvod zla
B: - viesť k vďačnosti za dar slobody

2.4. Vyvolený národ

A: - charakterizovať pojem "vyvolený národ"
B: - viesť k pohľadu na život z Božej perspektívy

3. Ježiš Kristus v Novom zákone

3.1. Mesiáš

A: - definovať pojem "prorok", "proroctvo"
B: - motivovať k prijatiu Ježišovho poslania Mesiáša

3.2. Ježiš Nazaretský

A: - vedieť zdôvodniť Ježišovo božstvo
B: - motivovať k prijatiu Ježišovho božstva cez Božie slovo a sviatosti

3.3. Ježiš - rovný Bohu

A: - charakterizovať pojem "Trojjediný Boh"
B: - povzbudzovať k túžbe po Bohu, ktorý miluje po hranice ľudskej slobody

3.4. Ježišova božská moc - zázraky

A: - oboznámiť sa s konkrétnymi Ježišovými mocnými činmi, divmi a znameniami
    - vedieť zdôvodniť, prečo robil Ježiš zázraky
B: - rozvíjať túžbu po prehĺbení viery

3.5. Ježišove postoje k človeku a hriechu

A: - charakterizovať Ježišove postoje k ľuďom jeho doby
B: -motivovať k nasledovaniu Ježišových postojov - milovať človeka, odmietať hriech

3.6. Ježišova obeta

A: - charakterizovať Ježišovu obetu
B: - motivovať k spolupráci s Bohom na diele vykúpenia

3.7. Ježišovo zmŕtvychvstanie

A: - vymenovať fakty, o ktoré sa opiera viera v zmŕtvychvstanie
B: - viesť k prežívaniu nedele cez slávenie svätej omše

4. Cirkev

4.1. Vznik Cirkvi

A: - vedieť vysvetliť dejinný vznik a poslanie Cirkvi
B: - viesť k životu spoločenstva Cirkvi

4.2. Znaky Cirkvi

A: - vysvetliť pojmy jedna, svätá, katolícka, apoštolská Cirkev, pápežská neomylnosť
B: - vzbudiť túžbu po aktívnom zapojení sa do života v miestnej Cirkvi

4.3. Svätosť

A: - charakterizovať podstatu a vysvetliť potrebu svätosti
B: - prebudiť túžbu po hľadaní vzorov svätosti

4.4. Úcta k svätým

A: - charakterizovať stupne dokonalosti - blahoslavený, svätý a spoznávať podstatu a oprávnenosť úcty svätých
B. - vzbudiť túžbu po nasledovaní príkladu svätých

4.5. Matka Cirkvi

A: - definovať pojem dogma, vymenovať a stručne charakterizovať mariánske dogmy
B: - viesť k pravej mariánskej úcte

5. Eschatológia

5.1. Tajomstvo utrpenia

A: - charakterizovať kresťanský a nekresťanský pohľad na utrpenie
B: - motivovať k pomoci trpiacim

5.2. Smrť

A: - charakterizovať kresťanský a nekresťanský pohľad na smrť človeka
B: - viesť k pochopeniu zmyslu života z perspektívy večnosti

5.3. Posmrtný život

A: - charakterizovať pojmy: nebo, peklo, očistec (podľa učenia KKC)
B: - prebudiť túžbu po kresťanskej nádeji

5.4. Ježišov triumfálny návrat

A: - charakterizovať zavŕšenie dejín ako začiatok definitívneho života
B: - povzbudzovať k zodpovednosti za tento svet

5.5. Večnosť

A: - charakterizovať pojmy prítomnosť a večnosť; porovnať a hľadať súvis medzi nimi
B: - motivovať k zodpovednosti za život cez príkaz lásky k Bohu a blížnemu

6. Život a poslanie veriaceho človeka

6.1. Priateľstvo

A: - charakterizovať priateľstvo a skutočnú lásku (pomocou textu SP 1 Kor 13, 1-13 - hymnus lásky)
B: - motivovať k prežívaniu priateľstva ako vzťahu založeného na duchovných hodnotách

6.2. Rodina, v ktorej žijem

A: - naučiť sa poznávať vlastnú rodinu a pochopiť, v čom spočíva hodnota rodiny
B: - motivovať k modlitbe za požehnanie rodiny

6.3. Zázrak života

A: - zdôvodniť, prečo ľudský život začína počatím
B: - preukazovať vďačnosť rodičom za odovzdanie daru života

6.4. Cesta lásky

A: - poznať hodnotu zachovania čistoty
B: - vzbudiť úctu k najväčšiemu poslaniu dievčaťa

6.5. Moje povolanie

A: - charakterizovať základné formy povolania človeka k láske a svätosti
B: - viesť k zodpovednému prístupu pri rozhodovaní sa pre osobné povolanie

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

1. ročník SŠ

2. ročník SŠ

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004