Charakteristika predmetu
Cieľom predmetu náboženská výchova je výchova na báze
hodnôt k základnej slobode, k zodpovednosti, k vedomostiam a k samostatnému
rozhodovaniu mladého človeka.
Predmet náboženská výchova je zaradený medzi výchovné predmety. Vyučuje
sa jednu hodinu do týždňa. Tento predmet nie je hodnotený známkou z výchovného
hľadiska, hoci vedomostná časť sa dá hodnotiť. Nakoľko je náboženská
výchova výchovno-vzdelávacím predmetom, je nevyhnutné vyžadovať od
žiakov primerané vedomosti.
Pri napĺňaní vedomostných a výchovných cieľov treba dbať, aby
obidve stránky boli primerane vyvážené a do výučby zapájať zážitkovú
formu pre lepšie chápanie učiva.
Nakoľko dejiny a kultúra nášho národa, ako aj celej Európy, stoja na
kresťanskom základe, položenom svätým Cyrilom a Metodom, je
samozrejmosťou toto duchovné bohatstvo poznávať a rozvíjať súčasne
so zdokonaľovaním sa v ďalších oblastiach spoločenského i osobného
života.
Nadväznosť na 1. stupeň
Hlavným cieľom výučby na I. stupni je oboznámiť žiakov
so základnými náboženskými pojmami a pravdami. V 4. ročníku sa bližšie
oboznamujú s liturgikou a ďalšími sviatosťami.
Osvojené vedomosti na I. stupni si žiaci postupne rozširujú na II.
stupni, čo má prispieť i k rozvoju ich osobnosti podľa miery ich
daností. Prehlbujú sa základné pravdy o Bohu, Najsvätejšej Trojici,
Božom zjavení, prikázaniach, modlitbe a sviatostnom živote, o dejinách
Cirkvi, kresťanskej morálke. Všetko sa vhodne dopĺňa liturgickými
udalosťami z katolíckeho kalendára.
Medzipredmetové vzťahy
Predmet rímskokatolícke náboženstvo, hoci sa na pohľad
nezdá, v skutočnosti vedomostne i výchovne súvisí s mnohými
predmetmi.
Prírodovedné predmety (prírodopis, Fyzika, chémia, matematika a sčasti
i zemepis) obdivujú krásu Božieho stvorenstva - neživú prírodu,
rastliny, živočíchy, dokonalosť človeka, zákony, ktoré Boh ukryl do
svojho diela.
Kultúra a dejiny nášho národa sú späté s kresťanstvom a odkazom
sv. Cyrila a Metoda. V literatúre sa žiaci učia o prínose slovanských
vierozvestcov pre naše písomníctvo, literatúru, kultúrnu vyspelosť,
učia sa o slovenských národných buditeľoch, literátoch a umelcoch,
ktorí boli platnými členmi Cirkvi.
Dejepis podáva dejiny ľudstva a nášho národa, ktoré sú úzko spojené
s dejinami Cirkvi.
Občianska náuka hovorí o spoločnosti a ideálna spoločnosť je tá, v
ktorej sa uznávajú Božie zákony. V 7. ročníku sa venuje spoločenským
aspektom dospievania, čo v predmete korešponduje s výchovou k láske a
čistote.
Výchovné predmety - hudobná a výtvarná výchova nachádzajú svoju inšpiráciu
a duchovný rozmer v náboženstve, pracovné vyučovanie vedie človeka k
posväcovaniu prácou, v ktorej človek nachádza nielen zdroj obživy,
ale aj realizácie; telesná výchova prispieva k starostlivosti o telo, a
taktiež posilňuje vôľu človeka.
Triednické hodiny tiež nájdu inšpiráciu v náboženstve pri riešení
problémov triedy, protidrogovej výchove či výchove k láske a čistote.
Charakteristika obsahu 2. stupňa
Na II. stupni sa buduje na poznatkoch, ktoré žiaci
nadobudli na I. stupni, a v oblasti výchovného pôsobenia sa nadväzuje
na vzťah k Bohu, ktorý si vypestovali prípravou na sviatosti.
II. stupeň rozvíja, prehlbuje a dopĺňa poznatky I. stupňa a zároveň
poskytuje žiakom nové učivo, ktoré sa podáva v jednotlivých ročníkoch
takto:
5. ročník: Žiaci spoznávajú starozákonné dejiny, postupne poznávajú
Boha Stvoriteľa, Pôvodcu všetkého, Zákonodarcu, ktorý si vyvolil
svoj ľud a cez stáročia ho pripravuje na prijatie Mesiáša. Starozákonné
postavy sú svojimi správnymi postojmi k Bohu a ľuďom aktuálne aj pre
nás dnes. Je to celoročná práca so Starým zákonom.
6. ročník: Spoznávaním Nového zákona a prácou so Svätým písmom
sa žiaci zoznamujú s učením a životom Ježiša. Viac prenikajú do
modlitby a sviatostného života v spoločenstve Cirkvi a ostatných ľudí.
7. ročník: Poznávanie dejín Cirkvi od jej vzniku až po súčasnosť.
Príklady svätcov poukazujú, že v každej dobe môžeme viesť svätý
život a môžu nám byť príkladom. V tomto ročníku je dôležité
poskytnúť žiakom pozitívnu sexuálnu výchovu, pre ktorú treba vyčleniť
aspoň päť vyučovacích hodín.
8. ročník: Mladý človek začína preberať zodpovednosť sám za seba.
Sám Boh mu poskytuje pomoc, ale treba mu ju sprostredkovať. Má sa učiť
zodpovednosti za seba i druhých ľudí, spoznávať a učiť sa žiť
kresťanský životný štýl. Boh sa mu dáva vo sviatostiach, v spoločenstve
a modlitbe. Pokračuje sa ďalej v pozitívnej výchove k láske a čistote.
9. ročník: Poznávanie seba, druhých a Boha. Potom sa venuje aktuálnym
problémom mladých ľudí. Ďalej sa buduje kresťanský životný štýl
a podáva usmernenie pri rozhodovaní sa pre budúce životné povolanie.
Charakteristika výchovných a vzdelávacích
cieľov
Hlavným vzdelávacím cieľom vo výučbe náboženstva
na II. stupni základnej školy je vedomostne pripraviť mladého človeka
tak, aby mal osvojené základné náboženské pravdy a princípy kresťanského
životného štýlu, ktoré sa budú u neho ďalej rozvíjať na strednej
škole.
Vo výchovnej oblasti je úlohou školskej katechézy prispieť k tomu,
aby mladý človek vedel teoretické poznatky uplatniť vo svojom živote
a bol oporou pre svojich rovesníkov, aby si nachádzal svoje miesto v živote.
Ďalej sú uvedené rámcové ciele pre jednotlivé ročníky a podrobné
pre jednotlivé témy. Pri tvorbe konkrétnej vyučovacej hodiny treba,
aby učiteľ náboženskej výchovy mal ujasnené ciele, ktoré chce
dosiahnuť a k čomu priviesť žiakov. Pri jednotlivých témach sa uvádza
viacero cieľov. Učiteľ náboženskej výchovy sám zváži, ktoré
ciele na jednotlivej hodine sú pr neho prioritné, lebo niektoré nemusia
byť v dano čase alebo skupine aktuálne, alebo zváži, či je potrebné
vytýčiť si iné.
Učebnice a literatúra
Komisia pre katechizáciu a školstvo Konferencie biskupov
Slovenska v minulosti vydala pre každý ročník učebnicu:
5. ročník - Pán prehovoril
6. ročník - Rastiem v láske
7. ročník - Spoločníčka na ceste
8. ročník - Ako ďalej žiť
9. ročník - Dobrodružstvo života
Učebnice obsahujú 25 tém. Nakoľko počet hodín v školskom roku je vyšší,
učivo sa dopĺňa a rozširuje o udalosti liturgického roka, alebo o témy,
ktoré si vyžaduje situácia v triede.
V každom ročníku je zaradený tematický celok "Výchova k láske
a čistote" (výchova k manželstvu a rodičovstvu), ktorý poskytuje
poučenie a objasnenie problematiky dospievania, pohlavného dozrievania a
rozmnožovania. Pre lepšiu účinnosť je vhodné tieto témy v časovo-tematických
plánoch zosúladiť s vyučujúcimi prírodopisu a občianskej výchovy.
Pretože predmet je medzipredmetový a prierezový, učiteľ má možnosť
využiť tieto príručky:
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka
výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2.- ročník SŠ,
Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS bo VMV, 1999.
ORENDÁČ, P. A KOL.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske a
čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre
katechizáciu pri KBS vo VMV, 2000.
Okrem záväzných učebníc a existujúcich metodických príručiek je základným
materiálom Katechizmus Katolíckej cirkvi. Ďalšia odporúčaná literatúra
je uvedená pri jednotlivých ročníkoch.
Žiaci môžu používať pracovné zošity pre jednotlivé ročníky.
|