Učebné osnovy pre základné školy - 2. stupeň

  Učebné osnovy schválila Konferencia biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

 

Charakteristika predmetu

Cieľom predmetu náboženská výchova je výchova na báze hodnôt k základnej slobode, k zodpovednosti, k vedomostiam a k samostatnému rozhodovaniu mladého človeka.
Predmet náboženská výchova je zaradený medzi výchovné predmety. Vyučuje sa jednu hodinu do týždňa. Tento predmet nie je hodnotený známkou z výchovného hľadiska, hoci vedomostná časť sa dá hodnotiť. Nakoľko je náboženská výchova výchovno-vzdelávacím predmetom, je nevyhnutné vyžadovať od žiakov primerané vedomosti.
Pri napĺňaní vedomostných a výchovných cieľov treba dbať, aby obidve stránky boli primerane vyvážené a do výučby zapájať zážitkovú formu pre lepšie chápanie učiva.
Nakoľko dejiny a kultúra nášho národa, ako aj celej Európy, stoja na kresťanskom základe, položenom svätým Cyrilom a Metodom, je samozrejmosťou toto duchovné bohatstvo poznávať a rozvíjať súčasne so zdokonaľovaním sa v ďalších oblastiach spoločenského i osobného života.

Nadväznosť na 1. stupeň

Hlavným cieľom výučby na I. stupni je oboznámiť žiakov so základnými náboženskými pojmami a pravdami. V 4. ročníku sa bližšie oboznamujú s liturgikou a ďalšími sviatosťami.
Osvojené vedomosti na I. stupni si žiaci postupne rozširujú na II. stupni, čo má prispieť i k rozvoju ich osobnosti podľa miery ich daností. Prehlbujú sa základné pravdy o Bohu, Najsvätejšej Trojici, Božom zjavení, prikázaniach, modlitbe a sviatostnom živote, o dejinách Cirkvi, kresťanskej morálke. Všetko sa vhodne dopĺňa liturgickými udalosťami z katolíckeho kalendára.

Medzipredmetové vzťahy

Predmet rímskokatolícke náboženstvo, hoci sa na pohľad nezdá, v skutočnosti vedomostne i výchovne súvisí s mnohými predmetmi.
Prírodovedné predmety (prírodopis, Fyzika, chémia, matematika a sčasti i zemepis) obdivujú krásu Božieho stvorenstva - neživú prírodu, rastliny, živočíchy, dokonalosť človeka, zákony, ktoré Boh ukryl do svojho diela.
Kultúra a dejiny nášho národa sú späté s kresťanstvom a odkazom sv. Cyrila a Metoda. V literatúre sa žiaci učia o prínose slovanských vierozvestcov pre naše písomníctvo, literatúru, kultúrnu vyspelosť, učia sa o slovenských národných buditeľoch, literátoch a umelcoch, ktorí boli platnými členmi Cirkvi.
Dejepis podáva dejiny ľudstva a nášho národa, ktoré sú úzko spojené s dejinami Cirkvi.
Občianska náuka hovorí o spoločnosti a ideálna spoločnosť je tá, v ktorej sa uznávajú Božie zákony. V 7. ročníku sa venuje spoločenským aspektom dospievania, čo v predmete korešponduje s výchovou k láske a čistote.
Výchovné predmety - hudobná a výtvarná výchova nachádzajú svoju inšpiráciu a duchovný rozmer v náboženstve, pracovné vyučovanie vedie človeka k posväcovaniu prácou, v ktorej človek nachádza nielen zdroj obživy, ale aj realizácie; telesná výchova prispieva k starostlivosti o telo, a taktiež posilňuje vôľu človeka.
Triednické hodiny tiež nájdu inšpiráciu v náboženstve pri riešení problémov triedy, protidrogovej výchove či výchove k láske a čistote.

Charakteristika obsahu 2. stupňa

Na II. stupni sa buduje na poznatkoch, ktoré žiaci nadobudli na I. stupni, a v oblasti výchovného pôsobenia sa nadväzuje na vzťah k Bohu, ktorý si vypestovali prípravou na sviatosti.
II. stupeň rozvíja, prehlbuje a dopĺňa poznatky I. stupňa a zároveň poskytuje žiakom nové učivo, ktoré sa podáva v jednotlivých ročníkoch takto:
5. ročník: Žiaci spoznávajú starozákonné dejiny, postupne poznávajú Boha Stvoriteľa, Pôvodcu všetkého, Zákonodarcu, ktorý si vyvolil svoj ľud a cez stáročia ho pripravuje na prijatie Mesiáša. Starozákonné postavy sú svojimi správnymi postojmi k Bohu a ľuďom aktuálne aj pre nás dnes. Je to celoročná práca so Starým zákonom.
6. ročník: Spoznávaním Nového zákona a prácou so Svätým písmom sa žiaci zoznamujú s učením a životom Ježiša. Viac prenikajú do modlitby a sviatostného života v spoločenstve Cirkvi a ostatných ľudí.
7. ročník: Poznávanie dejín Cirkvi od jej vzniku až po súčasnosť. Príklady svätcov poukazujú, že v každej dobe môžeme viesť svätý život a môžu nám byť príkladom. V tomto ročníku je dôležité poskytnúť žiakom pozitívnu sexuálnu výchovu, pre ktorú treba vyčleniť aspoň päť vyučovacích hodín.
8. ročník: Mladý človek začína preberať zodpovednosť sám za seba. Sám Boh mu poskytuje pomoc, ale treba mu ju sprostredkovať. Má sa učiť zodpovednosti za seba i druhých ľudí, spoznávať a učiť sa žiť kresťanský životný štýl. Boh sa mu dáva vo sviatostiach, v spoločenstve a modlitbe. Pokračuje sa ďalej v pozitívnej výchove k láske a čistote.
9. ročník: Poznávanie seba, druhých a Boha. Potom sa venuje aktuálnym problémom mladých ľudí. Ďalej sa buduje kresťanský životný štýl a podáva usmernenie pri rozhodovaní sa pre budúce životné povolanie.

Charakteristika výchovných a vzdelávacích cieľov

Hlavným vzdelávacím cieľom vo výučbe náboženstva na II. stupni základnej školy je vedomostne pripraviť mladého človeka tak, aby mal osvojené základné náboženské pravdy a princípy kresťanského životného štýlu, ktoré sa budú u neho ďalej rozvíjať na strednej škole.
Vo výchovnej oblasti je úlohou školskej katechézy prispieť k tomu, aby mladý človek vedel teoretické poznatky uplatniť vo svojom živote a bol oporou pre svojich rovesníkov, aby si nachádzal svoje miesto v živote.
Ďalej sú uvedené rámcové ciele pre jednotlivé ročníky a podrobné pre jednotlivé témy. Pri tvorbe konkrétnej vyučovacej hodiny treba, aby učiteľ náboženskej výchovy mal ujasnené ciele, ktoré chce dosiahnuť a k čomu priviesť žiakov. Pri jednotlivých témach sa uvádza viacero cieľov. Učiteľ náboženskej výchovy sám zváži, ktoré ciele na jednotlivej hodine sú pr neho prioritné, lebo niektoré nemusia byť v dano čase alebo skupine aktuálne, alebo zváži, či je potrebné vytýčiť si iné.

Učebnice a literatúra

Komisia pre katechizáciu a školstvo Konferencie biskupov Slovenska v minulosti vydala pre každý ročník učebnicu:
5. ročník - Pán prehovoril 
6. ročník - Rastiem v láske
7. ročník - Spoločníčka na ceste
8. ročník - Ako ďalej žiť
9. ročník - Dobrodružstvo života
Učebnice obsahujú 25 tém. Nakoľko počet hodín v školskom roku je vyšší, učivo sa dopĺňa a rozširuje o udalosti liturgického roka, alebo o témy, ktoré si vyžaduje situácia v triede.
V každom ročníku je zaradený tematický celok "Výchova k láske a čistote" (výchova k manželstvu a rodičovstvu), ktorý poskytuje poučenie a objasnenie problematiky dospievania, pohlavného dozrievania a rozmnožovania. Pre lepšiu účinnosť je vhodné tieto témy v časovo-tematických plánoch zosúladiť s vyučujúcimi prírodopisu a občianskej výchovy.
Pretože predmet je medzipredmetový a prierezový, učiteľ má možnosť využiť tieto príručky:
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2.- ročník SŠ, Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS bo VMV, 1999.
ORENDÁČ, P. A KOL.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 2000.
Okrem záväzných učebníc a existujúcich metodických príručiek je základným materiálom Katechizmus Katolíckej cirkvi. Ďalšia odporúčaná literatúra je uvedená pri jednotlivých ročníkoch.
Žiaci môžu používať pracovné zošity pre jednotlivé ročníky.
                           

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004