Charakteristika 6. ročníka
Učivo 6. ročníka je zamerané na poznávanie a štúdium Svätého písma
Nového zákona, ktoré vysvetľuje Ježišovu náuku a jej praktizovanie
v živote. Opiera sa o učivo 5. ročníka a v niektorých prípadoch sa
na neho odvoláva. Okrem učebnice náboženskej výchovy je potrebné,
aby všetci žiaci mali knihu Svätého písma Nového zákona, lebo si
musia osvojiť zručnosť vo vyhľadávaní textov. Jednotlivé témy sú
v učebnici koncipované pomerne obsiahlo; aby sa vyčerpala téma a
splnili stanovené ciele, v mnohých prípadoch treba venovať jednej téme
viac vyučovacích hodín. Podľa obsahu jednotlivých tém a pre lepšiu
orientáciu učivo možno rozdeliť do týchto tematických celkov.
Prehľad učiva
|
Orientačný plán hodín
|
Ježiš prišiel k nám |
3 |
Život lásky |
6 |
Vydarený život |
5 |
Zlo a moc odpustenia |
4 |
Život v Ježišovej prítomnosti |
5 |
Nový Boží ľud |
5 |
Výchova k láske a čistote |
5 |
Spolu
|
33
|
Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele
1. Ježiš prišiel k nám
1.1. Anjel zvestuje narodenie Spasiteľa
A: - Boh má svoj plán s ľudstvom i s každým jednotlivým človekom.
B: - dôverovať Bohu i napriek tomu, že nateraz nechápeme jeho vôľu.
1.2. Ľudia sa pripravujú na príchod Vykupiteľa
A: - uvedomiť si dar slobodnej vôle a od nej odvíjajúce sa rozhodnutia
plniť či neplniť Božiu vôľu,
- oboznámiť žiakov s poslaním a činnosťou Jána
Krstiteľa.
B: - pripraviť svoje srdce tak, aby Boh mohol v ňom vždy prebývať,
- viesť deti k pravidelnému spytovaniu svedomia
- prehodnocovať svoje skutky; chrániť sa zvlášť ťažkého hriechu.
1.3. Vykupiteľ prichádza
A: - naplnenie Božieho prisľúbenia sa uskutočnilo príchodom
Božieho Syna na svet,
- Boh pokračuje vo svojom pláne spásy
prostredníctvom ľudí - Ježišových učeníkov.
B: - uvedomiť si lásku nebeského Otca, ktorá nám bola preukázaná
cez poslanie Božieho Syna a jeho vykupiteľskú smrť,
- mať otvorený vnútorný sluch na Boží hlas
a byť ochotný spolupracovať s Božou vôľou a milosťami.
2. Život lásky
2.1. Pravé hodnoty života
A: - Ježiš nás učí poznávať pravé hodnoty a ich ovocie,
- na základe citátov zo SP predstaviť a
definovať nebeské kráľovstvo, odhaliť jeho vlastnosti.
B: - postupne nadobúdať skúsenosti, že voľba pravých hodnôt napĺňa
človeka pokojom a šťastím,
porozmýšľať, aký je môj vzťah ku Kristovi,
ako ho prijímam.
2.2. Nepravé hodnoty života
A: - na príkladoch žiakom poukázať, že vieru človek prejavuje
skutkami,
- vysvetliť, čo je egoizmus a aké sú jeho následky
(utrpenie iných, závisť, nepokoj).
B: - pouvažovať nad tým, aký je môj vzťah k hmotným veciam a čo je
pre mňa prvoradé,
- uvedomiť si, že závislosť od vecí robí z
človeka otroka.
2.3. Najdôležitejšia zásada pre život
A: - vysvetliť pojem láska, poukázať na to, že prikázanie lásky
obsahuje tri poslania: láska k Bohu, k sebe a blížnemu.
B: - zamyslieť sa nad tým, ako uskutočňujem príkaz lásky vo svojom
konaní,
- urobiť konkrétny skutok telesného alebo
duchovného milosrdenstva.
2.4. Program pre správny život
A: - poukázať na radosti, ktoré ponúka človekovi dnešný
svet a porovnať ich s tými, ktoré ponúka Ježiš,
- vysvetliť žiakom jednotlivé blahoslavenstvá,
tiež ich náročnosť, ale aj duchovné bohatstvo.
B: - pouvažovať nad tým, po ktorých blaženstvách sveta túžim
najviac a aký to má dopad na môj život,
- vyvolať u žiakov túžbu žiť podľa Ježišových
blahoslavenstiev, ktoré robia človeka natrvalo šťastným.
2.5. Podobenstvá - pomôcky pre správny život
A: - priblížiť a vysvetliť význam slova podobenstvo a
jeho úlohu v učení Ježiša Krista,
- vysvetliť podobenstvo o rozsievačovi, aby si
žiaci uvedomili, akou sú pôdou.
B: - uvedomiť si, že Ježišove podobenstvá mi majú pomôcť získať
pravdivý obraz o sebe a o svojom vzťahu k Bohu a k blížnym,
- vzbudiť túžbu, aby sa Božie slovo vo mne
ujalo a stále prinášalo úrodu.
3. Vydarený život
3.1. Úspešný život
A: - vysvetliť žiakom podobenstvo o talentoch,
- poukázať na to, že dary sme nedostali len na
svoj osoh, ale aj na obohatenie iných ľudí.
B: - uvedomiť si, že dary prinášajú so sebou zodpovednosť pred
Bohom, ale i odmenu za námahu,
- viesť žiakov k usilovnosti a cieľavedomosti
pri rozvíjaní svojich schopností.
3.2. Božia pomoc pre dobrý život
A: - definovať, čo je to modlitba a oboznámiť žiakov s návodom na
modlitbu,
- rozobrať modlitbu Otče náš.
B: - pestovať u žiakov potrebu modliť sa,
- povzbudzovať k modlitbe vlastnými slovami a
nachádzať v nej Božiu blízkosť.
3.3. Ovocie dobrého života
A: - na biblických príkladoch žiakom ozrejmiť význam dávania -
delenia sa,
- pochopiť, že skutky človeka hovoria o jeho
charaktere a vnútre.
B: - viesť deti k ochote robiť dobré skutky bez nároku na odmenu,
- viesť deti k vďačnosti za všetko, čo dostávajú.
3.4. Dobrý úmysel
A: - vysvetliť žiakom postupnosť: úmysel - rozhodnutie
- skutok,
- na základe podobenstva o farizejovi a mýtnikovi
poukázať, aký má význam úmysel človeka pred Bohom.
B: - viesť žiakov k tomu, aby sa pred každým rozhodovaním zamysleli,
aký je ich úmysel,
- vedieť prejaviť ľútosť a ospravedlniť sa,
ak urobím niečo zlé.
4. Zlo a moc odpustenia
4.1. Zlo vo svete a vo mne
A: - uvedomiť si, že náchylnosť ku hriechu je dôsledkom dedičného
hriechu,
- poukázať na prostriedky, ktorými sa stávame
odolnejšími proti hriechu (modlitba, spytovanie svedomia, svätá omša,
sväté prijímanie, sviatosť zmierenia, pôst).
B: - poukázať na to, že nestačí len nekonať zlo, ale že máme konať
dobro,
- uvedomiť si, že sami nič nezmôžeme proti
zlu, ale že k tomu potrebujeme aj Božiu pomoc (milosť) a našu spoluprácu.
4.2. Boh odpúšťa hriešnikom
A: - uvedomiť si, že Boh odpustí každý hriech, keď ho človek úprimne
ľutuje a vyzná (podobenstvo o stratenej ovci),
- pochopiť, že odpustenie je dar, ktorý nám získal
Boží Syn svojou smrťou na kríži.
B: - podnietiť deti ku svätej spovedi, aby túžili po vnútornom pokoji
a radosti, po milostiach, ktoré dostanú pri tejto sviatosti,
- viesť žiakov k vďačnosti Ježišovi za dar
odpustenia vo sviatosti zmierenia.
4.3. Ak odpustíte ľuďom ich poklesky
A: - pochopiť, že keď Boh odpúšťa človekovi jeho hriechy, aj ľudia
si majú navzájom odpúšťať,
- analyzovať podobenstvo o nemilosrdnom sluhovi.
B: - v modlitbe "Otče náš..." sami hovoríme nebeskému
Otcovi, aby nám odpustil tak, ako i my odpúšťame druhým ľuďom,
- viesť deti k odpusteniu iným, lebo Boh nám
odpúšťa v neporovnateľne väčšej miere, ako si my odpúšťame navzájom.
5. Život v Ježišovej prítomnosti
5.1. Život s Ježišom
A: - na základe podobenstva o viniči poukázať na spojenie človeka s
Bohom,
- pochopiť, že aj v utrpeniach a skúškach Boh
dáva človekovi svoju pomoc cez svoju milosť a iných ľudí.
B: -podnecovať žiakov k čítaniu SP a častému prijímaniu Eucharistie,
- uvedomiť si, že sa potrebujeme ustavične očisťovať
(sviatosť zmierenia), aby sme sa stávali pevnými a zrelými ľuďmi.
5.2. Potreba obnovy síl
A: - oboznámiť žiakov s náboženským stolovaním u Židov (hlavne na
Veľkú noc) a pri Poslednej večeri,
- poukázať na novozákonnú obetu (obetu Božieho
Syna na kríži) a svätú omšu.
B: - podnecovať žiakov k účasti na svätej omši aj mimo nedele,
- zamyslieť sa, ako pristupujem k prijímaniu Eucharistie, nakoľko pociťujem potrebu byť spojený s Ježišom.
5.3. Víťazstvo nad hriechom a smrťou
A: - pochopiť, že Ježišova smrť a zmŕtvychvstanie je víťazstvom
nad diablom a smrťou, ktoré otvára cestu do neba každému človeku.
B: -zamyslieť sa, nakoľko som vďačný Ježišovi za obetu, ktorú
podstúpil kvôli mne,
- pouvažovať, ako spolupracujem s Božími
milosťami na svojej spáse i na spáse svojich blížnych.
5.4. Rast Božieho kráľovstva
A: - vysvetliť žiakom, čo sa myslí pod pojmom "Božie kráľovstvo",
ktoré je v nás a medzi nami (Lk 17, 20-21).
B: - vzbudiť túžbu po poznaní a zakúšaní Božieho kráľovstva - láska,
pokoj srdca, radosť z obety pre druhého (Mt 6, 3; Jn 18, 36).
5.5. Oheň vám bude znamením
A: - poukázať na biblický obraz Božej prítomnosti v podobe ohňa,
- poukázať na dary Ducha Svätého (7).
B: - podnecovať deti k modlitbe k Duchu Svätému a prosiť ho o svetlo
do svojho života,
- uvedomiť si, že Duch Svätý účinkuje v
Cirkvi i v mojej duši, zvlášť pri prijímaní sviatostí.
6. Nový Boží ľud
6.1. Úloha biskupov a kňazov
A: - na základe biblických textov poukázať na povolanie apoštolov a
ich poslanie,
- oboznámiť žiakov, ako Ježiš odovzdával
svoju moc apoštolom a pastiersky úrad Petrovi.
B: - mať v úcte duchovné povolanie, uvedomiť si, že prostredníctvom
kňazov sa nám dostávajú Božie dary a spása,
- modliť sa za biskupov a kňazov, lebo zastávajú
zodpovednú úlohu v Cirkvi.
6.2. Život prvých kresťanov
A: - Na základe textu Sk 2, 42-47 poukázať na spôsob života prvých
kresťanov,
- aktualizovať na dnešnú dobu život prvých
kresťanov.
B: - podnecovať k životu podľa vzoru prvých kresťanov - modlitba, Božie
slovo, Eucharistia, spoločenstvo,
- pobádať k spoločnej modlitbe v rodine a k životu
viery.
6.3. Spoločenstvo v slávení aj v živote
A: - poukázať na silu a svedectvo spoločenstva prvých kresťanov -
nezištná láska, vzájomná pomoc pri materiálnych potrebách.
B: - povzbudzovať k pravidelnej modlitbe, čítaniu Svätého písma,
prijímaniu Eucharistie,
- budovať triedne spoločenstvo a zapájať sa
do spoločenstva detí vo farnosti.
6.4. Šírenie Božieho slova
A: - oboznámiť žiakov s príkazom Ježiša, ktorý dal
apoštolom - učiť všetky národy, aby boli všetci ľudia spasení.
B: - byť si vedomý úlohy, že každý kresťan má ďalej odovzdávať
iným to, čo on sám prijal ako dar od Boha,
- pri spytovaní svedomia si položiť otázku,
či svojím správaním a svojimi postojmi šírim Ježišovo učenie.
6.5. Zavŕšenie Božieho kráľovstva
A: - uvedomiť si rozdiel medzi svetským a Božím súdom
(osobný súd a posledný súd),
- poukázať na to, že ako myslím a konám, taký
život si vytváram.
B: - viesť žiakov k tomu, aby vždy boli pripravení na smrť a pestovať
túžbu po stretávaní sa s Ježišom v každodennom živote,
- často si pripomínať, že pozemský život je
len prípravou na večný život v plnosti, a že dobre žiť sa vždy
oplatí!
7. Výchova k láske a čistote
7.1. Zázrak života
A: - vzbudiť úctu k druhému pohlaviu, pestovať úctu k
životu od jeho počatia ako k tajomnému Božiemu daru.
B: - byť vďačný svojim rodičom za prijatie a odovzdanie tohto daru.
7.2. Stávam sa mužom, stávam sa ženou
A: - poukázať na Boží plán obsiahnutý v rôznej
pohlavnosti človeka.
B: - vzbudiť úctu k svojmu telu z pohľadu sexuality a strážiť si
svoju čistotu i druhých.
7.3. Poznávanie lásky
A: - objaviť so žiakmi, že skutočná láska môže
jestvovať iba v duchovnej sfére a vychádza z Božej lásky.
B: - iba správne vedený duchovný život je predpokladom skutočnej lásky.
7.4. Etapy lásky
A: - poukázať na to, že s dozrievaním vzťahu dozrieva
aj láska a prechádza jednotlivými etapami.
B: - odhaliť lásku mladých ako obdobie šťastného a radostného prežívania
mladosti v čistote.
Odporúčaná literatúra a pomôcky
Okrem učebnice Rastiem v láske a metodickej príručky môžeme
využiť videonahrávku Ježiš Nazaretský a v príprave na vyučovanie
sa môže vhodne využiť literatúra:
JANÁČ, P., OPARTY, A., ŠKANTÁR, J.: Po stopách našej spásy II.,
Bratislava: Spolok svätého Vojtecha v Trnave vo vydavateľstve Príroda,
a.s., 1993.
KAMIENSKA, A.: Osem blahoslavenstiev, Bratislava: Lúč, 1991.
FORGAN, V. I.: Sviatosti, Bratislava: SSV v Trnave vo
vydavateľstve Ikar,
a.s., 1990.
FORGAN, V. I.: Čo je svätá omša? Bratislava: SSV v Trnave vo
vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
FORGAN, V. I.: O sviatosti pokánia, Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve
Ikar, a.s., 1990.
JANÁČ, P.: Liturgia v našom živote. Bratislava: SSV v Trnava vo
vydavateľstve Príroda, a.s., 1990.
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BÉREŠOVA, M.: Metodická príručka
výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ.
Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999.
|