Učebné osnovy pre 6.ročník základných škôl

  Učebné osnovy schválila Konferencie biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

Charakteristika 6. ročníka


Učivo 6. ročníka je zamerané na poznávanie a štúdium Svätého písma Nového zákona, ktoré vysvetľuje Ježišovu náuku a jej praktizovanie v živote. Opiera sa o učivo 5. ročníka a v niektorých prípadoch sa na neho odvoláva. Okrem učebnice náboženskej výchovy je potrebné, aby všetci žiaci mali knihu Svätého písma Nového zákona, lebo si musia osvojiť zručnosť vo vyhľadávaní textov. Jednotlivé témy sú v učebnici koncipované pomerne obsiahlo; aby sa vyčerpala téma a splnili stanovené ciele, v mnohých prípadoch treba venovať jednej téme viac vyučovacích hodín. Podľa obsahu jednotlivých tém a pre lepšiu orientáciu učivo možno rozdeliť do týchto tematických celkov.

 

Prehľad učiva

Orientačný plán hodín

Ježiš prišiel k nám 3
Život lásky 6
Vydarený život 5
Zlo a moc odpustenia 4
Život v Ježišovej prítomnosti 5
Nový Boží ľud 5

Výchova k láske a čistote

5

Spolu

33

 

Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Ježiš prišiel k nám

1.1. Anjel zvestuje narodenie Spasiteľa

A: - Boh má svoj plán s ľudstvom i s každým jednotlivým človekom.
B: - dôverovať Bohu i napriek tomu, že nateraz nechápeme jeho vôľu.

1.2. Ľudia sa pripravujú na príchod Vykupiteľa

A: - uvedomiť si dar slobodnej vôle a od nej odvíjajúce sa rozhodnutia plniť či neplniť Božiu vôľu,
     - oboznámiť žiakov s poslaním a činnosťou Jána Krstiteľa.
B: - pripraviť svoje srdce tak, aby Boh mohol v ňom vždy prebývať,
     - viesť deti k pravidelnému spytovaniu svedomia - prehodnocovať svoje skutky; chrániť sa zvlášť ťažkého hriechu.

1.3. Vykupiteľ prichádza

A: - naplnenie Božieho prisľúbenia sa uskutočnilo príchodom Božieho Syna na svet,
     - Boh pokračuje vo svojom pláne spásy prostredníctvom ľudí - Ježišových učeníkov.
B: - uvedomiť si lásku nebeského Otca, ktorá nám bola preukázaná cez poslanie Božieho Syna a jeho vykupiteľskú smrť,
     - mať otvorený vnútorný sluch na Boží hlas a byť ochotný spolupracovať s Božou vôľou a milosťami.

2. Život lásky

2.1. Pravé hodnoty života

A: - Ježiš nás učí poznávať pravé hodnoty a ich ovocie,
     - na základe citátov zo SP predstaviť a definovať nebeské kráľovstvo, odhaliť jeho vlastnosti.
B: - postupne nadobúdať skúsenosti, že voľba pravých hodnôt napĺňa človeka pokojom a šťastím,
     porozmýšľať, aký je môj vzťah ku Kristovi, ako ho prijímam.

2.2. Nepravé hodnoty života

A: - na príkladoch žiakom poukázať, že vieru človek prejavuje skutkami,
     - vysvetliť, čo je egoizmus a aké sú jeho následky (utrpenie iných, závisť, nepokoj).
B: - pouvažovať nad tým, aký je môj vzťah k hmotným veciam a čo je pre mňa prvoradé,
     - uvedomiť si, že závislosť od vecí robí z človeka otroka.

2.3. Najdôležitejšia zásada pre život

A: - vysvetliť pojem láska, poukázať na to, že prikázanie lásky obsahuje tri poslania: láska k Bohu, k sebe a blížnemu.
B: - zamyslieť sa nad tým, ako uskutočňujem príkaz lásky vo svojom konaní,
     - urobiť konkrétny skutok telesného alebo duchovného milosrdenstva.

2.4. Program pre správny život

A: - poukázať na radosti, ktoré ponúka človekovi dnešný svet a porovnať ich s tými, ktoré ponúka Ježiš,
     - vysvetliť žiakom jednotlivé blahoslavenstvá, tiež ich náročnosť, ale aj duchovné bohatstvo.
B: - pouvažovať nad tým, po ktorých blaženstvách sveta túžim najviac a aký to má dopad na môj život,
     - vyvolať u žiakov túžbu žiť podľa Ježišových blahoslavenstiev, ktoré robia človeka natrvalo šťastným.

2.5. Podobenstvá - pomôcky pre správny život

A: - priblížiť a vysvetliť význam slova podobenstvo a jeho úlohu v učení Ježiša Krista,
     - vysvetliť podobenstvo o rozsievačovi, aby si žiaci uvedomili, akou sú pôdou.
B: - uvedomiť si, že Ježišove podobenstvá mi majú pomôcť získať pravdivý obraz o sebe a o svojom vzťahu k Bohu a k blížnym,
     - vzbudiť túžbu, aby sa Božie slovo vo mne ujalo a stále prinášalo úrodu.

3. Vydarený život

3.1. Úspešný život

A: - vysvetliť žiakom podobenstvo o talentoch,
     - poukázať na to, že dary sme nedostali len na svoj osoh, ale aj na obohatenie iných ľudí.
B: - uvedomiť si, že dary prinášajú so sebou zodpovednosť pred Bohom, ale i odmenu za námahu,
     - viesť žiakov k usilovnosti a cieľavedomosti pri rozvíjaní svojich schopností.

3.2. Božia pomoc pre dobrý život

A: - definovať, čo je to modlitba a oboznámiť žiakov s návodom na modlitbu,
     - rozobrať modlitbu Otče náš.
B: - pestovať u žiakov potrebu modliť sa,
     - povzbudzovať k modlitbe vlastnými slovami a nachádzať v nej Božiu blízkosť.

3.3. Ovocie dobrého života

A: - na biblických príkladoch žiakom ozrejmiť význam dávania - delenia sa,
     - pochopiť, že skutky človeka hovoria o jeho charaktere a vnútre.
B: - viesť deti k ochote robiť dobré skutky bez nároku na odmenu,
     - viesť deti k vďačnosti za všetko, čo dostávajú.

3.4. Dobrý úmysel

A: - vysvetliť žiakom postupnosť: úmysel - rozhodnutie - skutok,
     - na základe podobenstva o farizejovi a mýtnikovi poukázať, aký má význam úmysel človeka pred Bohom.
B: - viesť žiakov k tomu, aby sa pred každým rozhodovaním zamysleli, aký je ich úmysel,
     - vedieť prejaviť ľútosť a ospravedlniť sa, ak urobím niečo zlé.

4. Zlo a moc odpustenia

4.1. Zlo vo svete a vo mne

A: - uvedomiť si, že náchylnosť ku hriechu je dôsledkom dedičného hriechu,
     - poukázať na prostriedky, ktorými sa stávame odolnejšími proti hriechu (modlitba, spytovanie svedomia, svätá omša, sväté prijímanie, sviatosť zmierenia, pôst).
B: - poukázať na to, že nestačí len nekonať zlo, ale že máme konať dobro,
     - uvedomiť si, že sami nič nezmôžeme proti zlu, ale že k tomu potrebujeme aj Božiu pomoc (milosť) a našu spoluprácu.

4.2. Boh odpúšťa hriešnikom

A: - uvedomiť si, že Boh odpustí každý hriech, keď ho človek úprimne ľutuje a vyzná (podobenstvo o stratenej ovci),
     - pochopiť, že odpustenie je dar, ktorý nám získal Boží Syn svojou smrťou na kríži.
B: - podnietiť deti ku svätej spovedi, aby túžili po vnútornom pokoji a radosti, po milostiach, ktoré dostanú pri tejto sviatosti,
     - viesť žiakov k vďačnosti Ježišovi za dar odpustenia vo sviatosti zmierenia.

4.3. Ak odpustíte ľuďom ich poklesky

A: - pochopiť, že keď Boh odpúšťa človekovi jeho hriechy, aj ľudia si majú navzájom odpúšťať,
     - analyzovať podobenstvo o nemilosrdnom sluhovi.
B: - v modlitbe "Otče náš..." sami hovoríme nebeskému Otcovi, aby nám odpustil tak, ako i my odpúšťame druhým ľuďom,
     - viesť deti k odpusteniu iným, lebo Boh nám odpúšťa v neporovnateľne väčšej miere, ako si my odpúšťame navzájom.

5. Život v Ježišovej prítomnosti

5.1. Život s Ježišom

A: - na základe podobenstva o viniči poukázať na spojenie človeka s Bohom,
     - pochopiť, že aj v utrpeniach a skúškach Boh dáva človekovi svoju pomoc cez svoju milosť a iných ľudí.
B: -podnecovať žiakov k čítaniu SP a častému prijímaniu Eucharistie,
     - uvedomiť si, že sa potrebujeme ustavične očisťovať (sviatosť zmierenia), aby sme sa stávali pevnými a zrelými ľuďmi.
     

5.2. Potreba obnovy síl

A: - oboznámiť žiakov s náboženským stolovaním u Židov (hlavne na Veľkú noc) a pri Poslednej večeri,
     - poukázať na novozákonnú obetu (obetu Božieho Syna na kríži) a svätú omšu.
B: - podnecovať žiakov k účasti na svätej omši aj mimo nedele,
     - zamyslieť sa, ako pristupujem k prijímaniu Eucharistie, nakoľko pociťujem potrebu byť spojený s Ježišom.

5.3. Víťazstvo nad hriechom a smrťou

A: - pochopiť, že Ježišova smrť a zmŕtvychvstanie je víťazstvom nad diablom a smrťou, ktoré otvára cestu do neba každému človeku.
B: -zamyslieť sa, nakoľko som vďačný Ježišovi za obetu, ktorú podstúpil kvôli mne,
     - pouvažovať, ako spolupracujem s Božími milosťami na svojej spáse i na spáse svojich blížnych.

5.4. Rast Božieho kráľovstva

A: - vysvetliť žiakom, čo sa myslí pod pojmom "Božie kráľovstvo", ktoré je v nás a medzi nami (Lk 17, 20-21).
B: - vzbudiť túžbu po poznaní a zakúšaní Božieho kráľovstva - láska, pokoj srdca, radosť z obety pre druhého (Mt 6, 3; Jn 18, 36).

5.5. Oheň vám bude znamením

A: - poukázať na biblický obraz Božej prítomnosti v podobe ohňa,
     - poukázať na dary Ducha Svätého (7).
B: - podnecovať deti k modlitbe k Duchu Svätému a prosiť ho o svetlo do svojho života,
     - uvedomiť si, že Duch Svätý účinkuje v Cirkvi i v mojej duši, zvlášť pri prijímaní sviatostí.

6. Nový Boží ľud

6.1. Úloha biskupov a kňazov

A: - na základe biblických textov poukázať na povolanie apoštolov a ich poslanie,
     - oboznámiť žiakov, ako Ježiš odovzdával svoju moc apoštolom a pastiersky úrad Petrovi.
B: - mať v úcte duchovné povolanie, uvedomiť si, že prostredníctvom kňazov sa nám dostávajú Božie dary a spása,
     - modliť sa za biskupov a kňazov, lebo zastávajú zodpovednú úlohu v Cirkvi.

6.2. Život prvých kresťanov

A: - Na základe textu Sk 2, 42-47 poukázať na spôsob života prvých kresťanov,
     - aktualizovať na dnešnú dobu život prvých kresťanov.
B: - podnecovať k životu podľa vzoru prvých kresťanov - modlitba, Božie slovo, Eucharistia, spoločenstvo,
     - pobádať k spoločnej modlitbe v rodine a k životu viery.

6.3. Spoločenstvo v slávení aj v živote

A: - poukázať na silu a svedectvo spoločenstva prvých kresťanov - nezištná láska, vzájomná pomoc pri materiálnych potrebách.
B: - povzbudzovať k pravidelnej modlitbe, čítaniu Svätého písma, prijímaniu Eucharistie,
     - budovať triedne spoločenstvo a zapájať sa do spoločenstva detí vo farnosti.

6.4. Šírenie Božieho slova

A: - oboznámiť žiakov s príkazom Ježiša, ktorý dal apoštolom - učiť všetky národy, aby boli všetci ľudia spasení.
B: - byť si vedomý úlohy, že každý kresťan má ďalej odovzdávať iným to, čo on sám prijal ako dar od Boha,
     - pri spytovaní svedomia si položiť otázku, či svojím správaním a svojimi postojmi šírim Ježišovo učenie.

6.5. Zavŕšenie Božieho kráľovstva

A: - uvedomiť si rozdiel medzi svetským a Božím súdom (osobný súd a posledný súd),
     - poukázať na to, že ako myslím a konám, taký život si vytváram.
B: - viesť žiakov k tomu, aby vždy boli pripravení na smrť a pestovať túžbu po stretávaní sa s Ježišom v každodennom živote,
     - často si pripomínať, že pozemský život je len prípravou na večný život v plnosti, a že dobre žiť sa vždy oplatí!

7. Výchova k láske a čistote

7.1. Zázrak života

A: - vzbudiť úctu k druhému pohlaviu, pestovať úctu k životu od jeho počatia ako k tajomnému Božiemu daru.
B: - byť vďačný svojim rodičom za prijatie a odovzdanie tohto daru.

7.2. Stávam sa mužom, stávam sa ženou

A: - poukázať na Boží plán obsiahnutý v rôznej pohlavnosti človeka.
B: - vzbudiť úctu k svojmu telu z pohľadu sexuality a strážiť si svoju čistotu i druhých.

7.3. Poznávanie lásky

A: - objaviť so žiakmi, že skutočná láska môže jestvovať iba v duchovnej sfére a vychádza z Božej lásky.
B: - iba správne vedený duchovný život je predpokladom skutočnej lásky.

7.4. Etapy lásky

A: - poukázať na to, že s dozrievaním vzťahu dozrieva aj láska a prechádza jednotlivými etapami.
B: - odhaliť lásku mladých ako obdobie šťastného a radostného prežívania mladosti v čistote.

 

Odporúčaná literatúra a pomôcky

Okrem učebnice Rastiem v láske a metodickej príručky môžeme využiť videonahrávku Ježiš Nazaretský a v príprave na vyučovanie sa môže vhodne využiť literatúra:
JANÁČ, P., OPARTY, A., ŠKANTÁR, J.: Po stopách našej spásy II., Bratislava: Spolok svätého Vojtecha v Trnave vo vydavateľstve Príroda, a.s., 1993.
KAMIENSKA, A.: Osem blahoslavenstiev, Bratislava: Lúč, 1991.
FORGAN, V. I.: Sviatosti, Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
FORGAN, V. I.: Čo je svätá omša? Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
FORGAN, V. I.: O sviatosti pokánia, Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
JANÁČ, P.: Liturgia v našom živote. Bratislava: SSV v Trnava vo vydavateľstve Príroda, a.s., 1990.
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BÉREŠOVA, M.: Metodická príručka výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999.
                                 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004