Charakteristika 9. ročníka
Mladý človek, ktorému je predovšetkým určená táto kniha, je v
období veľkých životných rozhodnutí. Potrebuje správnu orientáciu
i povzbudenie, aby vieru dokázal žiť. Kapitoly a témy tejto knihy im v
tom všetkom chcú pomôcť.
Cieľom učebnice náboženstva pre 9. ročník základných škôl je
vychovať z mladého človeka dobrého občana svojej vlasti a dobrého
kresťana. Jedno podporuje druhé. Naša doba veľmi potrebuje ľudí,
ktorí sú pripravení budovať našu vlasť. Potrebuje ľudí spravodlivých,
statočných, obetujúcich sa pre spoločné dobro. Okrem prirodzených
pohnútok k tejto sebavýchove sú tu aj nadprirodzené motívy. Z nich čerpali
silu na obetu naše predchádzajúce generácie. Ide o dobro nás všetkých,
o náš spoločný domov.
Ďalším aspektom tejto učebnice je zhrnúť predchádzajúcich osem ročníkov
náboženstva a vytvoriť v mladom človekovi ucelený pohľad na život a
pomôcť mu riešiť aktuálne problémy dnes.
Učivo 9. ročníka je rozčlenené do šiestich tematických celkov a
obsahovo ho môžeme zhrnúť do dvoch blokov:
- poznanie jednotlivých osôb Najsvätejšej Trojice a ich pôsobenie v
prospech človeka, poznanie Cirkvi a života v milosti,
- riešenie problémov, s ktorými zápasí dospievajúca mládež,
formovanie jej životného štýlu a hľadanie riešení problémov sveta.
Prehľad učiva
|
Orientačný plán hodín
|
Ja a život |
3 |
Boh kráča s nami |
5 |
Boží ľud - Cirkev |
6 |
Otázky "násťročných" |
5 |
Liečba tohto sveta |
8 |
Výchova k láske a čistote |
6 |
Spolu
|
33
|
Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele
1. Ja a život
1.1. Som originál
A: - uvedomiť si svoju veľkú hodnotu na základe svojho pôvodu (od
Boha pochádza všetko),
- pripomenúť si bezhraničnú lásku, ktorá
chcela, aby som jestvoval.
B: - vážiť si seba aj druhých ako rovnocenné, neopakovateľné a
originálne bytosti,
- popri starostlivosti o telesné potreby mať na
pamäti starosť o svoju nesmrteľnú dušu.
1.2. Čo so mnou
A: - uvedomiť si seba ako neopakovateľnú bytosť, odhaliť Boží plán
s človekom, zmysel života, pesrspektívy, ktoré sú pred ním - večný
život.
B: - prebudiť záujem, zvedavosť o veci, ktoré nás presahujú, viera,
zmysel pre tajomstvo.
2. Boh kráča s nami
2.1. Rukopis Boha Otca
A: - predstaviť žiakom Boha Otca, prvú Božskú osobu a jeho pôvodný
plán s človekom - trvalé šťastie a večný život,
- uvedomiť si, že človek môže zneužiť a
zneužíva slobodnú vôľu proti Tvorcovi a v konečnom dôsledku proti
sebe samému.
B: - ďakovať v modlitbe nebeskému Otcovi za všetky jeho dary,
- poznávať a odstraňovať všetko, čo ma vzďaľuje
od Boha.
2.2. Spasiteľ očakávaný národmi
A: - predstaviť žiakom staroveké správy rôznych národov o Spasiteľovi,
- predstaviť žiakom starozákonné proroctvá o
Kristovi.
B: - príchodom Božieho Syna sa naplnilo prisľúbenie o Vykupiteľovi
dané prvým rodičom po ich páde,
- vzbudiť túžbu viacej poznávať učenie Ježiša
Krista - Sväté písmo.
2.3. Najviac milovaný, najviac nenávidený
A: - predstaviť Ježiša Krista ako druhú Božskú osobu, oboznámiť žiakov
s hlavnými princípmi Ježišovho učenia.
B: - uvedomiť si dôležitosť svojich rozhodnutí a ich dôsledky (Jn 3,
19 - "A súd je v tomto: ... a ľudia milovali tmu viac ako
svetlo...").
2.4. Ježiš a pravda o ňom
A: - na základe biblických textov priblížiť žiakom
ľudské vlastnosti Ježiša Krista.
B: - nájsť riešenie, ako si vytvoriť osobný vzťah k Ježišovi
Kristovi,
- ktoré vlastnosti Ježiša by som si chcel
osvojiť.
2.5. Boží šepot
A: - predstaviť žiakom tretiu Božskú osobu - Ducha Svätého
a jeho účinkovanie v duši človeka a cez Cirkev.
B: - naučiť sa byť citlivými na pôsobenie Ducha Svätého (zvlášť
pri modlitbe) a vedieť rozlíšiť Boží hlas od hlasov sveta (Mt 7,
16-18 "Poznáte ich po ovocí").
3. Boží ľud - Cirkev
3.1. Božia rodina - Cirkev
A: - pripomenúť si, čo je Cirkev, oboznámiť žiakov s prípravou založenia
Cirkvi Ježišom Kristom a životným štýlom prvých kresťanov.
B: - uvedomiť si, že patrím do jednej veľkej duchovnej rodiny -
Cirkvi, v ktorej sa mi dostávajú dobrá, zvlášť cez sviatosti,
- byť si vedomý, že nemôžem len prijímať,
ale človeka viacej napĺňa, keď dáva.
3.2. Cirkev stráži poklady
A: - oboznámiť sa so známkami pravej Cirkvi - jedna, svätá, katolícka,
apoštolská,
- poukázať na božský a ľudský rozmer Cirkvi
a dôsledky z toho plynúce.
B: - naučiť sa hľadať pravdu a odmietať zlo,
- uvedomovať si právo a povinnosť Cirkvi
vyjadrovať sa k aktuálnym otázkam života a potrebu prijímania kresťanských
hodnôt.
3.3. Cirkev má tajomstvá a stráži poklady života
A: - vysvetliť Ježišove slová: "Ja som Cesta, Pravda a Život".
B: - poukázať na hlavné poslanie Cirkvi - spásu ľudí,
- prebudiť záujem o duchovné hodnoty, ktoré
Cirkev prináša.
3.4. Sviatosti - pramene života
A: - predstaviť žiakom prostriedky, ktoré Kristus
ustanovil na spásu ľudí.
B: - vedieť používať tieto prostriedky v každodennom živote.
3.5. Boh prebýva medzi nami
A: - oboznámiť žiakov s pôvodom a významom svätej omše.
B: - vzbudiť živý záujem o účasť na svätej omši a podľa možnosti
sa zapojiť (miništrovaním, čítaním, spevom a iné),
- mať v úcte Eucharistiu, často ju prijímať
a uvedomiť si silu, ktorú dáva do života.
3.6. Hriechy - ničitelia života
A. - predstaviť žiakom najväčšie nebezpečenstvo,
ktoré hrozí človeku - ťažký hriech, ktorý nás odlučuje od Boha,
- zároveň poukázať na riešenie, ako
postupovať po jeho spáchaní.
B: - vzbudiť odpor ku každému hriechu, nabádať vyhýbať sa páchaniu
hriechov, uvedomovať si ich dôsledky a byť ostražitý na rôzne nástrahy
diabla, sveta, tela a pýchy života.
4. Otázky "násťročných"
4.1. Životný štýl
A: - definovať pojem životný štýl a čo najviac vplýva na jeho vytváranie
a akým spôsobom sa to prezentuje (TV, video, internet, reklama, filmy,
videoklipy),
- predstaviť životný štýl mladého kresťana.
B: - zamyslieť sa nad tým, aký životný štýl si osvojujem a kde čerpám
ideály o ňom,
- poukázať na životný štýl svätých dnešných
čias.
4.2. Choroby sveta
A: - podať informácie o tom, čo spôsobuje egoizmus v osobnom i v
celosvetovom rozmere.
B: - prebudiť citlivosť na problémy, s ktorými sa denne stretávame a
vzbudiť si túžbu zbavovať sa egoizmu a túžiť po zdravých vzťahoch.
4.3. Horory, porno, to je ono?
A: - informovať žiakov, ako sa zaznamenávajú zážitky do podvedomia
človeka a vytvárajú v ňom tieňový program,
- predstaviť žiakom model "myslenia od
konca".
B: - spoznávať seba a analyzovať, čo zanecháva stopy v mojom vnútri,
čo otupuje moje svedomie,
- vedieť si vyberať tie skutočnosti a
programy, ktoré prospievajú človekovi a vybudovať si ochranné
mechanizmy proti negatívnym vplyvom spoločnosti.
4.4. Trojuholník smrti
A: - poukázať na otroctvo človeka, ak je od niečoho závislý,
- vystríhať žiakov pred skúšaním drogy zo
zvedavosti a upozorniť na ničivé dôsledky.
B: - pravdivo si odpovedať na otázku, ako som slobodný od rôznych možných
závislostí,
- iniciovať záujem o výchovu svedomia a čnostný
štýl života.
4.5. Sex a láska
A: - objasniť žiakom, že sexualita je dar, ktorým Boh
obdaril človeka a dal mu aj rozum, aby ho v tejto oblasti usmerňoval,
- pochopiť, že láska sa nestotožňuje so
sexom a poukázať na problémy, ktoré spôsobili, že sa dáva do
rovnosti sex a láska.
B: - cítiť zodpovednosť za seba i za partnera a chrániť si svoju čistotu
do manželstva,
- uvedomiť si, že Božie zákony v oblasti
sexuality chránia medziľudské vzťahy, človeka a rodinu.
5. Liečba tohto sveta
5.1. Mať chrbtovú kosť
A: - poukázať na pozitívne osobnosti súčasnosti (Ján Pavol II.) a
predostrieť, prečo je dôležité mať pevný charakter.
B: - zamyslieť sa nad svojou zrelosťou a pevnosťou charakteru a
neuspokojiť sa s priemernosťou alebo so splynutím s davom,
- chcieť sa stávať osobnosťou a tým
prispievať k dobru ľudstva.
5.2. Cesta k hrdinstvu alebo rady na krásne prežitie
mladosti
A: - uvedomiť si, že človek žije v spoločnosti, kde je viazaný množstvom
vzťahov,
- poukázať na fakt, že kvalita vzťahov vychádza
z toho, na akom základe sú budované, a že ony ma tiež formujú.
B: - zamyslieť sa nad tým, čo určuje moje vzťahy,
- prejsť si svojich priateľov na základe výroku:
"Povedz mi, s kým sa priatelíš, a ja ti poviem, aký si".
5.3. Láska, ach láska
A: - definovať pravú lásku ako dar, dobro, obetu a uvedomiť si, že človek
má v prvom rade lásku rozdávať a až potom ju očakávať,
- na základe "Hymnu lásky" (1 Kor 13,
1-3) predstaviť kritériá skutočnej lásky.
B: - porozmýšľať, ako a komu prejavujem svoju lásku a ako lásku prijímam,
- poukázať na to, že mnohí klamne nazývajú
láskou to, čo je v skutočnosti sebectvo alebo vypočítavosť.
5.4. Láska - čo s ňou?
A: - predstaviť žiakom jednotlivé etapy lásky a ako má človek
pristupovať k budovaniu vzťahu s opačným pohlavím.
B: - vzbudiť túžbu pestovať čistý vzťah a byť pozorným a vnímavým
na potreby druhého,
- nájsť si dôvernú osobu, s ktorou sa môžem
vždy poradiť (duchovného vodcu),
- pozerať na rodinu ako na ohnisko lásky v Božom
poriadku.
5.5. Druhá etapa: budovanie vzťahov
A: - uvedomiť si, že sex pred manželstvom ničí pravú
lásku a spôsobuje dlhodobé zranenia duše i tela,
- predstaviť žiakom rady, ako si zachovať čistotu.
B: - osvojiť si rady na zachovanie čistota a mať ich v pravý čas na
mysli,
- vedieť sa obetovať pre druhých, to vedie k
vytváraniu hlbokých vzťahov a pravej lásky.
5.6. Bože, ja?
A: - oboznámiť žiakov, ako postupovať pri zisťovaní,
či ich Boh nepovoláva na duchovnú službu,
- pochopiť význam a potrebu duchovnej služby
pre Cirkev,
- predstaviť žiakom, čo je to duchovný život.
B: - skúmať seba, či sa nezaoberám myšlienkou, alebo nepociťujem
volanie na duchovné povolanie,
- pestovať úctu k duchovnému stavu,
- modliť sa za duchovné rehoľné povolania.
5.7. Vidieť to podstatné
A: - uvedomiť si, že je dobré všímať si vonkajšie
javy, ale dôležitejšie je vnímať podstatu,
- poukázať na potrebu oslobodiť sa od okolitých
vecí, aby bol človek slobodný vnímať Boha,
- predstaviť žiakom formačný proces rehoľného
a duchovného povolania.
B: - skúmať sa, aké pocity vo mne zanecháva zaoberanie sa vonkajšími
vecami a aké pocity zanechávajú duchovné veci; porovnávať, ktoré sú
trvácnejšie a plnšie a podľa toho sa rozhodovať,
- vedieť sa radovať z maličkostí.
5.8. A čo za to?
A: - uvedomiť si, že náročný život kresťana Boh
odmeňuje už tu na zemi radosťou zo života a po smrti mu daruje večný
život,
- na životných príbehoch poukázať, že s
Bohom sa predsa len žije ľahšie a krajšie ako bez neho.
B: - nájsť zmysel a naplnenie svojho života,
- ťažkosti sú v živote každého človeka,
veriaceho i neveriaceho, ale veriaci má tú výhodu, že sa utieka k Bohu
o pomoc a Boh dáva silu i riešenia.
6. Výchova k láske a čistote
6.1. Sloboda
A: - správne chápať slobodu a vedieť ju rozlíšiť od
falošnej slobody.
B: - na príklade objasniť súvislosť medzi slobodou (slobodným
rozhodnutím sa) a rozličnými hodnotami; poznať správnu hierarchiu
hodnôt.
6.2. Cesta lásky
A: - uvedomiť si, že láska je vzťah, ktorý vyžaduje
úsilie a zodpovednosť.
B: - pozerať na čistotu ako na predpoklad stáleho skvalitňovania vzťahu
a daru do manželstva.
6.3. Ako vnímam dievčatá (chlapcov)? Ako ony (oni) vnímajú
mňa?
A: - pochopiť veľkú pravdu, že telo je chrámom Ducha
Svätého.
B: - vnímať druhých (chlapci dievčatá, dievčatá chlapcov) čistými
očami.
6.4. Vzťah medzi chlapcom a dievčaťom
A: - ukázať hodnotu čistoty pred manželstvom.
B: - vyzbrojiť žiakov, aby vedeli čeliť názorom spochybňujúcim
predmanželskú čistotu.
6.5. Mladosť, príprava na lásku
A: - pochopiť, že správanie sa človeka už vo veľmi
mladom veku rozhoduje o tom, či jeho budúce povolanie bude šťastné
alebo nie.
B: - manželstvo sa uzatvára až v dospelosti, ale jeho základy a
stavebný materiál sa pripravujú už teraz v mladosti.
6.6. Moje povolanie
A: - predstaviť manželstvo a panenstvo ako dve základné
formy povolania človeka k láske a svätosti.
B: - definitívne rozhodnutie pre osobné povolanie môže urobiť iba
zrelý človek.
Odporúčaná literatúra a pomôcky
Keďže pre tento ročník nie je metodická príručka,
katechéta potrebuje čerpať materiály z rôznych zdrojov. Vhodnou pomôckou
sú videokazety:
Vážim si Ťa, láska. Bratislava: Metodické centrum v Bratislave v ALEF
Štúdiu, spol. s r.o.
Ak ma ľúbiš, dokáž mi to! Bratislava: LUX communication.
Ďalej môžeme vhodne použiť literatúru:
Encyklopédia mladých - Náboženstvá sveta. Bratislava: Mladé
letá, s r.o., 1997.
FORGAN, V. I.: Sviatosti. Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve
Ikar, a.s., 1990.
FORGAN, V. I.: Čo je svätá omša? Bratislava: SSV v Trnave vo
vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
FORGAN, V. I.: O sviatosti pokánia. Bratislava: SSV v Trnave vo
vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka
výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ.
Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999.
ORENDÁČ, P. A KOL.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske
a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov:
Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 2000.
JANÁČ, P.: Liturgia v našom živote. Trnava: SSV, 1990.
|