Učebné osnovy pre 9.ročník základných škôl

  Učebné osnovy schválila Konferencie biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

Charakteristika 9. ročníka


Mladý človek, ktorému je predovšetkým určená táto kniha, je v období veľkých životných rozhodnutí. Potrebuje správnu orientáciu i povzbudenie, aby vieru dokázal žiť. Kapitoly a témy tejto knihy im v tom všetkom chcú pomôcť.
Cieľom učebnice náboženstva pre 9. ročník základných škôl je vychovať z mladého človeka dobrého občana svojej vlasti a dobrého kresťana. Jedno podporuje druhé. Naša doba veľmi potrebuje ľudí, ktorí sú pripravení budovať našu vlasť. Potrebuje ľudí spravodlivých, statočných, obetujúcich sa pre spoločné dobro. Okrem prirodzených pohnútok k tejto sebavýchove sú tu aj nadprirodzené motívy. Z nich čerpali silu na obetu naše predchádzajúce generácie. Ide o dobro nás všetkých, o náš spoločný domov.
Ďalším aspektom tejto učebnice je zhrnúť predchádzajúcich osem ročníkov náboženstva a vytvoriť v mladom človekovi ucelený pohľad na život a pomôcť mu riešiť aktuálne problémy dnes.
Učivo 9. ročníka je rozčlenené do šiestich tematických celkov a obsahovo ho môžeme zhrnúť do dvoch blokov:
- poznanie jednotlivých osôb Najsvätejšej Trojice a ich pôsobenie v prospech človeka, poznanie Cirkvi a života v milosti,
- riešenie problémov, s ktorými zápasí dospievajúca mládež, formovanie jej životného štýlu a hľadanie riešení problémov sveta.

Prehľad učiva

Orientačný plán hodín

Ja a život 3
Boh kráča s nami 5
Boží ľud - Cirkev 6
Otázky "násťročných" 5
Liečba tohto sveta 8
Výchova k láske a čistote 6

Spolu

33

 

 

Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Ja a život

1.1. Som originál

A: - uvedomiť si svoju veľkú hodnotu na základe svojho pôvodu (od Boha pochádza všetko),
     - pripomenúť si bezhraničnú lásku, ktorá chcela, aby som jestvoval.
B: - vážiť si seba aj druhých ako rovnocenné, neopakovateľné a originálne bytosti,
     - popri starostlivosti o telesné potreby mať na pamäti starosť o svoju nesmrteľnú dušu.

1.2. Čo so mnou

A: - uvedomiť si seba ako neopakovateľnú bytosť, odhaliť Boží plán s človekom, zmysel života, pesrspektívy, ktoré sú pred ním - večný život.
B: - prebudiť záujem, zvedavosť o veci, ktoré nás presahujú, viera, zmysel pre tajomstvo.

2. Boh kráča s nami

2.1. Rukopis Boha Otca

A: - predstaviť žiakom Boha Otca, prvú Božskú osobu a jeho pôvodný plán s človekom - trvalé šťastie a večný život,
     - uvedomiť si, že človek môže zneužiť a zneužíva slobodnú vôľu proti Tvorcovi a v konečnom dôsledku proti sebe samému.
B: - ďakovať v modlitbe nebeskému Otcovi za všetky jeho dary,
     - poznávať a odstraňovať všetko, čo ma vzďaľuje od Boha.

2.2. Spasiteľ očakávaný národmi

A: - predstaviť žiakom staroveké správy rôznych národov o Spasiteľovi,
     - predstaviť žiakom starozákonné proroctvá o Kristovi.
B: - príchodom Božieho Syna sa naplnilo prisľúbenie o Vykupiteľovi dané prvým rodičom po ich páde,
     - vzbudiť túžbu viacej poznávať učenie Ježiša Krista - Sväté písmo.

2.3. Najviac milovaný, najviac nenávidený

A: - predstaviť Ježiša Krista ako druhú Božskú osobu, oboznámiť žiakov s hlavnými princípmi Ježišovho učenia.
B: - uvedomiť si dôležitosť svojich rozhodnutí a ich dôsledky (Jn 3, 19 - "A súd je v tomto: ... a ľudia milovali tmu viac ako svetlo...").

2.4. Ježiš a pravda o ňom

A: - na základe biblických textov priblížiť žiakom ľudské vlastnosti Ježiša Krista.
B: - nájsť riešenie, ako si vytvoriť osobný vzťah k Ježišovi Kristovi,
     - ktoré vlastnosti Ježiša by som si chcel osvojiť.

2.5. Boží šepot

A: - predstaviť žiakom tretiu Božskú osobu - Ducha Svätého a jeho účinkovanie v duši človeka a cez Cirkev.
B: - naučiť sa byť citlivými na pôsobenie Ducha Svätého (zvlášť pri modlitbe) a vedieť rozlíšiť Boží hlas od hlasov sveta (Mt 7, 16-18  "Poznáte ich po ovocí").

3. Boží ľud - Cirkev

3.1. Božia rodina - Cirkev

A: - pripomenúť si, čo je Cirkev, oboznámiť žiakov s prípravou založenia Cirkvi Ježišom Kristom a životným štýlom prvých kresťanov.
B: - uvedomiť si, že patrím do jednej veľkej duchovnej rodiny - Cirkvi, v ktorej sa mi dostávajú dobrá, zvlášť cez sviatosti,
     - byť si vedomý, že nemôžem len prijímať, ale človeka viacej napĺňa, keď dáva.

3.2. Cirkev stráži poklady

A: - oboznámiť sa so známkami pravej Cirkvi - jedna, svätá, katolícka, apoštolská,
     - poukázať na božský a ľudský rozmer Cirkvi a dôsledky z toho plynúce.
B: - naučiť sa hľadať pravdu a odmietať zlo,
     - uvedomovať si právo a povinnosť Cirkvi vyjadrovať sa k aktuálnym otázkam života a potrebu prijímania kresťanských hodnôt.

3.3. Cirkev má tajomstvá a stráži poklady života

A: - vysvetliť Ježišove slová: "Ja som Cesta, Pravda a Život".
B: - poukázať na hlavné poslanie Cirkvi - spásu ľudí,
     - prebudiť záujem o duchovné hodnoty, ktoré Cirkev prináša.

3.4. Sviatosti - pramene života

A: - predstaviť žiakom prostriedky, ktoré Kristus ustanovil na spásu ľudí.
B: - vedieť používať tieto prostriedky v každodennom živote.

3.5. Boh prebýva medzi nami

A: - oboznámiť žiakov s pôvodom a významom svätej omše.
B: - vzbudiť živý záujem o účasť na svätej omši a podľa možnosti sa zapojiť (miništrovaním, čítaním, spevom a iné),
     - mať v úcte Eucharistiu, často ju prijímať a uvedomiť si silu, ktorú dáva do života.

3.6. Hriechy - ničitelia života

A. - predstaviť žiakom najväčšie nebezpečenstvo, ktoré hrozí človeku - ťažký hriech, ktorý nás odlučuje od Boha,
     - zároveň poukázať na riešenie, ako postupovať po jeho spáchaní.
B: - vzbudiť odpor ku každému hriechu, nabádať vyhýbať sa páchaniu hriechov, uvedomovať si ich dôsledky a byť ostražitý na rôzne nástrahy diabla, sveta, tela a pýchy života.

4. Otázky "násťročných"

4.1. Životný štýl

A: - definovať pojem životný štýl a čo najviac vplýva na jeho vytváranie a akým spôsobom sa to prezentuje (TV, video, internet, reklama, filmy, videoklipy),
     - predstaviť životný štýl mladého kresťana.
B: - zamyslieť sa nad tým, aký životný štýl si osvojujem a kde čerpám ideály o ňom,
     - poukázať na životný štýl svätých dnešných čias.

4.2. Choroby sveta

A: - podať informácie o tom, čo spôsobuje egoizmus v osobnom i v celosvetovom rozmere.
B: - prebudiť citlivosť na problémy, s ktorými sa denne stretávame a vzbudiť si túžbu zbavovať sa egoizmu a túžiť po zdravých vzťahoch.

4.3. Horory, porno, to je ono?

A: - informovať žiakov, ako sa zaznamenávajú zážitky do podvedomia človeka a vytvárajú v ňom tieňový program,
     - predstaviť žiakom model "myslenia od konca".
B: - spoznávať seba a analyzovať, čo zanecháva stopy v mojom vnútri, čo otupuje moje svedomie,
     - vedieť si vyberať tie skutočnosti a programy, ktoré prospievajú človekovi a vybudovať si ochranné mechanizmy proti negatívnym vplyvom spoločnosti.

4.4. Trojuholník smrti

A: - poukázať na otroctvo človeka, ak je od niečoho závislý,
     - vystríhať žiakov pred skúšaním drogy zo zvedavosti a upozorniť na ničivé dôsledky.
B: - pravdivo si odpovedať na otázku, ako som slobodný od rôznych možných závislostí,
     - iniciovať záujem o výchovu svedomia a čnostný štýl života.

4.5. Sex a láska

A: - objasniť žiakom, že sexualita je dar, ktorým Boh obdaril človeka a dal mu aj rozum, aby ho v tejto oblasti usmerňoval,
     - pochopiť, že láska sa nestotožňuje so sexom a poukázať na problémy, ktoré spôsobili, že sa dáva do rovnosti sex a láska.
B: - cítiť zodpovednosť za seba i za partnera a chrániť si svoju čistotu do manželstva,
     - uvedomiť si, že Božie zákony v oblasti sexuality chránia medziľudské vzťahy, človeka a rodinu.

5. Liečba tohto sveta

5.1. Mať chrbtovú kosť

A: - poukázať na pozitívne osobnosti súčasnosti (Ján Pavol II.) a predostrieť, prečo je dôležité mať pevný charakter.
B: - zamyslieť sa nad svojou zrelosťou a pevnosťou charakteru a neuspokojiť sa s priemernosťou alebo so splynutím s davom,
     - chcieť sa stávať osobnosťou a tým prispievať k dobru ľudstva.

5.2. Cesta k hrdinstvu alebo rady na krásne prežitie mladosti

A: - uvedomiť si, že človek žije v spoločnosti, kde je viazaný množstvom vzťahov,
     - poukázať na fakt, že kvalita vzťahov vychádza z toho, na akom základe sú budované, a že ony ma tiež formujú.
B: - zamyslieť sa nad tým, čo určuje moje vzťahy,
     - prejsť si svojich priateľov na základe výroku: "Povedz mi, s kým sa priatelíš, a ja ti poviem, aký si".

5.3. Láska, ach láska

A: - definovať pravú lásku ako dar, dobro, obetu a uvedomiť si, že človek má v prvom rade lásku rozdávať a až potom ju očakávať,
     - na základe "Hymnu lásky" (1 Kor 13, 1-3) predstaviť kritériá skutočnej lásky.
B: - porozmýšľať, ako a komu prejavujem svoju lásku a ako lásku prijímam,
     - poukázať na to, že mnohí klamne nazývajú láskou to, čo je v skutočnosti sebectvo alebo vypočítavosť.

5.4. Láska - čo s ňou?

A: - predstaviť žiakom jednotlivé etapy lásky a ako má človek pristupovať k budovaniu vzťahu s opačným pohlavím.
B: - vzbudiť túžbu pestovať čistý vzťah a byť pozorným a vnímavým na potreby druhého,
     - nájsť si dôvernú osobu, s ktorou sa môžem vždy poradiť (duchovného vodcu),
     - pozerať na rodinu ako na ohnisko lásky v Božom poriadku.

5.5. Druhá etapa: budovanie vzťahov

A: - uvedomiť si, že sex pred manželstvom ničí pravú lásku a spôsobuje dlhodobé zranenia duše i tela,
     - predstaviť žiakom rady, ako si zachovať čistotu.
B: - osvojiť si rady na zachovanie čistota a mať ich v pravý čas na mysli,
     - vedieť sa obetovať pre druhých, to vedie k vytváraniu hlbokých vzťahov a pravej lásky.

5.6. Bože, ja?

A: - oboznámiť žiakov, ako postupovať pri zisťovaní, či ich Boh nepovoláva na duchovnú službu,
     - pochopiť význam a potrebu duchovnej služby pre Cirkev,
     - predstaviť žiakom, čo je to duchovný život.
B: - skúmať seba, či sa nezaoberám myšlienkou, alebo nepociťujem volanie na duchovné povolanie,
     - pestovať úctu k duchovnému stavu,
     - modliť sa za duchovné rehoľné povolania.

5.7. Vidieť to podstatné

A: - uvedomiť si, že je dobré všímať si vonkajšie javy, ale dôležitejšie je vnímať podstatu,
     - poukázať na potrebu oslobodiť sa od okolitých vecí, aby bol človek slobodný vnímať Boha,
     - predstaviť žiakom formačný proces rehoľného a duchovného povolania.
B: - skúmať sa, aké pocity vo mne zanecháva zaoberanie sa vonkajšími vecami a aké pocity zanechávajú duchovné veci; porovnávať, ktoré sú trvácnejšie a plnšie a podľa toho sa rozhodovať,
     - vedieť sa radovať z maličkostí.

5.8. A čo za to?

A: - uvedomiť si, že náročný život kresťana Boh odmeňuje už tu na zemi radosťou zo života a po smrti mu daruje večný život,
     - na životných príbehoch poukázať, že s Bohom sa predsa len žije ľahšie a krajšie ako bez neho.
B: - nájsť zmysel a naplnenie svojho života,
     - ťažkosti sú v živote každého človeka, veriaceho i neveriaceho, ale veriaci má tú výhodu, že sa utieka k Bohu o pomoc a Boh dáva silu i riešenia.

6. Výchova k láske a čistote

6.1. Sloboda

A: - správne chápať slobodu a vedieť ju rozlíšiť od falošnej slobody.
B: - na príklade objasniť súvislosť medzi slobodou (slobodným rozhodnutím sa) a rozličnými hodnotami; poznať správnu hierarchiu hodnôt.

6.2. Cesta lásky

A: - uvedomiť si, že láska je vzťah, ktorý vyžaduje úsilie a zodpovednosť.
B: - pozerať na čistotu ako na predpoklad stáleho skvalitňovania vzťahu a daru do manželstva.

6.3. Ako vnímam dievčatá (chlapcov)? Ako ony (oni) vnímajú mňa?

A: - pochopiť veľkú pravdu, že telo je chrámom Ducha Svätého.
B: - vnímať druhých (chlapci dievčatá, dievčatá chlapcov) čistými očami.

6.4. Vzťah medzi chlapcom a dievčaťom

A: - ukázať hodnotu čistoty pred manželstvom.
B: - vyzbrojiť žiakov, aby vedeli čeliť názorom spochybňujúcim predmanželskú čistotu.

6.5. Mladosť, príprava na lásku

A: - pochopiť, že správanie sa človeka už vo veľmi mladom veku rozhoduje o tom, či jeho budúce povolanie bude šťastné alebo nie.
B: - manželstvo sa uzatvára až v dospelosti, ale jeho základy a stavebný materiál sa pripravujú už teraz v mladosti.

6.6. Moje povolanie

A: - predstaviť manželstvo a panenstvo ako dve základné formy povolania človeka k láske a svätosti.
B: - definitívne rozhodnutie pre osobné povolanie môže urobiť iba zrelý človek.

 

Odporúčaná literatúra a pomôcky

Keďže pre tento ročník nie je metodická príručka, katechéta potrebuje čerpať materiály z rôznych zdrojov. Vhodnou pomôckou sú videokazety:
Vážim si Ťa, láska. Bratislava: Metodické centrum v Bratislave v ALEF Štúdiu, spol. s r.o.
Ak ma ľúbiš, dokáž mi to! Bratislava: LUX communication.

Ďalej môžeme vhodne použiť literatúru:
Encyklopédia mladých - Náboženstvá sveta. Bratislava: Mladé letá, s r.o., 1997.
FORGAN, V. I.: Sviatosti. Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
FORGAN, V. I.: Čo je svätá omša? Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
FORGAN, V. I.: O sviatosti pokánia. Bratislava: SSV v Trnave vo vydavateľstve Ikar, a.s., 1990.
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999.
ORENDÁČ, P. A KOL.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 2000.
JANÁČ, P.: Liturgia v našom živote. Trnava: SSV, 1990.
                                 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004