Učebné osnovy pre 5.ročník základných škôl

  Učebné osnovy schválila Konferencie biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

Charakteristika 5. ročníka


Žiaci 5. ročníka prechodom na II. stupeň ZŠ menia určitým spôsobom svoje školské prostredie, na ktoré sa musia (rôzne dlho) aklimatizovať. Sú na nich kladené vyššie nároky v učení i správaní. V náboženstve mnohé veci zo Starého zákona (ďalej len SZ) sú im známe, preto by nemalo byť problematické spočiatku sledovať náučné ciele. Postupne s aklimatizáciou zvyšujeme požiadavky v náučných cieľoch. Vo výchovnom pôsobení sa úmerne sledujú vytýčené ciele.
Obsah 5. ročníka je zameraný na problematiku Svätého písma (ďalej len SP) Starého zákona. V škole treba mať pre prácu žiakov väčšie množstvo SP (pretože SZ je rozsahom obšírny, nie je vhodné, aby si ho žiaci nosili na vyučovanie). Pre lepšiu orientáciu v učive i spracovávaní časovo-tematických plánov je vhodné urobiť tematické členenie do celkov.

Prehľad učiva

Orientačný plán hodín

Boh Stvoriteľ 3
Boh si vyvoľuje svoj národ 5
Boh vedie svoj ľud 6
Boží ľud v zasľúbenej zemi 9
Dôsledky nevernosti a Božie napomenutie 6
Výchova k láske a čistote 4

Spolu

33

 

Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Boh Stvoriteľ vecí viditeľných a neviditeľných

1.1. Biblia

A: - definovať, čo je SP a vedieť ho odlíšiť od iných kníh,
     - oboznámiť žiakov s autorstvom SP, s delením SP a jazykom, v ktorom bolo napísané
B: - používaním SP na hodinách náboženstva vzbudiť úctu k SP a túžbu čítať ho,
     - naučiť žiakov, že udalosti zo SP dávajú svetlo a riešenie do ich konkrétnych životných situácií.

1.2. Prvé stránky Svätého písma - stvorenie sveta

A: - uvedomiť si, že Boh je pôvodcom všetkého stvorenstva, že človek pochádza od Boha, je stvorený na Božiu podobu a je od neho závislý,
     - neposlušnosť priviedla človeka do nešťastia a vzdialila ho od Boha.
B: - naučiť žiakov pracovať so SP, hľadať miesta podľa hesiel, motivovať žiakov k modlitbe chváliť Boha a ďakovať mu,
     - viesť žiakov k vzájomnej úcte, všetci ľudia sú si pred Bohom rovní
     - poukázať na klamné zvádzania, na hriechy a ich následky.

2. Boh si vyvoľuje svoj národ

2.1. Boh povoláva Abraháma

A: - poukázať na prostredie, z ktorého pochádzal Abrahám,
     - Abrahámovo načúvanie Božieho hlasu, uverenie Bohu a poslušnosť Božej vôli.
B: - viesť žiakov k úplnej dôvere v Boha,
     - poukázať na dobrá, ktoré človek obsiahne cez vieru a poslušnosť voči Bohu.

2.2. Najťažšia skúška Abraháma

A: - povzbudiť žiakov, aby si zobrali za vzor silu Abrahámovej viery v Boží prísľub (narodenie syna).
B: - poukázať žiakom na to, že hoci je niečo ľudsky nemožné, Bohu nič nie je nemožné a je verný vo svojich prisľúbeniach,
     - Boh skúša našu vieru a poslušnosť neraz v bolestných udalostiach; skúškami sa naša viera upevňuje.

2.3. Jakub v Božej škole

A: - Boh zostáva verný svojim prísľubom napriek ľudským pokleskom,
     - Boh vedie a vychováva Jakuba.
B: - uvedomiť si, že Boh odpúšťa každému človeku, ak úprimne ľutuje a vyzná svoje viny,
     - byť vďačný Bohu za dar odpustenia,
     - jedine s Božou pomocou sa môžeme zmeniť v lepších ľudí.

2.4. Jozefova vernosť v skúškach

A: - poukázať na to, že Jozef napriek nespravodlivosti, ktorej sa mu dostalo od vlastných bratov, nezanevrel na Boha, ale ešte vrúcnejšie sa k nemu utiekal.
B: - vysvetliť žiakom, že Boh má s každým človekom dôležitý plán,
     - plnenie jeho vôle prináša veľa osobného dobra i dobra pre iných.

2.5. Jozefovo víťazstvo

A: - oboznámiť žiakov s vážnou existenčnou situáciou Jakubovej rodiny,
     - porozprávať o Božom pláne spásy (proroctvo: "z Egypta som si povolal Syna").
B: - viesť žiakov k odpúšťaniu každému a každej krivdy,
     - poukázať na to, že Boh môže aj nepríjemné a bolestné udalosti využiť na dobro (predanie Jozefa do otroctva znamenalo záchranu Jakubovej rodiny od smrti hladom).

3. Boh vedie svoj ľud

3.1. Povolanie Mojžiša


A: - Boh si povolal Mojžiša, aby prostredníctvom neho vyviedol vyvolený národ z otroctva na slobodu,
     - Boh cez človeka a jeho rozhodnutie poslúchať Boha uskutočňuje dielo vykúpenia a spásy človeka.
B: - viesť žiakov k úprimnej snahe spoznávať Boha a poslúchať ho,
     - uvedomovať si, že keď budem spolupracovať s Bohom, splním svoje poslanie a zmysel vlastného života.

3.2. Noc odchodu z Egypta - Veľká noc

A: - oboznámiť žiakov s tradíciou židovskej Veľkej noci a predobrazom krvi obetovaného baránka,
     - s prechodom cez Červené more; predobraz vyslobodenia z otroctva hriechov a vstup do nového života s Bohom.
B: - pestovať v sebe vďačnosť za Kristovu obetu na kríži (pripomínať si ju najmä v piatok),
     - túžiť odísť z otroctva hriechov a zakúšať radosť zo slobody a blízkosti Boha.

3.3. Putovanie púšťou

A: - keďže Izraeliti žili v otroctve a s pohanmi, bolo potrebné, aby Boh zmenil ich zmýšľanie a aby mu bezpodmienečne dôverovali,
     - zmena niečoho zabehnutého vždy bolí, ale prináša užitočné ovocie.
B: - náš život j cesta cez púšť do zasľúbenej zeme (neba); keďže sme hriešni, Boh nás počas nášho života vychováva a očisťuje cez rôzne i bolestivé skúšky,
     - človek sa môže len vtedy uzdraviť, keď spozná svoju chorobu a nechá sa liečiť.

3.4. Desatoro

A: - oboznámiť žiakov so zmluvou medzi Bohom a ľudom,
     - uvedomiť si, že porušovanie zmluvy môže byť len zo strany človeka, čo prináša človeku len nešťastie a bolesť.
B: - viesť žiakov k chápaniu Desatora ako prejavu Božej lásky a starosti o človeka,
     - pochopiť, že šťastie a sloboda človeka spočíva práve vo vernosti Zmluve.

3.5. Jozue - Mojžišov nástupca

A: -- uvedomiť si, kto môže byť pravým vodcom iných - kto verí Bohu, spolieha sa na neho a je poslušný jeho prikázaniam,
     - poukázať na to, že bez Božej pomoci človek nič nezmôže a dôvera človeka v Boha je vždy odmenená úspechom.
B: - poukázať na to, že viesť iných môže len ten, kto sa sám necháva viesť Bohom,
     - pýchou a neposlušnosťou sa človek oddeľuje od Boha, svojho Pôvodcu.

4. Boží ľud v zasľúbenej zemi

4.1. Sudcovia

A: - charakterizovať úlohu a postavenie sudcu,
     - poukázať na príčiny potreby sudcov - dôsledok neposlúchnutia Božích príkazov.
B: - uvedomiť si, že ak sa človek definitívne nerozhodne odmietať zlo vo svojom vnútri, bude musieť s ním vždy bojovať,
     - nabádať deti postupne odstraňovať svoje nedostatky.

4.2. Rút

A: - oboznámiť žiakov s históriou rodiny, do ktorej sa pohanka Rút vydala,
     - poukázať na otvorenosť Rút prijať vieru v Boha a zachovať vernosť židovskej tradícii.
B: - vzbudiť v žiakoch otvorenosť k Božiemu slovu a prijať ho za svoje,
     - ochotu pomáhať starým rodičom a starým ľuďom.

4.3. Samuel

A: - oboznámiť žiakov s udalosťami okolo narodenia Samuela a jeho zasvätením službe Bohu,
     - poukázať na pohotovosť Samuela načúvať Božiemu volaniu a plneniu Božej vôle

4.4. Šaul a Dávid

A: - oboznámiť žiakov s požiadavkou ľudu - mať kráľa,
     - so správaním Šaula a stratou Božej priazne.
B: - uvedomiť si, že pokiaľ človek žije v súlade s Božou vôľou, darí sa mu dobre a je šťastný,
     - odklonenie sa od Božej vôle, svojvôľa, priťahuje rozvrátenosť mysle a nešťastie. (Božia vôľa znamená, že Boh chce naše dobro a on najlepšie vie, čo človeku osoží a čo mu prináša škodu.)

4.5. Dávidov hriech a ľútosť

A: - oboznámiť žiakov s vyvolením Dávida za kráľa a s jeho dôverou v Božiu pomoc.
B: - byť si vedomý, že všetko sme dostali od Boha ako dar, a preto nemáme byť na čo pyšní, lebo dary nás zaväzujú ku konaniu dobra,
     - nabádať deti k tomu, aby si po hriechu vždy vzbudili dokonalú ľútosť a čím skôr sa vyspovedali,
     - viesť deti k poslušnosti voči rodičom a modlitbe za nich.

4.6. Šalamún

A: - poukázať na to, prečo sa Šalamún zapáčil Bohu,
     - aj dobrý človek sa môže pokaziť, ak prestane spolupracovať s Božou milosťou a riadi sa len ľudským úsudkom.
B: - vzbudiť túžbu po múdrosti nielen v svetskej oblasti, ale aj po múdrosti pred Bohom,
     - viesť žiakov k úctivému a nábožnému správaniu v kostole,
     - uvedomovať si, že moje telo je chrámom Ducha Svätého a modliť sa za vytrvalosť vo viere a v dobrom.

4.7. Prorok Eliáš

A: - poukázať na Eliášovu rozhodnosť hovoriť pravdu, hoci sa to druhým nebude páčiť,
     - riskovať, že nás budú za to nenávidieť,
     - Eliášova obeta na Karmeli.
B: - učiť sa dôverovať Bohu, ktorý sa stará o človeka v každej situácii,
     - nezabúdať na konečný cieľ človeka - večný život,
     - viesť deti k nábožnému prežívaniu svätej omše.

4.8. Elizeus a Náman Sýrsky

A: - oboznámiť žiakov s povolaním Elizea a s jeho túžbou po duchovných daroch,
     - poukázať na Námanovu vieru a následné telesné uzdravenie, prijatie viery v jediného Boha.
B: - viesť žiakov k rozlišovaniu hodnôt a dávaniu prednosti trvácim hodnotám,
     - pobádať k zážitkom z viery a vďačnosti za Božie dary.

5. Dôsledky nevernosti a Božie napomenutie

5.1. Zajatie Izraelitov ako dôsledok ich nevernosti

A: - oboznámiť žiakov s históriou rozdelenia židovského kráľovstva (930 pr. Kr.),
     - Poukázať na príčiny a dôsledky zajatia,
     život v zajatí, obrátenie národa a túžba po návrate a slobode.
B: - uvedomenie si, že človek spáchaním ťažkého hriechu (napr. modloslužby) pretrháva spojenie s Bohom,
     - povzbudzovať žiakov k pravidelnému spytovaniu svedomia a pristupovaniu k svätej spovedi, ktorá je návratom k Bohu,
     osvojovať si čnosti (trvalý návyk konať dobro).
     

5.2. Prorok Daniel

A: - oboznámiť žiakov s pôsobením proroka Daniela a jeho spoločníkov počas zajatia na kráľovskom dvore,
     - poukázať na Danielovu rozhodnosť neprestúpiť Boží príkaz a následné Božie dary za jeho vernosť,
     - svojou vernosťou sa stal pomocou a povzbudením aj pre iných.
B: - viesť žiakov k odvahe zostať vždy verný svojmu svedomiu a dôvere v Božiu pomoc,
     - modliť sa o Božiu ochranu, zastať sa slabých, byť spravodlivý.

5.3. Návrat z babylonského zajatia

A: - oboznámiť žiakov s históriou prepustenia Židov z babylonského zajatia,
     - túžba po novom chráme v Jeruzaleme a jeho výstavba.
B: - uvedomenie si, že bez Boha nemôžeme existovať a už vôbec nie byť šťastnými ľuďmi,
     - vzbudzovať túžbu po častej návšteve chrámu (na poklonu Sviatosti oltárnej) a účasti na svätej omši aj počas týždňa.

5.4. Prorok Jonáš

A: - poukázať na to, že Boh chce zachrániť všetkých ľudí, aj pohanov,
     pochopiť, že Boh používa človeka ako svoj nástroj, cez ktorý chce pomáhať ľuďom ku spáse,
     - uvedomiť si, že protiviť sa Božej vôli je nemúdre a prináša trápenie a škody aj iným.
B: - povzbudzovať žiakov k spoznávaniu Božej vôle, zvlášť k zachovávaniu Božích prikázaní,
     - v čistom srdci možno počuť, čo Boh od človeka žiada vykonať.

5.5. Machabejskí mučeníci

A: - oboznámiť žiakov so životom Izraelitov od návratu z babylonského zajatia až po narodenie prisľúbeného Mesiáša Ježiša Krista,
     - poukázať na odhodlanie a hrdinstvo Machabejcov (Júda, matka a sedem synov, Eleazár) zostať verní Božím zákonom aj za cenu vlastného života,
     - viera vo večný život, ktorý má prednosť pred pozemským dočasným životom.
B: - uvedomiť si, že každý človek môže zostať verný Bohu, ak to chce a prosí Boha o silu,
     - cvičiť sa v malých sebazapreniach, aby keď nastanú ťažšie, človek mohol obstáť.

6. Výchova k láske a čistote

6.1. Rodina, v ktorej žijem

A: - poznávať vlastnú rodinu, jej hodnoty, tradíciu, uvažovať, ako môžem konkrétne prispievať k dobrej rodinnej atmosfére.
B: - vážiť si, čo sa mi páči u mojich rodičov, čo by som chcel robiť ináč, aby sa atmosféra v rodine zlepšila.

6.2. Priateľstvo

A: - živo si uvedomiť hodnotu priateľstva ako predpoklad čistej lásky a ako predpoklad objavenia duchovných hodnôt, najmä lásky k blížnemu.
B: - uvedomiť si, že priateľstvo si vyžaduje čas, schopnosť načúvať tomu druhému, vedieť sa obetovať pre druhého.

6.3. Sebaovládanie

A: - uvedomiť si, že sebaovládanie vždy vyžaduje námahu, ale bez neho sa nedá v živote zaobísť, bez neho by človek čoskoro narazil.
B: - sebaovládaniu sa treba učiť postupne od malých vecí k väčším a hodnotnejším.

 

Odporúčaná literatúra a pomôcky

Veľa príbehov SZ je sfilmovaných. Môžu poslúžiť ako veľmi dobrá a vhodná ilustrácia. Treba však dbať na vhodnosť premietania jednotlivých scén i na to, aby to nebolo pravidelné sledovanie videonahrávok.
Okrem učebnice a metodickej príručky (ďalej len MP) môžeme čerpať z literatúry:
JANÁČ, P., OPARTY, A., ŠKANTÁR, J.: Po stopách našej spásy I., Bratislava: Spolok svätého Vojtecha v Trnave vo vydavateľstve Príroda, 1991.
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999. 
                                

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

5. ročník

6. ročník

7. ročník

8. ročník

9. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004