Charakteristika 5. ročníka
Žiaci 5. ročníka prechodom na II. stupeň ZŠ menia určitým spôsobom
svoje školské prostredie, na ktoré sa musia (rôzne dlho) aklimatizovať.
Sú na nich kladené vyššie nároky v učení i správaní. V náboženstve
mnohé veci zo Starého zákona (ďalej len SZ) sú im známe, preto by
nemalo byť problematické spočiatku sledovať náučné ciele. Postupne
s aklimatizáciou zvyšujeme požiadavky v náučných cieľoch. Vo výchovnom
pôsobení sa úmerne sledujú vytýčené ciele.
Obsah 5. ročníka je zameraný na problematiku Svätého písma (ďalej
len SP) Starého zákona. V škole treba mať pre prácu žiakov väčšie
množstvo SP (pretože SZ je rozsahom obšírny, nie je vhodné, aby si ho
žiaci nosili na vyučovanie). Pre lepšiu orientáciu v učive i spracovávaní
časovo-tematických plánov je vhodné urobiť tematické členenie do
celkov.
Prehľad učiva
|
Orientačný plán hodín
|
Boh Stvoriteľ |
3 |
Boh si vyvoľuje svoj národ |
5 |
Boh vedie svoj ľud |
6 |
Boží ľud v zasľúbenej zemi |
9 |
Dôsledky nevernosti a Božie napomenutie |
6 |
Výchova k láske a čistote |
4 |
Spolu
|
33
|
Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele
1. Boh Stvoriteľ vecí viditeľných a
neviditeľných
1.1. Biblia
A: - definovať, čo je SP a vedieť ho odlíšiť od iných kníh,
- oboznámiť žiakov s autorstvom SP, s delením
SP a jazykom, v ktorom bolo napísané
B: - používaním SP na hodinách náboženstva vzbudiť úctu k SP a túžbu
čítať ho,
- naučiť žiakov, že udalosti zo SP dávajú
svetlo a riešenie do ich konkrétnych životných situácií.
1.2. Prvé stránky Svätého písma - stvorenie sveta
A: - uvedomiť si, že Boh je pôvodcom všetkého stvorenstva, že človek
pochádza od Boha, je stvorený na Božiu podobu a je od neho závislý,
- neposlušnosť priviedla človeka do nešťastia
a vzdialila ho od Boha.
B: - naučiť žiakov pracovať so SP, hľadať miesta podľa hesiel,
motivovať žiakov k modlitbe chváliť Boha a ďakovať mu,
- viesť žiakov k vzájomnej úcte, všetci ľudia
sú si pred Bohom rovní
- poukázať na klamné zvádzania, na hriechy a
ich následky.
2. Boh si vyvoľuje svoj národ
2.1. Boh povoláva Abraháma
A: - poukázať na prostredie, z ktorého pochádzal Abrahám,
- Abrahámovo načúvanie Božieho hlasu,
uverenie Bohu a poslušnosť Božej vôli.
B: - viesť žiakov k úplnej dôvere v Boha,
- poukázať na dobrá, ktoré človek obsiahne
cez vieru a poslušnosť voči Bohu.
2.2. Najťažšia skúška Abraháma
A: - povzbudiť žiakov, aby si zobrali za vzor silu Abrahámovej viery v
Boží prísľub (narodenie syna).
B: - poukázať žiakom na to, že hoci je niečo ľudsky nemožné, Bohu
nič nie je nemožné a je verný vo svojich prisľúbeniach,
- Boh skúša našu vieru a poslušnosť neraz v
bolestných udalostiach; skúškami sa naša viera upevňuje.
2.3. Jakub v Božej škole
A: - Boh zostáva verný svojim prísľubom napriek ľudským pokleskom,
- Boh vedie a vychováva Jakuba.
B: - uvedomiť si, že Boh odpúšťa každému človeku, ak úprimne ľutuje
a vyzná svoje viny,
- byť vďačný Bohu za dar odpustenia,
- jedine s Božou pomocou sa môžeme zmeniť v
lepších ľudí.
2.4. Jozefova vernosť v skúškach
A: - poukázať na to, že Jozef napriek nespravodlivosti,
ktorej sa mu dostalo od vlastných bratov, nezanevrel na Boha, ale ešte
vrúcnejšie sa k nemu utiekal.
B: - vysvetliť žiakom, že Boh má s každým človekom dôležitý plán,
- plnenie jeho vôle prináša veľa osobného
dobra i dobra pre iných.
2.5. Jozefovo víťazstvo
A: - oboznámiť žiakov s vážnou existenčnou situáciou
Jakubovej rodiny,
- porozprávať o Božom pláne spásy
(proroctvo: "z Egypta som si povolal Syna").
B: - viesť žiakov k odpúšťaniu každému a každej krivdy,
- poukázať na to, že Boh môže aj nepríjemné
a bolestné udalosti využiť na dobro (predanie Jozefa do otroctva
znamenalo záchranu Jakubovej rodiny od smrti hladom).
3. Boh vedie svoj ľud
3.1. Povolanie Mojžiša
A: - Boh si povolal Mojžiša, aby prostredníctvom neho vyviedol vyvolený
národ z otroctva na slobodu,
- Boh cez človeka a jeho rozhodnutie poslúchať
Boha uskutočňuje dielo vykúpenia a spásy človeka.
B: - viesť žiakov k úprimnej snahe spoznávať Boha a poslúchať ho,
- uvedomovať si, že keď budem spolupracovať s
Bohom, splním svoje poslanie a zmysel vlastného života.
3.2. Noc odchodu z Egypta - Veľká noc
A: - oboznámiť žiakov s tradíciou židovskej Veľkej noci a
predobrazom krvi obetovaného baránka,
- s prechodom cez Červené more; predobraz
vyslobodenia z otroctva hriechov a vstup do nového života s Bohom.
B: - pestovať v sebe vďačnosť za Kristovu obetu na kríži (pripomínať
si ju najmä v piatok),
- túžiť odísť z otroctva hriechov a zakúšať
radosť zo slobody a blízkosti Boha.
3.3. Putovanie púšťou
A: - keďže Izraeliti žili v otroctve a s pohanmi, bolo potrebné, aby
Boh zmenil ich zmýšľanie a aby mu bezpodmienečne dôverovali,
- zmena niečoho zabehnutého vždy bolí, ale
prináša užitočné ovocie.
B: - náš život j cesta cez púšť do zasľúbenej zeme (neba); keďže
sme hriešni, Boh nás počas nášho života vychováva a očisťuje cez
rôzne i bolestivé skúšky,
- človek sa môže len vtedy uzdraviť, keď
spozná svoju chorobu a nechá sa liečiť.
3.4. Desatoro
A: - oboznámiť žiakov so zmluvou medzi Bohom a ľudom,
- uvedomiť si, že porušovanie zmluvy môže byť
len zo strany človeka, čo prináša človeku len nešťastie a bolesť.
B: - viesť žiakov k chápaniu Desatora ako prejavu Božej lásky a
starosti o človeka,
- pochopiť, že šťastie a sloboda človeka spočíva
práve vo vernosti Zmluve.
3.5. Jozue - Mojžišov nástupca
A: -- uvedomiť si, kto môže byť pravým vodcom iných - kto verí
Bohu, spolieha sa na neho a je poslušný jeho prikázaniam,
- poukázať na to, že bez Božej pomoci človek
nič nezmôže a dôvera človeka v Boha je vždy odmenená úspechom.
B: - poukázať na to, že viesť iných môže len ten, kto sa sám necháva
viesť Bohom,
- pýchou a neposlušnosťou sa človek oddeľuje
od Boha, svojho Pôvodcu.
4. Boží ľud v zasľúbenej zemi
4.1. Sudcovia
A: - charakterizovať úlohu a postavenie sudcu,
- poukázať na príčiny potreby sudcov - dôsledok
neposlúchnutia Božích príkazov.
B: - uvedomiť si, že ak sa človek definitívne nerozhodne odmietať zlo
vo svojom vnútri, bude musieť s ním vždy bojovať,
- nabádať deti postupne odstraňovať svoje
nedostatky.
4.2. Rút
A: - oboznámiť žiakov s históriou rodiny, do ktorej sa pohanka Rút
vydala,
- poukázať na otvorenosť Rút prijať vieru v
Boha a zachovať vernosť židovskej tradícii.
B: - vzbudiť v žiakoch otvorenosť k Božiemu slovu a prijať ho za
svoje,
- ochotu pomáhať starým rodičom a starým ľuďom.
4.3. Samuel
A: - oboznámiť žiakov s udalosťami okolo narodenia Samuela a jeho zasvätením
službe Bohu,
- poukázať na pohotovosť Samuela načúvať Božiemu
volaniu a plneniu Božej vôle
4.4. Šaul a Dávid
A: - oboznámiť žiakov s požiadavkou ľudu - mať kráľa,
- so správaním Šaula a stratou Božej priazne.
B: - uvedomiť si, že pokiaľ človek žije v súlade s Božou vôľou,
darí sa mu dobre a je šťastný,
- odklonenie sa od Božej vôle, svojvôľa, priťahuje
rozvrátenosť mysle a nešťastie. (Božia vôľa znamená, že Boh chce
naše dobro a on najlepšie vie, čo človeku osoží a čo mu prináša
škodu.)
4.5. Dávidov hriech a ľútosť
A: - oboznámiť žiakov s vyvolením Dávida za kráľa a s jeho dôverou
v Božiu pomoc.
B: - byť si vedomý, že všetko sme dostali od Boha ako dar, a preto nemáme
byť na čo pyšní, lebo dary nás zaväzujú ku konaniu dobra,
- nabádať deti k tomu, aby si po hriechu vždy
vzbudili dokonalú ľútosť a čím skôr sa vyspovedali,
- viesť deti k poslušnosti voči rodičom a
modlitbe za nich.
4.6. Šalamún
A: - poukázať na to, prečo sa Šalamún zapáčil Bohu,
- aj dobrý človek sa môže pokaziť, ak
prestane spolupracovať s Božou milosťou a riadi sa len ľudským úsudkom.
B: - vzbudiť túžbu po múdrosti nielen v svetskej oblasti, ale aj po múdrosti
pred Bohom,
- viesť žiakov k úctivému a nábožnému správaniu
v kostole,
- uvedomovať si, že moje telo je chrámom Ducha
Svätého a modliť sa za vytrvalosť vo viere a v dobrom.
4.7. Prorok Eliáš
A: - poukázať na Eliášovu rozhodnosť hovoriť pravdu,
hoci sa to druhým nebude páčiť,
- riskovať, že nás budú za to nenávidieť,
- Eliášova obeta na Karmeli.
B: - učiť sa dôverovať Bohu, ktorý sa stará o človeka v každej
situácii,
- nezabúdať na konečný cieľ človeka - večný
život,
- viesť deti k nábožnému prežívaniu svätej
omše.
4.8. Elizeus a Náman Sýrsky
A: - oboznámiť žiakov s povolaním Elizea a s jeho túžbou
po duchovných daroch,
- poukázať na Námanovu vieru a následné
telesné uzdravenie, prijatie viery v jediného Boha.
B: - viesť žiakov k rozlišovaniu hodnôt a dávaniu prednosti trvácim
hodnotám,
- pobádať k zážitkom z viery a vďačnosti za
Božie dary.
5. Dôsledky nevernosti a Božie
napomenutie
5.1. Zajatie Izraelitov ako dôsledok ich nevernosti
A: - oboznámiť žiakov s históriou rozdelenia židovského kráľovstva
(930 pr. Kr.),
- Poukázať na príčiny a dôsledky zajatia,
život v zajatí, obrátenie národa a túžba po
návrate a slobode.
B: - uvedomenie si, že človek spáchaním ťažkého hriechu (napr.
modloslužby) pretrháva spojenie s Bohom,
- povzbudzovať žiakov k pravidelnému
spytovaniu svedomia a pristupovaniu k svätej spovedi, ktorá je návratom
k Bohu,
osvojovať si čnosti (trvalý návyk konať
dobro).
5.2. Prorok Daniel
A: - oboznámiť žiakov s pôsobením proroka Daniela a jeho spoločníkov
počas zajatia na kráľovskom dvore,
- poukázať na Danielovu rozhodnosť neprestúpiť
Boží príkaz a následné Božie dary za jeho vernosť,
- svojou vernosťou sa stal pomocou a povzbudením
aj pre iných.
B: - viesť žiakov k odvahe zostať vždy verný svojmu svedomiu a dôvere
v Božiu pomoc,
- modliť sa o Božiu ochranu, zastať sa slabých,
byť spravodlivý.
5.3. Návrat z babylonského zajatia
A: - oboznámiť žiakov s históriou prepustenia Židov z babylonského
zajatia,
- túžba po novom chráme v Jeruzaleme a jeho výstavba.
B: - uvedomenie si, že bez Boha nemôžeme existovať a už vôbec nie byť
šťastnými ľuďmi,
- vzbudzovať túžbu po častej návšteve chrámu
(na poklonu Sviatosti oltárnej) a účasti na svätej omši aj počas týždňa.
5.4. Prorok Jonáš
A: - poukázať na to, že Boh chce zachrániť všetkých ľudí, aj
pohanov,
pochopiť, že Boh používa človeka ako svoj nástroj,
cez ktorý chce pomáhať ľuďom ku spáse,
- uvedomiť si, že protiviť sa Božej vôli je
nemúdre a prináša trápenie a škody aj iným.
B: - povzbudzovať žiakov k spoznávaniu Božej vôle, zvlášť k zachovávaniu
Božích prikázaní,
- v čistom srdci možno počuť, čo Boh od človeka
žiada vykonať.
5.5. Machabejskí mučeníci
A: - oboznámiť žiakov so životom Izraelitov od návratu z babylonského
zajatia až po narodenie prisľúbeného Mesiáša Ježiša Krista,
- poukázať na odhodlanie a hrdinstvo
Machabejcov (Júda, matka a sedem synov, Eleazár) zostať verní Božím
zákonom aj za cenu vlastného života,
- viera vo večný život, ktorý má prednosť
pred pozemským dočasným životom.
B: - uvedomiť si, že každý človek môže zostať verný Bohu, ak to
chce a prosí Boha o silu,
- cvičiť sa v malých sebazapreniach, aby keď
nastanú ťažšie, človek mohol obstáť.
6. Výchova k láske a čistote
6.1. Rodina, v ktorej žijem
A: - poznávať vlastnú rodinu, jej hodnoty, tradíciu, uvažovať, ako môžem
konkrétne prispievať k dobrej rodinnej atmosfére.
B: - vážiť si, čo sa mi páči u mojich rodičov, čo by som chcel
robiť ináč, aby sa atmosféra v rodine zlepšila.
6.2. Priateľstvo
A: - živo si uvedomiť hodnotu priateľstva ako predpoklad čistej lásky
a ako predpoklad objavenia duchovných hodnôt, najmä lásky k blížnemu.
B: - uvedomiť si, že priateľstvo si vyžaduje čas, schopnosť načúvať
tomu druhému, vedieť sa obetovať pre druhého.
6.3. Sebaovládanie
A: - uvedomiť si, že sebaovládanie vždy vyžaduje námahu, ale bez
neho sa nedá v živote zaobísť, bez neho by človek čoskoro narazil.
B: - sebaovládaniu sa treba učiť postupne od malých vecí k väčším
a hodnotnejším.
Odporúčaná literatúra a pomôcky
Veľa príbehov SZ je sfilmovaných. Môžu poslúžiť
ako veľmi dobrá a vhodná ilustrácia. Treba však dbať na vhodnosť
premietania jednotlivých scén i na to, aby to nebolo pravidelné
sledovanie videonahrávok.
Okrem učebnice a metodickej príručky (ďalej len MP) môžeme čerpať
z literatúry:
JANÁČ, P., OPARTY, A., ŠKANTÁR, J.: Po stopách našej spásy
I.,
Bratislava: Spolok svätého Vojtecha v Trnave vo vydavateľstve Príroda,
1991.
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka
výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ.
Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999.
|