Učebné osnovy pre 
1.- 2. ročník Gymnázií, SOŠ, SOU

  
Učebné osnovy schválila Konferencia biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 771/2002-42. 

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

1. ročník SŠ

2. ročník SŠ

 

Charakteristika predmetu 

Základom predmetu náboženská výchova v škole je skutočnosť, že má prenikať do prostredia kultúry a vstúpiť do vzťahu s ostatným poznaním. Má sprítomňovať evanjelium v osobnom procese systematickej a kritickej asimilácie kultúry.
Predmet náboženská výchova je depozitom dynamického kvasu evanjelia a usiluje sa "skutočne využiť prvky vedomostí a výchovy, aby evanjelium vniklo do mentality žiakov a zharmonizovalo ich kultúru vo svetle viery" (porov. Všeobecné direktórium pre katechizáciu, 73, ďalej len VDK).
Uvedený predmet má predkladať kresťanské posolstvo a kresťanskú udalosť s tou istou serióznosťou a hĺbkou, s akou iné disciplíny predkladajú svoje poznatky. Neumiestňuje sa však ako niečo doplnkové, ale v potrebnom interdisciplinárnom dialógu. Tento dialóg sa má odohrávať na danej úrovni, v ktorej každá disciplína stvárňuje osobnosť žiaka. Treba rešpektovať a využívať rôznosť a zameranie stredných a učňovských škôl. Takto predkladané kresťanské posolstvo ovplyvní spôsob chápania pôvodu sveta, zmyslu dejín, základu etických hodnôt, funkciu náboženstva a kultúry, osudu človeka, vzťahu k prírode. Predmet náboženská výchova pomocou tohto interdisciplinárneho dialógu kladie základy, posilňuje, rozvíja a dopĺňa výchovné pôsobenie školy (porov. VDK, 73).

Úlohy

Úlohy predmetu náboženská výchova zodpovedajú výchove k rôznym dimenziám viery. Sama vnútorná dynamika viery vyžaduje vieru poznať, sláviť a pretlmočiť do modlitby. Predmet náboženská výchova má za úlohu pestovať každý z týchto rozmerov. Každá z úloh uskutočňuje cieľ predmetu náboženská výchova.
- Úloha napomáhať poznaniu viery vedie k cieľu vieru poznať.
Prehĺbenie poznania viery kresťansky osvecuje ľudskú existenciu, udržuje život viery a človeka robí schopným zdôvodniť si ju pred svetom.
- Úloha vychovávať k účasti na liturgii vedie k cieľu vedieť vieru sláviť.
Predmet náboženská výchova umožňuje poznať význam liturgie a sviatostí. Vychováva k zmyslu pre spoločenstvo, k vďakyvzdaniu a k chápaniu symbolickej reči, lebo to všetko je potrebné k skutočnému liturgickému životu.
-Úloha morálne formovať vedie k cieľu vedieť vieru žiť.
Poznanie viery môže viesť k obráteniu. Obrátenie zahŕňa kráčanie v Božích šľapajach. Predmet náboženská výchova má odovzdať žiakom postoje vlastné "Majstrovi". Prijatím postojov žiaci nastupujú na cestu vnútornej premeny. Ježišova reč na vrchu, v ktorej obnovuje Desatoro a vtláča im ducha blahoslaventiev, je nevyhnutným východiskom pre morálnu formáciu, ktorá je v súčasnosti veľmi potrebná.
-Úloha učiť modlitbe vedie k cieľu vedieť vieru pretlmočiť do vzťahu.
Predchádzajúce ciele vedú k tomu, aby študenti vedeli zaujať postoj modlitby: klaňanie, chvála, ďakovanie, dôvera, prosba, obdiv. Tieto postoje sú zahrnuté v Otčenáši. Kde je predmet náboženská výchova preniknutý aj touto úlohou - učiť modlitbe, osvojovanie si kresťanského života - tam dosiahne patričnú hĺbku.

Náučné a výchovné ciele


Hlavným náučným cieľom je odpovedať mladému človeku na najzákladnejšie otázky zmyslu života: ako žiť, prehĺbiť poznanie viery, poznanie oslavy Boha a poznanie morálneho kódexu.
Hlavným výchovným cieľom predmetu náboženská výchova na gymnáziách, SOŠ a SOU je viesť mladého človeka k postupnému prijatiu osobnej viery a rozhodnutiu žiť kresťanským životným štýlom, k prijímaniu sviatostí a objavovaniu svojho miesta v spoločenstve Cirkvi.
Situáciu viery a život študentov a učňov navštevujúcich náboženskú výchovu charakterizujú ustavičné zmeny postojov. Veriacim žiakom viera pomáha pochopiť kresťanské posolstvo vo vzťahu k veľkým existenčným problémom, k chápaniu života, k hlavným zásadným morálnym problémom, s ktorými sa dnes ľudstvo stretá. Študenti a učni nachádzajúci sa v situácii hľadania alebo náboženských pochybností sa môžu pomocou náboženskej výchovy dozvedieť, aké odpovede dáva katolícke náboženstvo na ich otázky. Majú príležitosť lepšie si premyslieť svoje rozhodnutie. Pre neveriacich žiakov predmet náboženská výchova naberá charakteristické črty misijného ohlasovania evanjelia, aby sa mohli rozhodnúť pre vieru.
Pretože človek je tvor spoločenský, k neodmysliteľným výchovným cieľom patrí i výchova k životu v spoločenstve. To sa nedá improvizovať. Treba starostlivo formovať a osvojovať si niektoré základné postoje, ktoré má predmet náboženská výchova podporiť: ducha jednoduchosti, zodpovednosti, obetavosti, starostlivosť o opustených, vzájomné odpustenie, priateľský postoj voči členom iných cirkví, cirkevných spoločenstiev a neveriacich, ako i úcta k celému stvoriteľskému dielu (príroda, ekológia).
Zároveň nemožno zabudnúť, že mladí ľudia sa pripravujú na život v spoločnosti vo svojom profesijnom zameraní. Treba ich formovať k tomu, aby boli ochotní ponúknuť svoju spoluprácu, každý podľa vlastného povolania a aby v profesnom, kultúrnom a spoločenskom živote boli prítomní ako kresťania.

Obsah

V povinne voliteľnom predmete náboženská výchova sú zostavené tematické celky tak, aby v nich boli zahrnuté základné úlohy náboženskej výchovy: vyznanie viery, slávenie kresťanského tajomstva, život v Kristovi, kresťanská modlitba, výchova k životu v spoločenstve a uvedenie do poslania. V rámci vyučovania sa značný priestor venuje práci so Svätým písmom. Základom obsahu je poznanie viery, sprevádzané modlitbou, morálna formácia a uvedené do života cez liturgiu.
Mladý človek prichádzajúci na strednú školu sa nachádza v období veľkých zmien. Konfrontuje sa s novými skutočnosťami, s nevyriešenými otázkami o živote, so svetom dospelých, v ktorom musí obstáť.
Podľa dokumentov Katolíckej cirkvi nadobúda v katechéze čoraz väčšiu úlohu evanjelizačná katechéza. Jej úlohou je vieru u človeka najprv prebudiť, a následne rozvinúť do systematickej náuky, ktorá rieši aj stále nové problémy tohto sveta a to v duchu viery v pravého Boha. Zásadou ohlasovania je: vernosť Bohu aj človeku, biblický rozmer, antropologické východisko a kristocentrický pohľad na život. V katechéze treba zohľadniť pohľad na "archetyp" ľudského správania, ako aj genetický vplyv na ľudské správanie.
Učivo 1. ročníka pomáha hľadať a nachádzať odpovede na najzákladnejšie otázky mladého človeka v tomto veku: v čom spočíva zmysel života, ako žiť, aby bol človek šťastný, čo môže očakávať od tohto sveta a kde bude končiť život, či je viera v Boha prínosom alebo príťažou pre život. Odpovede na tieto otázky dostáva v duchu kresťanskej viery. Všetko ústi k myšlienke: života sa netreba báť, ale treba ho žiť, lebo mladý človek má úžasné perspektívy.
Učivo 2.- ročníka je zamerané na osobný postoj k Bohu a na vieru. Prechádza od človeka a od jeho problémov, ktoré má v živote, k hľadaniu zmyslu života. Prehlbuje poznanie o pravdách viery, ktoré postupne prijíma do svojho života. Mladý človek potrebuje poznať obsah svojej viery, aby ju vedel obhájiť sám pred sebou i v konfrontácii s námietkami okolia.
Počet hodín pri jednotlivých tematických celkoch je len odporúčaný. Treba prihliadnuť na zloženie skupín a potreby žiakov a podľa toho prispôsobiť počet hodín pri jednotlivých tematických celkoch.

Učebnice a odporúčaná literatúra

Komisia pre katechizáciu a školstvo pri Konferencii biskupov Slovenska vydala pre 1. a 2. ročník učebnice:
1. ročník - Ste zrodení pre let
2. ročník - Komu máme veriť

Tieto učebnice, ktoré sú záväzné, vychádzajú z Katechizmu Katolíckej cirkvi, ktorý má byť základným materiálom pre učiteľa náboženskej výchovy na škole.
Na každej škole treba realizovať výchovu k manželstvu a rodičovstvu (ďalej VMR). Predmet náboženská výchova má obsahovať túto výchovu, na čo možno využiť tieto príručky:

ORENDÁČ, P. a kol.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška, 2000.
ORENDÁČ, P. a i.: Metodická príručka výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška, 1999.

Učiteľ náboženskej výchovy si môže prispôsobiť tridsať percent učiva uvádzaného v učebných osnovách podľa zamerania danej strednej alebo učňovskej školy i podľa potrieb žiakov pri dodržaní ročníkových cieľov.
Prispôsobenie učebných osnov sa má premietnuť v časovo-tematickom pláne.
                                

dokumenty

I. stupeň

II. stupeň

1. ročník SŠ

2. ročník SŠ

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004