Charakteristika predmetu
Základom predmetu náboženská výchova v škole je
skutočnosť, že má prenikať do prostredia kultúry a vstúpiť do vzťahu
s ostatným poznaním. Má sprítomňovať evanjelium v osobnom procese
systematickej a kritickej asimilácie kultúry.
Predmet náboženská výchova je depozitom dynamického kvasu evanjelia a
usiluje sa "skutočne využiť prvky vedomostí a výchovy, aby
evanjelium vniklo do mentality žiakov a zharmonizovalo ich kultúru vo
svetle viery" (porov. Všeobecné direktórium pre katechizáciu, 73,
ďalej len VDK).
Uvedený predmet má predkladať kresťanské posolstvo a kresťanskú
udalosť s tou istou serióznosťou a hĺbkou, s akou iné disciplíny
predkladajú svoje poznatky. Neumiestňuje sa však ako niečo doplnkové,
ale v potrebnom interdisciplinárnom dialógu. Tento dialóg sa má odohrávať
na danej úrovni, v ktorej každá disciplína stvárňuje osobnosť
žiaka. Treba rešpektovať a využívať rôznosť a zameranie stredných
a učňovských škôl. Takto predkladané kresťanské posolstvo ovplyvní
spôsob chápania pôvodu sveta, zmyslu dejín, základu etických hodnôt,
funkciu náboženstva a kultúry, osudu človeka, vzťahu k prírode.
Predmet náboženská výchova pomocou tohto interdisciplinárneho dialógu
kladie základy, posilňuje, rozvíja a dopĺňa výchovné pôsobenie školy
(porov. VDK, 73).
Úlohy
Úlohy predmetu náboženská výchova zodpovedajú výchove
k rôznym dimenziám viery. Sama vnútorná dynamika viery vyžaduje vieru
poznať, sláviť a pretlmočiť do modlitby. Predmet náboženská výchova
má za úlohu pestovať každý z týchto rozmerov. Každá z úloh uskutočňuje
cieľ predmetu náboženská výchova.
- Úloha napomáhať poznaniu viery vedie k cieľu vieru poznať.
Prehĺbenie poznania viery kresťansky osvecuje ľudskú existenciu, udržuje
život viery a človeka robí schopným zdôvodniť si ju pred svetom.
- Úloha vychovávať k účasti na liturgii vedie k cieľu vedieť vieru
sláviť.
Predmet náboženská výchova umožňuje poznať význam liturgie a
sviatostí. Vychováva k zmyslu pre spoločenstvo, k vďakyvzdaniu a k chápaniu
symbolickej reči, lebo to všetko je potrebné k skutočnému liturgickému
životu.
-Úloha morálne formovať vedie k cieľu vedieť vieru žiť.
Poznanie viery môže viesť k obráteniu. Obrátenie zahŕňa kráčanie
v Božích šľapajach. Predmet náboženská výchova má odovzdať žiakom
postoje vlastné "Majstrovi". Prijatím postojov žiaci nastupujú
na cestu vnútornej premeny. Ježišova reč na vrchu, v ktorej obnovuje
Desatoro a vtláča im ducha blahoslaventiev, je nevyhnutným východiskom
pre morálnu formáciu, ktorá je v súčasnosti veľmi potrebná.
-Úloha učiť modlitbe vedie k cieľu vedieť vieru pretlmočiť do vzťahu.
Predchádzajúce ciele vedú k tomu, aby študenti vedeli zaujať postoj
modlitby: klaňanie, chvála, ďakovanie, dôvera, prosba, obdiv. Tieto
postoje sú zahrnuté v Otčenáši. Kde je predmet náboženská výchova
preniknutý aj touto úlohou - učiť modlitbe, osvojovanie si kresťanského
života - tam dosiahne patričnú hĺbku.
Náučné a výchovné ciele
Hlavným náučným cieľom je odpovedať mladému človeku na najzákladnejšie
otázky zmyslu života: ako žiť, prehĺbiť poznanie viery, poznanie
oslavy Boha a poznanie morálneho kódexu.
Hlavným výchovným cieľom predmetu náboženská výchova na gymnáziách,
SOŠ a SOU je viesť mladého človeka k postupnému prijatiu osobnej
viery a rozhodnutiu žiť kresťanským životným štýlom, k prijímaniu
sviatostí a objavovaniu svojho miesta v spoločenstve Cirkvi.
Situáciu viery a život študentov a učňov navštevujúcich náboženskú
výchovu charakterizujú ustavičné zmeny postojov. Veriacim žiakom
viera pomáha pochopiť kresťanské posolstvo vo vzťahu k veľkým
existenčným problémom, k chápaniu života, k hlavným zásadným morálnym
problémom, s ktorými sa dnes ľudstvo stretá. Študenti a učni nachádzajúci
sa v situácii hľadania alebo náboženských pochybností sa môžu
pomocou náboženskej výchovy dozvedieť, aké odpovede dáva katolícke
náboženstvo na ich otázky. Majú príležitosť lepšie si premyslieť
svoje rozhodnutie. Pre neveriacich žiakov predmet náboženská výchova
naberá charakteristické črty misijného ohlasovania evanjelia, aby sa
mohli rozhodnúť pre vieru.
Pretože človek je tvor spoločenský, k neodmysliteľným výchovným
cieľom patrí i výchova k životu v spoločenstve. To sa nedá
improvizovať. Treba starostlivo formovať a osvojovať si niektoré základné
postoje, ktoré má predmet náboženská výchova podporiť: ducha
jednoduchosti, zodpovednosti, obetavosti, starostlivosť o opustených, vzájomné
odpustenie, priateľský postoj voči členom iných cirkví, cirkevných
spoločenstiev a neveriacich, ako i úcta k celému stvoriteľskému dielu
(príroda, ekológia).
Zároveň nemožno zabudnúť, že mladí ľudia sa pripravujú na život
v spoločnosti vo svojom profesijnom zameraní. Treba ich formovať k
tomu, aby boli ochotní ponúknuť svoju spoluprácu, každý podľa
vlastného povolania a aby v profesnom, kultúrnom a spoločenskom živote
boli prítomní ako kresťania.
Obsah
V povinne voliteľnom predmete náboženská výchova sú
zostavené tematické celky tak, aby v nich boli zahrnuté základné úlohy
náboženskej výchovy: vyznanie viery, slávenie kresťanského
tajomstva, život v Kristovi, kresťanská modlitba, výchova k životu v
spoločenstve a uvedenie do poslania. V rámci vyučovania sa značný
priestor venuje práci so Svätým písmom. Základom obsahu je poznanie
viery, sprevádzané modlitbou, morálna formácia a uvedené do života
cez liturgiu.
Mladý človek prichádzajúci na strednú školu sa nachádza v období
veľkých zmien. Konfrontuje sa s novými skutočnosťami, s nevyriešenými
otázkami o živote, so svetom dospelých, v ktorom musí obstáť.
Podľa dokumentov Katolíckej cirkvi nadobúda v katechéze čoraz väčšiu
úlohu evanjelizačná katechéza. Jej úlohou je vieru u človeka najprv
prebudiť, a následne rozvinúť do systematickej náuky, ktorá rieši
aj stále nové problémy tohto sveta a to v duchu viery v pravého Boha.
Zásadou ohlasovania je: vernosť Bohu aj človeku, biblický rozmer,
antropologické východisko a kristocentrický pohľad na život. V katechéze
treba zohľadniť pohľad na "archetyp" ľudského správania,
ako aj genetický vplyv na ľudské správanie.
Učivo 1. ročníka pomáha hľadať a nachádzať odpovede na najzákladnejšie
otázky mladého človeka v tomto veku: v čom spočíva zmysel života,
ako žiť, aby bol človek šťastný, čo môže očakávať od tohto
sveta a kde bude končiť život, či je viera v Boha prínosom alebo príťažou
pre život. Odpovede na tieto otázky dostáva v duchu kresťanskej viery.
Všetko ústi k myšlienke: života sa netreba báť, ale treba ho žiť,
lebo mladý človek má úžasné perspektívy.
Učivo 2.- ročníka je zamerané na osobný postoj k Bohu a na vieru.
Prechádza od človeka a od jeho problémov, ktoré má v živote, k hľadaniu
zmyslu života. Prehlbuje poznanie o pravdách viery, ktoré postupne prijíma
do svojho života. Mladý človek potrebuje poznať obsah svojej viery,
aby ju vedel obhájiť sám pred sebou i v konfrontácii s námietkami
okolia.
Počet hodín pri jednotlivých tematických celkoch je len odporúčaný.
Treba prihliadnuť na zloženie skupín a potreby žiakov a podľa toho
prispôsobiť počet hodín pri jednotlivých tematických celkoch.
Učebnice a odporúčaná literatúra
Komisia pre katechizáciu a školstvo pri Konferencii
biskupov Slovenska vydala pre 1. a 2. ročník učebnice:
1. ročník - Ste zrodení pre let
2. ročník - Komu máme veriť
Tieto učebnice, ktoré sú záväzné, vychádzajú z Katechizmu Katolíckej
cirkvi, ktorý má byť základným materiálom pre učiteľa náboženskej
výchovy na škole.
Na každej škole treba realizovať výchovu k manželstvu a rodičovstvu
(ďalej VMR). Predmet náboženská výchova má obsahovať túto výchovu,
na čo možno využiť tieto príručky:
ORENDÁČ, P. a kol.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske
a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov:
Vydavateľstvo Michala Vaška, 2000.
ORENDÁČ, P. a i.: Metodická príručka výchovy k láske a čistote
pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov: Vydavateľstvo
Michala Vaška, 1999.
Učiteľ náboženskej výchovy si môže prispôsobiť tridsať percent učiva
uvádzaného v učebných osnovách podľa zamerania danej strednej alebo
učňovskej školy i podľa potrieb žiakov pri dodržaní ročníkových
cieľov.
Prispôsobenie učebných osnov sa má premietnuť v časovo-tematickom pláne.
|