Charakteristika predmetu
Náboženstvo ako skutočnosť, ktorá sa nás dotýka, je
súčasťou nášho životného procesu, je ústredným stavebným kameňom
nášho interpretačného modelu a tiež jeho identity. Náboženská výchova
je utváraná ako predchádzajúce rozhodnutie pre dobro dieťaťa, pre
rozvoj najhlbších dimenzií jeho osobnosti. Cieľom náboženskej výchovy
v škole, na báze hodnôt, je základná sloboda, dospelosť a samostatné
rozhodovanie mladého človeka.
Predmet "náboženská výchova" je výchovno-vzdelávacím
predmetom, na ktorom je nevyhnutné osvojiť si vedomosti a skúsenosti,
ktoré majú neodmysliteľný vplyv na vytváranie základného náboženského
postoja a uvádzanie do praxe v podobe kresťanského životného štýlu.
Nakoľko dejiny a kultúra nášho národa, ako aj celej Európy, stoja na
kresťanskom základe, položenom svätým Cyrilom a Metodom, je samozrejmé
toto duchovné bohatstvo poznávať a rozvíjať súčasne so zdokonaľovaním
sa v ďalších oblastiach spoločenského i osobného života.
Nadväznosť predmetu
Predmet náboženská výchova na I. stupni je neodmysliteľnou
nevyhnutnosťou, nakoľko naň nadväzuje učebný plán na II. stupni,
kde sa vyučuje ako povinne voliteľný v alternatíve s etickou výchovou.
Tento plán má za cieľ sprostredkovať žiakom základné náboženské
pravdy o Bohu a pripraviť ich na prijatie sviatosti zmierenia a
Eucharistie. Vo 4. ročníku sa bližšie oboznamujú s ďalšími sviatosťami
a liturgiou Cirkvi. Tematické plány na II. stupni pokračujú starozákonnými
dejinami, príchodom Božieho Syna na svet, cirkevnými dejinami,
zodpovednosťou za dar života a tvorbou životného štýlu.
Obsah učiva na 1. stupni
Na I. stupni sa žiakom odovzdávajú základné vedomosti
a poznatky o Bohu a pravdách viery. Uskutočňujú sa tu prvé kroky
praktizovania kresťanskej viery a sviatostného života, ktoré sa ďalej
prehlbujú a rozvíjajú na II. stupni ZŠ a tiež na SŠ.
1. ročník: Žiaci poznávajú základnú náuku o Bohu, Stvoriteľovi všetkého,
čo jestvuje, o Ježišovi, Božom Synovi a Vykupiteľovi človeka. Začínajú
si uvedomovať a formovať vzťah k Bohu a k ľuďom.
2. ročník: Rozvíja poznatky o Ježišovi a jeho verejnom účinkovaní
a božskej moci. Žiaci si začínajú uvedomovať bližší vzťah medzi
nimi a Ježišom, ktorý ich osobne oslovuje.
3. ročník: Stáva sa pre žiakov hlboko motivačným, lebo sa majú
bezprostredne stretnúť s Božím Synom v dare odpustenia a chlebe života
- vo svätom prijímaní. Osvojenie si praktizovania sviatosti zmierenia a
Eucharistie ako niečoho neodmysliteľného pre zdravý a pokojný rozvoj
osobnosti.
4. ročník: Ako Boží ľud liturgiou spoločne oslavujeme Boha, nášho
Otca a najvyššieho Dobrodinca. Žiaci sa oboznamujú so všetkým, čo súvisí
s liturgiou. Zúčastňovaním sa na liturgickom slávení prehlbujú
osobný vzťah s Bohom i s ostatnými ľuďmi navzájom.
Výchovné a vzdelávacie ciele
Pre dosiahnutie cieľa výučby treba mať na zreteli
vzdelávacie a výchovné ciele. Vzdelávacím cieľom náboženskej výchovy
na I. stupni ZŠ je podanie základných právd viery, kresťanská orientácia,
pochopenie významu sviatostí a liturgie. Vedomostná stránka má spontánne
prejsť do výchovného procesu dieťaťa, kde sa postupne buduje a rozvíja
jeho kresťanský životný postoj.
Učebnice a literatúra
Komisia pre katechizáciu a školstvo Konferencie biskupov
Slovenska vydala pre I. stupeň tieto učebnice:
1. ročník - Radostná cesta s Pánom Ježišom
2. ročník - Môj priateľ Ježiš
3. ročník - Moje stretnutie s Ježišom
4. ročník - Oslavujme Pána
Učebnice obsahujú 25 tém, ktoré možno doplniť témami príslušného
liturgického obdobia a cirkevných sviatkov. Katechéta môže učivo rozšíriť
aj podľa situácie a potreby žiakov. Ďalej sa mu ponúkajú metodické
príručky pre príslušný ročník, ktoré vydala Komisia pre katechizáciu
a školstvo KBS a ďalšie metodické príručky pre prvý stupeň:
KOLEKTÍV KATECHÉTOV KOŠICKEJ ARCIDIECÉZY: Prežívame liturgický rok
I., Košice, 1993.
KOLEKTÍV KATECHÉTOV KOŠICKEJ ARCIDIECÉZY: Prežívame liturgický rok
II., Košice, 1994.
KOLEKTÍV KATECHÉTOV KOŠICKEJ ARCIDIECÉZY: Prežívame liturgický rok
III., Košice, 1996.
KOLEKTÍV AUTOROV: S tebou, Pane. Diecézna katechetická komisia pri
arcibiskupskom úrade v Košiciach, Košice, 1999.
JURČÁKOVÁ, S., LENCZ, L., SYNEKOVÁ, M., ŽITŇANSKÁ, T.: Metodická
príručka výchovy k láske a čistote pre I. stupeň ZŠ. Bratislava:
Komisia pre katechizáciu a školstvo KBS, 1999.
BRATISLAVSKO-TRNAVSKÉ ARCIDIECÉZNE KATECHETICKÉ STREDISKO: Nápady
I.
Komisia pre katechizáciu a školstvo KBS, 2000.
Okrem záväzných učebníc katechéta používa základný materiál Sväté
písmo a Katechizmus Katolíckej
cirkvi.
Žiaci môžu používať pracovné zošity pre jednotlivé ročníky.
|