Charakteristika 3. ročníka
Vyučovanie náboženstva v 3. ročníku má priebežne
pripraviť žiakov na prijatie sviatosti zmierenia a sviatosti
Eucharistie. Tomu sú podriadené ciele v náučnej a výchovnej oblasti.
Pripomienka krstu má pomôcť žiakom uvedomiť si dôstojnosť Božích
detí a pochopiť dôležitosť krstu. Ten je základom na prijatie už
spomínaných sviatostí.
Najväčšie prikázanie lásky, Desatoro, sa žiakom neponúkajú len ako
vedomosti, ale predovšetkým na to, aby sa stotožnili s ich podstatou.
Témy, týkajúce sa svedomia, majú naučiť deti základnej zručnosti
hodnotiť svoje myšlienky, slová a skutky v spytovaní svedomia. V
oblasti výchovných cieľov ich vedieme k tomu, aby dobro prijímali,
konali a ďakovali zaň a zlo odmietali a dokázali ho ľutovať.
Prehľad učiva |
Orientačný plán hodín |
Som Božie dieťa |
4 |
Božie dieťa nadovšetko miluje Boha |
4 |
Božie dieťa žije životom lásky k blížnemu |
5 |
Boh je milosrdný Otec |
8 |
Ježiš je chlieb pre naše duše |
8 |
Môj život s Ježišom |
4 |
Spolu |
33 |
Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele
1. Som Božie dieťa
1.1. Sme Božie deti
A: - vysvetliť deťom sviatosť krstu ako sviatosť
znovuzrodenia z vody a z Ducha Svätého
- poukázať na účinky krstu,
- uvedomiť si, že krst je veľký dar, ktorý
Boh ponúka ľuďom pre ich večné šťastie.
B: - vzbudiť v deťoch radosť a vďačnosť voči Bohu za dar sviatosti
krstu,
- viesť deti k rozhodnutiu rozvíjať v sebe Boží
život modlitbou, účasťou na svätej omši, dobrými skutkami,
- naučiť sa sedem sviatostí.
1.2. Moje zriekam sa a verím
A: - uvedomiť si záväznosť krstných sľubov. Ich dodržiavaním
v živote plníme svoje kresťanské poslanie,
- vysvetliť symboly krstu: - krstná košieľka
- obliekli sme si Krista,
- krstná svieca - svetlo Kristovo.
B: - vyvolať v deťoch túžbu: - zostať verný Bohu zachovávaním
krstných sľubov,
- konaním dobra a premáhaním pokušení šíriť svetlo Pána Ježiša
v mojom okolí
- naučiť sa vyznanie viery.
1.3. Božie dieťa žije životom lásky
A: - predstaviť deťom Desať Božích prikázaní ako
desať viet nebeského Otca pre šťastný život človeka,
- pochopiť, že: - Božie prikázania nás chránia
a usmerňujú na ceste do neba,
- Desatoro je zahrnuté v Ježišovom najväčšom prikázaní (Mk 12,
28-31),
- Božie dieťa dokazuje svoju lásku k Bohu láskou k ľuďom,
- vysvetliť, čo znamená: "milovať blížneho
ako seba samého".
B: - uvedomiť si, že v Desatore sa prejavuje veľká starostlivosť nášho
nebeského Otca o nás,
- naučiť sa Desať Božích prikázaní a
zachovávať ich,
- viesť deti k empatii - milovať blížneho ako
seba samého.
2. Božie dieťa nadovšetko miluje Boha
2.1. Milujeme Boha
A: - vysvetliť prvé Božie prikázanie
- uvedomiť si, že najvyššiu úctu prejavujeme
Bohu vtedy, ak mu dôverujeme,
- vysvetliť pojem: "nebudeš mať iných
bohov okrem mňa",
- vysvetliť druhé Božie prikázanie
- Vysvetliť, čo je hriechom proti druhému Božiemu
prikázaniu.
B: - viesť deti k dôvere v Boha v každej životnej situácii,
- povzbudzovať deti k úsiliu viac poznávať
Boha a prehlbovať vzťah k nemu cez modlitbu, účasťou na svätej omši,
čítaním Biblie, ochotným počúvaním na hodinách náboženskej výchovy
- prejavovať úctu Bohu častým ďakovaním za
jeho dary a plnením jeho vôle,
- nerobiť si bôžikov z vecí, ktoré ma
obklopujú, vedieť sa aj niečoho zriecť z lásky k Bohu,
- vyslovovať Božie meno a mená svätých s úctou.
2.2. Spoločne oslavujeme Boha
A: - vysvetliť tretie Božie prikázanie,
- poukázať na nedeľu ako deň zasvätený Bohu
- deň Pána: Pán Ježiš vstal z mŕtvych a zoslal Ducha Svätého,
vysvetliť správne prežívanie nedele a prikázaných
sviatkov v spoločenstve Cirkvi a v rodine,
na udalosti dvanásťročného Ježiša (Lk 2,
41-49) pochopiť, že sám Ježiš sa s radosťou zúčastňoval na spoločnej
oslave Boha v chráme,
- pochopiť, že nedeľa je deň, keď máme väčšiu
možnosť prejaviť lásku k Bohu a k blížnym.
B: - pouvažovať nad prežívaním nedele a prikázaných sviatkov v
rodine,
- viesť deti k účasti na svätej omši každú
nedeľu a v prikázaný sviatok (prvé a druhé cirkevné prikázanie),
- vzbudiť v deťoch túžbu oslavovať nebeského
Otca spolu s Pánom Ježišom a s celým farským spoločenstvom pri nedeľnej
svätej omši a vo sviatok.
3. Božie dieťa žije životom lásky k
blížnemu
3.1. Láska medzi rodičmi a deťmi
A: - vysvetliť štvrté Božie prikázanie,
- uvedomiť si, že rodičov nám dal Pán Boh a
cez nich sa o nás stará,
- vysvetliť, že: - rodičov si ctíme tým, že
ich poslúchame, pomáhame im a modlíme sa za nich,
- ctiť si máme každého, kto sa o nás stará.
B: - pouvažovať, ako som sa doteraz správal k mojim rodičom, starým
rodičom, učiteľom...
- viesť deti ku konkrétnym prejavom vďačnosti
a poslušnosti voči rodičom a predstaveným,
- nabádať deti ku každodennej modlitbe za rodičov.
3.2. Chránime si život
A: - vysvetliť piate Božie prikázanie,
- pochopiť, že život a zdravie je vzácny dar
od Pána Boha, preto si ho máme chrániť,
- poukázať na Ježišov láskavý prístup k
chorým (Mt 15, 29-31),
- vysvetliť, že vytváraním dobrých medziľudských
vzťahov chránime život.
B: - porozmýšľať, aký mám postoj k svojmu zdraviu,
- viesť deti úcte k druhým ľuďom a ku každej
forme života,
- nabádať deti k odpusteniu, neprechovávať v
srdci hnev a nenávisť,
- mať súcit s trpiacimi, navštíviť chorého.
3.3. Chránime čistotu tela a duše
A: - vysvetliť šieste Božie prikázanie,
- na príbehu sv. Márie Gorettti pochopiť veľkosť
hodnoty čistoty,
- uvedomiť si, že čisté srdce má v Božích
očiach veľkú cenu a je zárukou šťastnej večnosti,
- telo je chrám Ducha Svätého určený na
oslavu Boha,
- vysvetliť deviate Božie prikázanie,
- pochopiť, že Boh týmto prikázaním zakazuje
rozvod manželov, chráni narodené deti a šťastie rodiny.
B: - viesť deti k úcte k svojmu telu a k telu každého človeka,
- povzbudiť deti odmietať všetko, čo ohrozuje
čistotu srdca cez naše zmysly,
- nabádať deti ku každodennej modlitbe za
svojich rodičov a modliť sa za kamarátov, ktorých rodičia sa
rozviedli.
3.4. Chránime svet okolo nás
A: - vysvetliť siedme Božie prikázanie,
- pochopiť, že Pán Boh dal stvorený svet do užívania
všetkým ľuďom,
- na postave sv. Františka a bohatého mladíka
(Mk 10, 21) vysvetliť, že veci tohto sveta nemajú byť naším cieľom,
ale prostriedkom na dosiahnutie nebeského kráľovstva,
- vysvetliť správny postoj k veciam súkromným
a k veciam spoločným,
- vysvetliť desiate Božie prikázanie.
B: - pestovať u detí lásku k prírode a úctu k tomu, čo vytvorili ľudia,
- všímať si vo svojom okolí ľudí, ktorí
majú nedostatok a pomáhať im,
- vedieť sa podeliť, darovať, byť štedrý,
- vedieť sa uskromniť s tým, čo mám a netúžiť
po veciach, ktoré patria inému.
3.5. Hovoríme pravdu
A: - vysvetliť ôsme Božie prikázanie,
- uvedomiť si, že reč je Boží dar a mám ho
používať na dobro,
- pochopiť, že Boh je Pravda a od náš tiež
žiada hovoriť vždy pravdu, hoci pre to treba niekedy trpieť,
- vysvetliť, čo je hriechom proti ôsmemu Božiemu
prikázaniu,
- poukázať na ovocie pravdy a na následky
klamstva.
B: - pouvažovať, kde a ako používam dar reči,
- viesť deti k láske k pravde a k
pravdovravnosti,
- povzbudiť deti, aby si všímali na každom človeku
aj dobré vlastnosti a hovorili o každom len dobre,
- snažiť sa napraviť zlo, ktoré som spôsobil
svojimi rečami.
4. Boh je milosrdný Otec
4.1. Boh je milosrdný k hriešnikovi
A: - na príbehu Zacheja (LK 19, 1-10) vysvetliť, že
hriech je najväčšie zlo, lebo vzďaľuje človeka od Boha aj od ľudí,
- uvedomiť si, že Boh je nekonečne milosrdný
a pomáha človekovi nájsť cestu späť,
- vysvetliť deťom, že Ježiš s radosťou
prichádza ku každému, kto úprimne koná pokánie,
- vysvetliť cestu zmierenia s Bohom: spytovanie
svedomia, úprimná ľútosť, predsavzatie chrániť sa hriechu.
B: - vzbudiť v deťoch ľútosť nad svojimi hriechmi a túžbu po
stretnutí s Ježišom,
- viesť deti k pravidelnému spytovaniu svedomia
a úprimnej ľútosti,
- chrániť sa príležitosti k hriechu, odporovať
pokušeniam,
- spôsobené zlo napraviť konkrétnym dobrým
skutkom.
4.2. Ježiš zomrel za naše hriechy
A: - uvedomiť si lásku nebeského Otca, ktorý tak
miloval svet, že vydal svojho Syna za nás na smrť,
- uvedomiť si vážnosť hriechu, jeho následky,
- poukázať na veľkosť Ježišovej lásky - On
zomrel, aby sme my žili,
- osvojiť si poznanie, že každé ľudské
utrpenie má cenu, ak ho odovzdáme Bohu za svoju spásu a za spásu
sveta.
B: - vzbudiť v deťoch vďačnosť k Ježišovi za jeho obetu za nás,
- povzbudzovať deti, aby z lásky k trpiacemu Ježišovi
vedeli prijímať každodenné ťažkosti a sklamania bez šomrania,
- viesť deti: - k úcte ku krížu - k znaku našej
spásy, vedieť sa úctivo prežehnať,
- k ľútosti nad hriechmi a k rozhodnutiu meniť svoj život k lepšiemu.
4.3. Podobenstvo o márnotratnom synovi
A: - na podobenstve (Lk 15, 11-32) vysvetliť, že hriech
je nevďačnosť voči dobrému nebeskému Otcovi,
- uvedomiť si, čo hriechom strácame,
- vysvetliť rozdiel medzi dokonalou a
nedokonalou ľútosťou.
B: - zamyslieť sa nad sebou a nad svojím vzťahom k nebeskému Otcovi,
- vzbudiť si dokonalú ľútosť po spáchaní
hriechu,
- naučiť sa modlitbu ľútosti,
- vzbudiť v deťoch túžbu milovať nebeského
Otca a zostať v jeho láske.
4.4. Môj návrat z hriechov k nebeskému Otcovi
A: - na príbehu márnotratného syna predstaviť Boha ako
milosrdného Otca,
- vysvetliť časti sviatosti zmierenia,
- uvedomiť si, že nebeský Otec nám vo
sviatosti zmierenia vracia, čo sme hriechom stratili.
B: - vzbudiť v deťoch dôveru k Bohu, ktorý je ochotný vždy nám
odpustiť,
- rozhodnúť sa uznať svoj hriech, oľutovať
ho a konať pokánie,
- dať si konkrétne predsavzatie, v čom chcem
byť odteraz lepší.
4.5. Sviatosť zmierenia je Božím darom
A: - vysvetliť deťom, že hriech je chorobou duše,
- na príbehu uzdravenia ochrnutého človeka (Mk
2, 3-12) si uvedomiť, že Ježiš prišiel medzi nás, aby uzdravil naše
duše z hriechov,
- vysvetliť ustanovenie sviatosti zmierenia - veľkonočný
dar Pána Ježiša.
B: - vyjadriť vďaku Pánu Ježišovi za dar sviatosti zmierenia,
- túžiť po uzdravení z hriechov vo sviatosti
zmierenia,
- chrániť sa hriechu a pripravovať sa na
stretnutie s Ježišom.
4.6. Na ceste zmierenia s nebeským Otcom
A: - na postave mýtnika vysvetliť správny postoj človeka
pred Bohom,
- vysvetliť priebeh a spôsob sviatosti
zmierenia podľa Ordo Penitenciae,
- pochopiť, že vo sviatosti zmierenia sa
zmierujeme s nebeským Otcom a s celou Cirkvou.
B: - uznať svoju hriešnosť a osvojiť si postoj pokory pred Bohom,
- pred sviatostným zmierením odprosiť všetkých,
ktorým som ublížil,
- urobiť si dôkladné spytovanie svedomia.
5. Ježiš je živý chlieb pre naše duše
5.1. Ježiš sľubuje duchovný pokrm
A: - na základe udalosti zázračného nasýtenia chlebom
a Ježišovej reči o eucharistickom chlebe poukázať na Božiu
starostlivosť o pokrm nielen pre telo, ale aj pre dušu človeka,
- uvedomiť si, že Ježiš chce byť pokrmom pre
naše duše, aby nás posilňoval na ceste k nebeskému Otcovi,
- vysvetliť deťom, že Ježiš je Pravda a
preto máme veriť všetkým jeho slovám.
B: - povzbudiť deti vo viere v Ježiša, ktorý má moc stať sa pokrmom
pre naše duše,
- vzbudiť v deťoch túžbu po Pánu Ježišovi
v Eucharistii,
- vrúcnejšie sa modliť modlitbu Otče náš,
zvlášť prosbu "chlieb náš každodenný daj nám dnes".
- všímať si potreby ľudí ako Pán Ježiš s
vedieť sa podeliť aj s málom.
5.2. Posledná večera
A: - poukázať na pravdivosť slov Pána Ježiša: Ježiš
nám dáva svoje telo a krv za pokrm,
- uvedomiť si, že: - Pán Ježiš sa z lásky k
nám stal obetným Baránkom i pokrmom,
- Eucharistia je živý Pán Ježiš pod spôsobom chleba a vína,
- vysvetliť odovzdanie moci premieňať a kňazskú postupnosť.
B: - vzbudiť v deťoch vďačnosť voči pánu Ježišovi za ustanovenie
Eucharistie,
- upevniť v deťoch vieru v prítomnosť Pána
Ježiša v Eucharistii,
- viesť deti k pravej úcte a poklone voči
Sviatosti Oltárnej,
- vážiť si kňazov a často sa za nich modliť.
5.3. Svätá omša
A: - vysvetliť zmysel Ježišovej obety na kríži,
- pochopiť, že posledná večera a Ježišova
obeta sa sprítomňuje tajomným spôsobom pri každej svätej omši,
- poukázať, že cieľom svätej omše je oslava
nebeského Otca a naše posvätenie,
- pochopiť, že svätá omša je stredobodom nášho
kresťanského života.
B: - viesť deti k hlbšiemu pochopeniu tajomstva svätej omše,
- tešiť sa na stretnutie s Pánom Ježišom pri
svätej omši a zapájať sa do liturgie,
- túžiť po duchovných daroch, ktoré nám
nebeský Otec udeľuje v mene Pána Ježiša pri svätej omši.
5.4. Vo svätej omši počúvame Božie slovo
A: - predstaviť deťom prvú časť svätej omše -
Bohoslužbu slova,
- uvedomiť si, že v Bohoslužbe slova hovorí k
nám Boh cez čítanie, žalm a Evanjelium,
- pochopiť, že Pán Ježiš chce, aby sme Božie
slovo nielen počúvali, ale podľa neho žili.
B: - pred svätou omšou sa sústrediť a pripraviť svoje srdce na
prijatie Božieho slova,
- pri počúvaní Božieho slova rozmýšľať,
čo mi hovorí Boh,
- rozhodnúť sa odpovedať na Božie slovo konkrétnymi
skutkami.
5.5. Vo svätej omši slávime Eucharistiu
A: - vysvetliť časti bohoslužby obety: príprava obetných
darov, eucharistická modlitba - premenenie,
- upriamiť pozornosť detí na slová
premenenia,
- uvedomiť si, že my sami sa máme stať obetným
darom, ktorý chce Boh premeniť,
- vysvetliť deťom, čo znamená činná účasť
na svätej omši.
B: - viesť deti k tomu, aby s obetnými darmi vedeli odovzdať Bohu seba
samých, svoje radosti a bolesti,
- byť pozorný pri slovách premenenia a klaňať
sa Pánu Ježišovi na oltári,
- naučiť sa odpovede veriacich.
5.6. Vo svätej omši prijímame Eucharistiu
A: - pochopiť, že v Eucharistii prijímame Pána Ježiša,
aby sme z neho žili a čím viac sa mu podobali,
- prijímaním Eucharistie sa zjednocujeme s Ježišom
i navzájom medzi sebou a vytvárame rodinu bratov a sestier,
- vysvetliť, že plnú účasť na svätej omši
máme vtedy, ak Ježiša nielen počúvame, ale ak ho aj prijímame vo
Sviatosti oltárnej,
B: - vzbudiť v deťoch túžbu po častom prijímaní Pána Ježiša v
Eucharistii, aby sme z neho čerpali silu po celý deň,
- prehlbovať osobný vzťah s Ježišom a prežívať
jeho prítomnosť,
- pestovať v deťoch vzťah k svojmu farskému
spoločenstvu a posilňovať spojenie s ním účasťou na obetnej
hostine.
6. Môj život s Ježišom
6.1. Deň môjho prvého prijatia Eucharistie
A: - oboznámiť deti, že vrcholom slávnosti prvého svätého
prijímania je ich stretnutie s Ježišom v Eucharistii,
- na základe textu (Mk 10, 13-16) poukázať na
lásku Pána Ježiša k deťom,
- vysvetliť deťom, že najlepšia príprava na
sväté prijímanie je čisté srdce (máme si pripraviť nielen svoj zovňajšok,
ale najmä svoje vnútro).
B: - pripraviť sa na prijatie Ježiša dobrou svätou spoveďou,
- vzbudiť v deťoch radosť a očakávanie Pána
Ježiša,
- po svätom prijímaní vyjadriť Ježišovi
svoju vďaku v osobnej modlitbe,
- uvedomovať si Ježišovu prítomnosť po celý
deň.
6.2. Ježiš zostáva s nami
A: - na základe textu (Jn 15, 5-9) deťom vysvetliť, že
naše spojenie s Ježišom je nevyhnutné pre náš šťastný život,
- poukazovať na ustavičnú prítomnosť Pána
Ježiša vo Sviatosti oltárnej,
- uvedomovať si, že Ježiš v Eucharistii chce
byť stále s nami, aby nám vlieval Boží život.
B: - vzbudiť v deťoch túžbu spájať sa s Ježišom častým svätým
prijímaním a prinášať ovocie dobrého života,
- nájsť si čas na poklonu Pánu Ježišovi vo
Sviatosti oltárnej,
- rozhodnúť sa nevynechať svätú omšu v nedeľu
a v prikázaný sviatok.
6.3. Milovať ako Ježiš
A: - na základe textu (Mt 5, 13-16) vysvetliť, že každý
kresťan má poslanie byť svetlom a soľou pre tento svet,
- na príklade svätých (Dominik Savio, Mária
Goretti, Pius X.) poukázať, ako častým prijímaním Eucharistie dokázali
milovať ako Ježiš,
- uvedomiť si, že Ježiš je svetlo sveta a len
v spojení s ním sa staneme aj my svetlom pre ľudí v našom okolí.
B: - vzbudiť v deťoch: - túžbu pomáhať Ježišovi, aby sa svetlo
jeho lásky šírilo tam, kde žijú,
- rozhodnutie byť verný Ježišovi a často ho prijímať do svojho
srdca,
- vykonať každý deň konkrétny skutok lásky, každého milovať a každému
odpúšťať.
|