Učebné osnovy pre 3.ročník základných škôl

  Učebné osnovy schválila Konferencia biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

dokumenty

 I. stupeň 

 II. stupeň 

 SŠ

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

 

Charakteristika 3. ročníka

Vyučovanie náboženstva v 3. ročníku má priebežne pripraviť žiakov na prijatie sviatosti zmierenia a sviatosti Eucharistie. Tomu sú podriadené ciele v náučnej a výchovnej oblasti. Pripomienka krstu má pomôcť žiakom uvedomiť si dôstojnosť Božích detí a pochopiť dôležitosť krstu. Ten je základom na prijatie už spomínaných sviatostí.
Najväčšie prikázanie lásky, Desatoro, sa žiakom neponúkajú len ako vedomosti, ale predovšetkým na to, aby sa stotožnili s ich podstatou.
Témy, týkajúce sa svedomia, majú naučiť deti základnej zručnosti hodnotiť svoje myšlienky, slová a skutky v spytovaní svedomia. V oblasti výchovných cieľov ich vedieme k tomu, aby dobro prijímali, konali a ďakovali zaň a zlo odmietali a dokázali ho ľutovať.

Prehľad učiva

Orientačný plán hodín
Som Božie dieťa 4
Božie dieťa nadovšetko miluje Boha 4
Božie dieťa žije životom lásky k blížnemu 5
Boh je milosrdný Otec 8
Ježiš je chlieb pre naše duše 8
Môj život s Ježišom 4
Spolu 33


Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Som Božie dieťa

1.1. Sme Božie deti

A: - vysvetliť deťom sviatosť krstu ako sviatosť znovuzrodenia z vody a z Ducha Svätého
     - poukázať na účinky krstu,
     - uvedomiť si, že krst je veľký dar, ktorý Boh ponúka ľuďom pre ich večné šťastie.
B: - vzbudiť v deťoch radosť a vďačnosť voči Bohu za dar sviatosti krstu,
     - viesť deti k rozhodnutiu rozvíjať v sebe Boží život modlitbou, účasťou na svätej omši, dobrými skutkami,
     - naučiť sa sedem sviatostí.

1.2. Moje zriekam sa a verím

A: - uvedomiť si záväznosť krstných sľubov. Ich dodržiavaním v živote plníme svoje kresťanské poslanie,
     - vysvetliť symboly krstu: - krstná košieľka - obliekli sme si Krista,
                                                - krstná svieca - svetlo Kristovo.
B: - vyvolať v deťoch túžbu: - zostať verný Bohu zachovávaním krstných sľubov,
                                               - konaním dobra a premáhaním pokušení šíriť svetlo Pána Ježiša v mojom okolí
                                               - naučiť sa vyznanie viery.


1.3. Božie dieťa žije životom lásky

A: - predstaviť deťom Desať Božích prikázaní ako desať viet nebeského Otca pre šťastný život človeka,
     - pochopiť, že: - Božie prikázania nás chránia a usmerňujú na ceste do neba,
                               - Desatoro je zahrnuté v Ježišovom najväčšom prikázaní (Mk 12, 28-31),
                               - Božie dieťa dokazuje svoju lásku k Bohu láskou k ľuďom,
     - vysvetliť, čo znamená: "milovať blížneho ako seba samého".
B: - uvedomiť si, že v Desatore sa prejavuje veľká starostlivosť nášho nebeského Otca o nás,
     - naučiť sa Desať Božích prikázaní a zachovávať ich,
     - viesť deti k empatii - milovať blížneho ako seba samého.

2. Božie dieťa nadovšetko miluje Boha

2.1. Milujeme Boha

A: - vysvetliť prvé Božie prikázanie
     - uvedomiť si, že najvyššiu úctu prejavujeme Bohu vtedy, ak mu dôverujeme,
     - vysvetliť pojem: "nebudeš mať iných bohov okrem mňa",
     - vysvetliť druhé Božie prikázanie
     - Vysvetliť, čo je hriechom proti druhému Božiemu prikázaniu.
B: - viesť deti k dôvere v Boha v každej životnej situácii,
     - povzbudzovať deti k úsiliu viac poznávať Boha a prehlbovať vzťah k nemu cez modlitbu, účasťou na svätej omši, čítaním Biblie, ochotným počúvaním na hodinách náboženskej výchovy
     - prejavovať úctu Bohu častým ďakovaním za jeho dary a plnením jeho vôle,
     - nerobiť si bôžikov z vecí, ktoré ma obklopujú, vedieť sa aj niečoho zriecť z lásky k Bohu,
     - vyslovovať Božie meno a mená svätých s úctou.

2.2. Spoločne oslavujeme Boha

A: - vysvetliť tretie Božie prikázanie,
     - poukázať na nedeľu ako deň zasvätený Bohu - deň Pána: Pán Ježiš vstal z mŕtvych a zoslal Ducha Svätého,
     vysvetliť správne prežívanie nedele a prikázaných sviatkov v spoločenstve Cirkvi a v rodine,
     na udalosti dvanásťročného Ježiša (Lk 2, 41-49) pochopiť, že sám Ježiš sa s radosťou zúčastňoval na spoločnej oslave Boha v chráme,
     - pochopiť, že nedeľa je deň, keď máme väčšiu možnosť prejaviť lásku k Bohu a k blížnym.
B: - pouvažovať nad prežívaním nedele a prikázaných sviatkov v rodine,
     - viesť deti k účasti na svätej omši každú nedeľu a v prikázaný sviatok (prvé a druhé cirkevné prikázanie),
     - vzbudiť v deťoch túžbu oslavovať nebeského Otca spolu s Pánom Ježišom a s celým farským spoločenstvom pri nedeľnej svätej omši a vo sviatok.

3. Božie dieťa žije životom lásky k blížnemu

3.1. Láska medzi rodičmi a deťmi

A: - vysvetliť štvrté Božie prikázanie,
     - uvedomiť si, že rodičov nám dal Pán Boh a cez nich sa o nás stará,
     - vysvetliť, že: - rodičov si ctíme tým, že ich poslúchame, pomáhame im a modlíme sa za nich,
                             - ctiť si máme každého, kto sa o nás stará.
B: - pouvažovať, ako som sa doteraz správal k mojim rodičom, starým rodičom, učiteľom...
     - viesť deti ku konkrétnym prejavom vďačnosti a poslušnosti voči rodičom a predstaveným,
     - nabádať deti ku každodennej modlitbe za rodičov.

3.2. Chránime si život

A: - vysvetliť piate Božie prikázanie,
     - pochopiť, že život a zdravie je vzácny dar od Pána Boha, preto si ho máme chrániť,
     - poukázať na Ježišov láskavý prístup k chorým (Mt 15, 29-31),
     - vysvetliť, že vytváraním dobrých medziľudských vzťahov chránime život.
B: - porozmýšľať, aký mám postoj k svojmu zdraviu,
     - viesť deti úcte k druhým ľuďom a ku každej forme života,
     - nabádať deti k odpusteniu, neprechovávať v srdci hnev a nenávisť,
     - mať súcit s trpiacimi, navštíviť chorého.

3.3. Chránime čistotu tela a duše

A: - vysvetliť šieste Božie prikázanie,
     - na príbehu sv. Márie Gorettti pochopiť veľkosť hodnoty čistoty,
     - uvedomiť si, že čisté srdce má v Božích očiach veľkú cenu a je zárukou šťastnej večnosti,
     - telo je chrám Ducha Svätého určený na oslavu Boha,
     - vysvetliť deviate Božie prikázanie,
     - pochopiť, že Boh týmto prikázaním zakazuje rozvod manželov, chráni narodené deti a šťastie rodiny.
B: - viesť deti k úcte k svojmu telu a k telu každého človeka,
     - povzbudiť deti odmietať všetko, čo ohrozuje čistotu srdca cez naše zmysly,
     - nabádať deti ku každodennej modlitbe za svojich rodičov  a modliť sa za kamarátov, ktorých rodičia sa rozviedli.

3.4. Chránime svet okolo nás

A: - vysvetliť siedme Božie prikázanie,
     - pochopiť, že Pán Boh dal stvorený svet do užívania všetkým ľuďom,
     - na postave sv. Františka a bohatého mladíka (Mk 10, 21) vysvetliť, že veci tohto sveta nemajú byť naším cieľom, ale prostriedkom na dosiahnutie nebeského kráľovstva,
     - vysvetliť správny postoj k veciam súkromným a k veciam spoločným,
     - vysvetliť desiate Božie prikázanie.
B: - pestovať u detí lásku k prírode a úctu k tomu, čo vytvorili ľudia,
     - všímať si vo svojom okolí ľudí, ktorí majú nedostatok a pomáhať im,
     - vedieť sa podeliť, darovať, byť štedrý,
     - vedieť sa uskromniť s tým, čo mám a netúžiť po veciach, ktoré patria inému.

3.5. Hovoríme pravdu

A: - vysvetliť ôsme Božie prikázanie,
     - uvedomiť si, že reč je Boží dar a mám ho používať na dobro,
     - pochopiť, že Boh je Pravda a od náš tiež žiada hovoriť vždy pravdu, hoci pre to treba niekedy trpieť,
     - vysvetliť, čo je hriechom proti ôsmemu Božiemu prikázaniu,
     - poukázať na ovocie pravdy a na následky klamstva.
B: - pouvažovať, kde a ako používam dar reči,
     - viesť deti k láske k pravde a k pravdovravnosti,
     - povzbudiť deti, aby si všímali na každom človeku aj dobré vlastnosti a hovorili o každom len dobre,
     - snažiť sa napraviť zlo, ktoré som spôsobil svojimi rečami.

4. Boh je milosrdný Otec

4.1. Boh je milosrdný k hriešnikovi

A: - na príbehu Zacheja (LK 19, 1-10) vysvetliť, že hriech je najväčšie zlo, lebo vzďaľuje človeka od Boha aj od ľudí,
     - uvedomiť si, že Boh je nekonečne milosrdný a pomáha človekovi nájsť cestu späť,
     - vysvetliť deťom, že Ježiš s radosťou prichádza ku každému, kto úprimne koná pokánie,
     - vysvetliť cestu zmierenia s Bohom: spytovanie svedomia, úprimná ľútosť, predsavzatie chrániť sa hriechu.
B: - vzbudiť v deťoch ľútosť nad svojimi hriechmi a túžbu po stretnutí s Ježišom,
     - viesť deti k pravidelnému spytovaniu svedomia a úprimnej ľútosti,
     - chrániť sa príležitosti k hriechu, odporovať pokušeniam,
     - spôsobené zlo napraviť konkrétnym dobrým skutkom.

4.2. Ježiš zomrel za naše hriechy

A: - uvedomiť si lásku nebeského Otca, ktorý tak miloval svet, že vydal svojho Syna za nás na smrť,
     - uvedomiť si vážnosť hriechu, jeho následky,
     - poukázať na veľkosť Ježišovej lásky - On zomrel, aby sme my žili,
     - osvojiť si poznanie, že každé ľudské utrpenie má cenu, ak ho odovzdáme Bohu za svoju spásu a za spásu sveta.
B: - vzbudiť v deťoch vďačnosť k Ježišovi za jeho obetu za nás,
     - povzbudzovať deti, aby z lásky k trpiacemu Ježišovi vedeli prijímať každodenné ťažkosti a sklamania bez šomrania,
     - viesť deti: - k úcte ku krížu - k znaku našej spásy, vedieť sa úctivo prežehnať,
                         - k ľútosti nad hriechmi a k rozhodnutiu meniť svoj život k lepšiemu.

4.3. Podobenstvo o márnotratnom synovi

A: - na podobenstve (Lk 15, 11-32) vysvetliť, že hriech je nevďačnosť voči dobrému nebeskému Otcovi,
     - uvedomiť si, čo hriechom strácame,
     - vysvetliť rozdiel medzi dokonalou a nedokonalou ľútosťou.
B: - zamyslieť sa nad sebou a nad svojím vzťahom k nebeskému Otcovi,
     - vzbudiť si dokonalú ľútosť po spáchaní hriechu,
     - naučiť sa modlitbu ľútosti,
     - vzbudiť v deťoch túžbu milovať nebeského Otca a zostať v jeho láske.

4.4. Môj návrat z hriechov k nebeskému Otcovi

A: - na príbehu márnotratného syna predstaviť Boha ako milosrdného Otca,
     - vysvetliť časti sviatosti zmierenia,
     - uvedomiť si, že nebeský Otec nám vo sviatosti zmierenia vracia, čo sme hriechom stratili.
B: - vzbudiť v deťoch dôveru k Bohu, ktorý je ochotný vždy nám odpustiť,
     - rozhodnúť sa uznať svoj hriech, oľutovať ho a konať pokánie,
     - dať si konkrétne predsavzatie, v čom chcem byť odteraz lepší.

4.5. Sviatosť zmierenia je Božím darom

A: - vysvetliť deťom, že hriech je chorobou duše,
     - na príbehu uzdravenia ochrnutého človeka (Mk 2, 3-12) si uvedomiť, že Ježiš prišiel medzi nás, aby uzdravil naše duše z hriechov,
     - vysvetliť ustanovenie sviatosti zmierenia - veľkonočný dar Pána Ježiša.
B: - vyjadriť vďaku Pánu Ježišovi za dar sviatosti zmierenia,
     - túžiť po uzdravení z hriechov vo sviatosti zmierenia,
     - chrániť sa hriechu a pripravovať sa na stretnutie s Ježišom.

4.6. Na ceste zmierenia s nebeským Otcom

A: - na postave mýtnika vysvetliť správny postoj človeka pred Bohom,
     - vysvetliť priebeh a spôsob sviatosti zmierenia podľa Ordo Penitenciae,
     - pochopiť, že vo sviatosti zmierenia sa zmierujeme s nebeským Otcom a s celou Cirkvou.
B: - uznať svoju hriešnosť a osvojiť si postoj pokory pred Bohom,
     - pred sviatostným zmierením odprosiť všetkých, ktorým som ublížil,
     - urobiť si dôkladné spytovanie svedomia.

5. Ježiš je živý chlieb pre naše duše

5.1. Ježiš sľubuje duchovný pokrm

A: - na základe udalosti zázračného nasýtenia chlebom a Ježišovej reči o eucharistickom chlebe poukázať na Božiu starostlivosť o pokrm nielen pre telo, ale aj pre dušu človeka,
     - uvedomiť si, že Ježiš chce byť pokrmom pre naše duše, aby nás posilňoval na ceste k nebeskému Otcovi,
     - vysvetliť deťom, že Ježiš je Pravda a preto máme veriť všetkým jeho slovám.
B: - povzbudiť deti vo viere v Ježiša, ktorý má moc stať sa pokrmom pre naše duše,
     - vzbudiť v deťoch túžbu po Pánu Ježišovi v Eucharistii,
     - vrúcnejšie sa modliť modlitbu Otče náš, zvlášť prosbu "chlieb náš každodenný daj nám dnes".
     - všímať si potreby ľudí ako Pán Ježiš s vedieť sa podeliť aj s málom.

5.2. Posledná večera

A: - poukázať na pravdivosť slov Pána Ježiša: Ježiš nám dáva svoje telo a krv za pokrm,
     - uvedomiť si, že: - Pán Ježiš sa z lásky k nám stal obetným Baránkom i pokrmom,
                                    - Eucharistia je živý Pán Ježiš pod spôsobom chleba a vína,
                                    - vysvetliť odovzdanie moci premieňať a kňazskú postupnosť.
B: - vzbudiť v deťoch vďačnosť voči pánu Ježišovi za ustanovenie Eucharistie,
     - upevniť v deťoch vieru v prítomnosť Pána Ježiša v Eucharistii,
     - viesť deti k pravej úcte a poklone voči Sviatosti Oltárnej,
     - vážiť si kňazov a často sa za nich modliť.

5.3. Svätá omša

A: - vysvetliť zmysel Ježišovej obety na kríži,
     - pochopiť, že posledná večera a Ježišova obeta sa sprítomňuje tajomným spôsobom pri každej svätej omši,
     - poukázať, že cieľom svätej omše je oslava nebeského Otca a naše posvätenie,
     - pochopiť, že svätá omša je stredobodom nášho kresťanského života.
B: - viesť deti k hlbšiemu pochopeniu tajomstva svätej omše,
     - tešiť sa na stretnutie s Pánom Ježišom pri svätej omši a zapájať sa do liturgie,
     - túžiť po duchovných daroch, ktoré nám nebeský Otec udeľuje v mene Pána Ježiša pri svätej omši.

5.4. Vo svätej omši počúvame Božie slovo

A: - predstaviť deťom prvú časť svätej omše - Bohoslužbu slova,
     - uvedomiť si, že v Bohoslužbe slova hovorí k nám Boh cez čítanie, žalm a Evanjelium,
     - pochopiť, že Pán Ježiš chce, aby sme Božie slovo nielen počúvali, ale podľa neho žili.
B: - pred svätou omšou sa sústrediť a pripraviť svoje srdce na prijatie Božieho slova,
     - pri počúvaní Božieho slova rozmýšľať, čo mi hovorí Boh,
     - rozhodnúť sa odpovedať na Božie slovo konkrétnymi skutkami.

5.5. Vo svätej omši slávime Eucharistiu

A: - vysvetliť časti bohoslužby obety: príprava obetných darov, eucharistická modlitba - premenenie,
     - upriamiť pozornosť detí na slová premenenia,
     - uvedomiť si, že my sami sa máme stať obetným darom, ktorý chce Boh premeniť,
     - vysvetliť deťom, čo znamená činná účasť na svätej omši.
B: - viesť deti k tomu, aby s obetnými darmi vedeli odovzdať Bohu seba samých, svoje radosti a bolesti,
     - byť pozorný pri slovách premenenia a klaňať sa Pánu Ježišovi na oltári,
     - naučiť sa odpovede veriacich.

5.6. Vo svätej omši prijímame Eucharistiu

A: - pochopiť, že v Eucharistii prijímame Pána Ježiša, aby sme z neho žili a čím viac sa mu podobali,
     - prijímaním Eucharistie sa zjednocujeme s Ježišom i navzájom medzi sebou a vytvárame rodinu bratov a sestier,
     - vysvetliť, že plnú účasť na svätej omši máme vtedy, ak Ježiša nielen počúvame, ale ak ho aj prijímame vo Sviatosti oltárnej,
B: - vzbudiť v deťoch túžbu po častom prijímaní Pána Ježiša v Eucharistii, aby sme z neho čerpali silu po celý deň,
     - prehlbovať osobný vzťah s Ježišom a prežívať jeho prítomnosť,
     - pestovať v deťoch vzťah k svojmu farskému spoločenstvu a posilňovať spojenie s ním účasťou na obetnej hostine.

6. Môj život s Ježišom

6.1. Deň môjho prvého prijatia Eucharistie

A: - oboznámiť deti, že vrcholom slávnosti prvého svätého prijímania je ich stretnutie s Ježišom v Eucharistii,
     - na základe textu (Mk 10, 13-16) poukázať na lásku Pána Ježiša k deťom,
     - vysvetliť deťom, že najlepšia príprava na sväté prijímanie je čisté srdce (máme si pripraviť nielen svoj zovňajšok, ale najmä svoje vnútro).
B: - pripraviť sa na prijatie Ježiša dobrou svätou spoveďou,
     - vzbudiť v deťoch radosť a očakávanie Pána Ježiša,
     - po svätom prijímaní vyjadriť Ježišovi svoju vďaku v osobnej modlitbe,
     - uvedomovať si Ježišovu prítomnosť po celý deň.

6.2. Ježiš zostáva s nami

A: - na základe textu (Jn 15, 5-9) deťom vysvetliť, že naše spojenie s Ježišom je nevyhnutné pre náš šťastný život,
     - poukazovať na ustavičnú prítomnosť Pána Ježiša vo Sviatosti oltárnej,
     - uvedomovať si, že Ježiš v Eucharistii chce byť stále s nami, aby nám vlieval Boží život.
B: - vzbudiť v deťoch túžbu spájať sa s Ježišom častým svätým prijímaním a prinášať ovocie dobrého života,
     - nájsť si čas na poklonu Pánu Ježišovi vo Sviatosti oltárnej,
     - rozhodnúť sa nevynechať svätú omšu v nedeľu a v prikázaný sviatok.

6.3. Milovať ako Ježiš

A: - na základe textu (Mt 5, 13-16) vysvetliť, že každý kresťan má poslanie byť svetlom a soľou pre tento svet,
     - na príklade svätých (Dominik Savio, Mária Goretti, Pius X.) poukázať, ako častým prijímaním Eucharistie dokázali milovať ako Ježiš,
     - uvedomiť si, že Ježiš je svetlo sveta a len v spojení s ním sa staneme aj my svetlom pre ľudí v našom okolí.
B: - vzbudiť v deťoch: - túžbu pomáhať Ježišovi, aby sa svetlo jeho lásky šírilo tam, kde žijú,
                                     - rozhodnutie byť verný Ježišovi a často ho prijímať do svojho srdca,
                                     - vykonať každý deň konkrétny skutok lásky, každého milovať a každému odpúšťať.
                                

dokumenty

 I. stupeň 

 II. stupeň 

 SŠ

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004