Charakteristika prvého ročníka
Vyučovanie náboženstva v 1. ročníku oboznamuje žiakov so základnými
pravdami viery, ako je stvorenie sveta, stvorenie človeka, učí o príchode
Božieho Syna na tento svet, o jeho živote, smrti, zmŕtvychvstaní.
V tomto ročníku sa budujú základy vzťahu lásky k Bohu a k blížnemu.
Prehľad učiva
|
Orientačný plán hodín
|
Boh Stvoriteľ |
4 |
Vo svete nie som sám
|
3 |
Hrdinovia dobra |
4 |
Ježišov príchod |
5 |
Ježiš, Boží Syn |
7 |
Ježiš ma miluje |
10 |
Spolu
|
33 |
Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele
1. Boh Stvoriteľ
1.1. Moje prázdniny
A: - objaviť Božiu lásku cez stvorené veci.
B: - vzbudiť v deťoch vďačnosť voči Bohu za stvorenie.
1.2. Príroda - Božie dielo
A: - poukázať na - múdrosť Boha cez prírodu, ktorá je Božím dielom,
- na starostlivosť Boha o svet
- na vlastnosti Boha.
B: - vzbudiť v deťoch lásku a úctu k Bohu - pôvodcovi života a ku všetkému,
čo stvoril.
1.3. Ja
A: - pochopiť, že: - Boh je náš Stvoriteľ a náš nebeský Otec,
- život je veľký Boží dar, som stvorený z lásky.
B: - viesť deti k vďačnosti voči Bohu a k obdivu za dary, ktoré má každý
človek, za život; učíme sa nazývať Boha "náš nebeský
Otec".
2. Vo svete nie som sám
2.1. Patrím do rodiny
A: - uvedomiť si, že: - rodičov nám dal Pán Boh,
- každý člen rodiny má svoju úlohu.
B: - viesť deti: - k úcte a poslušnosti k rodičom,
- k modlitbe za rodičov.
2.2. Kamaráti
A: - poukázať na vlastnosti dobrého kamaráta,
- predstaviť deťom Pána Ježiša ako Božieho
Syna a najvernejšieho priateľa.
B: - viesť deti: - k výberu dobrých kamarátov a modlitbe za nich,
- k osobnému vzťahu k Pánu Ježišovi a situačnej modlitbe.
2.3. Škola
A: - uvedomiť si, že v škole máme rozvíjať schopnosti dané od Pána
Boha, aby sme si navzájom slúžili v láske.
B: - vzbudiť v deťoch: - túžbu po vedomostiach,
- predsavzatie svedomito si splniť školské povinnosti.
3. Hrdinovia dobra
3.1. Svet dobra a zla
Poukázať na pôvod zla vo svete - prvý hriech ľudí.
A: - naučiť deti rozlišovať dobro a zlo,
- poukázať na následky konania dobra a zla.
B: - nabádať deti k šíreniu dobra,
- nabádať deti k večernému spytovaniu
svedomia.
3.2. Hrdinovia lásky
A: - oboznámiť žiakov s podobenstvom o milosrdnom Samaritánovi,
- poukázať na pravé hodnoty hrdinstva.
B: - viesť deti k prejavom pomoci každému, kto ju potrebuje.
3.3. Mikuláš
A: - oboznámiť žiakov so životom sv. Mikuláša
B: - nabádať deti k darovaniu a deleniu sa s inými.
4. Ježišov príchod
4.1. Mária
A: - oboznámiť deti s udalosťami zvestovania,
- poukázať na výnimočnosť Panny Márie.
B: - viesť deti k mariánskej úcte - modlitba Zdravas´ Mária.
4.2. Advent
A: - predstaviť deťom: - Advent - čas prípravy na príchod Ježiša,
- adventný veniec.
B: - vzbudiť v deťoch túžbu čo najlepšie sa pripraviť na narodenie
Pána Ježiša.
4.3. Ježišovo narodenie
A: - oboznámiť deti s udalosťou narodenia Ježiša Krista.
B: - viesť deti k vďačnosti za najväčší Boží dar - Mesiáša.
4.4. Vianoce v našej rodine
A: - poukázať na to, že Ježiš - Láska - chce byť v každej rodine
B: - viesť deti: - k správnemu chápaniu a prežívaniu Vianoc,
- k posilňovaniu rodinných zväzkov.
4.5. Ježiš je živý dar
A: - vysvetliť deťom, že: - dar je prejavom lásky,
- Ježiš sa nám dáva ako dar, je prítomný v bohostánku.
B: - viesť deti k vďačnosti voči Ježišovi Kristovi,
- nabádať k návšteve kostola a účasti na
nedeľnej svätej omši.
4.6. Poklona pri jasličkách
A: - poukázať na to, že Ježiš je Boží Syn, preto sa mu klaňajú
pastieri i králi.
B: - viesť deti k vnútornej a vonkajšej poklone.
5. Ježiš, Boží Syn
5.1. Ježišovo detstvo
A: - vysvetliť podobnosť malého Ježiša s nami vo všetkom okrem
hriechu.
B: - brať si príklad od Pána Ježiša v poslušnosti voči rodičom.
5.2. Ježiš zjavuje svoju moc
A: - predstaviť Ježiša ako učiteľa a mocného Boha - zázračné
rozmnoženie chleba
- pochopiť, že zázrak môže urobiť len Boh,
a nie človek.
B: - obdivovať Ježišovu moc a lásku, s ktorou robí zázraky,
- uvedomiť si, že Boh nám dáva jedlo a chlieb
každý deň,
- viesť deti k vďačnosti za každodenný pokrm
cez modlitbu pred jedlom a po jedle.
5.3. Ježiš pomáha
A: - predstaviť Ježiša, ktorý má súcit s trpiacimi a zázračným spôsobom
im prinavracia zdravie - uzdravenie ochrnutého,
- poukázať na to, že zdravie je veľký dar.
B: - viesť deti, aby si všímali potreby blížnych a ochotne pomáhali,
- povzbudiť k ochrane zdravia a života svojho
aj iných.
5.4. Chcem byť ako Ježiš
A: - charakterizovať život Pána Ježiša slovami Svätého písma:
"Kde chodil, dobre robil".
B: - podnecovať deti, aby si všímali svoje správanie voči iným a snažili
sa pripodobňovať Pánu Ježišovi.
5.5. Otče náš
A: - vysvetliť žiakom modlitbu Otče náš,
- Ježiš je vzorom modlitby,
- na príklade Pána Ježiša ukázať, kedy, kde
a ako sa máme modliť.
B: - pestovať u žiakov potrebu modliť sa často,
- naučiť žiakov modlitbu Otče náš,
- nájsť si miesto a pravidelný čas na
modlitbu ráno, večer.
6. Ježiš ma miluje
6.1. Oslava Ježiša
A: - vysvetliť oslavu Ježiša na Kvetnú nedeľu,
- predstaviť Ježiša, ktorý chce: - kraľovať
nie mocou, ale láskou,
- byť kráľom našich sŕdc.
B: - viesť deti k radostnej oslave Ježiša ako skutočného kráľa neba
a zeme.
6.2. Sláva Otcu i Synu, i Duchu Svätému
A: - predstaviť žiakom najväčšie tajomstvo: Najsvätejšia Trojica -
jeden Boh v troch osobách.
B: - naučiť deti prakticky si uctievať Najsvätejšiu Trojicu - prežehnaním
sa, modlitbou Sláva Otcu...
6.3.Ježiš má nepriateľov
A: - pochopiť, že tak ako Ježiš odpúšťal svojim nepriateľom, aj ľudia
si majú navzájom odpúšťať.
B: - povzbudiť deti: - aby dokázali prijať aj sklamanie a krivdu,
- ako Ježiš vždy odpustiť a nemať na nikoho ťažké srdce.
6.4. Ježiš na kríži
A: - oboznámiť žiakov s Ježišovým utrpením,
- poukázať na: - Ježiš, ktorý trpí za naše
hriechy, aby nás vykúpil a otvoril nám nebo,
- veľkú lásku Ježiša k ľuďom a poslušnosť nebeskému Otcovi,
- hriech, ktorý je nevďačnosťou voči Bohu.
B: - vzbudiť v deťoch: - vďaku a lásku k Pánu Ježišovi,
- úctu ku krížu - znamenie našej spásy,
- túžbu chrániť sa hriechu.
6.5. Ježiš žije
A: - oboznámiť žiakov s udalosťou zmŕtvychvstania Ježiša Krista,
- poukázať na: - Ježišovo víťazstvo nad
hriechom a smrťou,
- veľkonočnú nedeľu, najradostnejší deň v
roku a pochopiť význam nedele - deň Pána.
B: - vzbudiť v deťoch: - radosť z udalosti zmŕtvychvstania Ježiša
Krista,
- vieru vo vzkriesenie mŕtvych,
- viesť žiakov ku kresťanskému prežívaniu
nedele.
6.6. Ježiš nám dáva nový život
A: - oboznámiť žiakov s veľkonočnými symbolmi (paškál, baránok,
socha zmŕtvychvstalého Krista).
B: - umocniť v žiakoch: - radosť z Kristovho zmŕtvychvstania,
- nádej na večný život.
6.7. Ježiš odišiel k Otcovi
A: - cez udalosť nanebovstúpenia vysvetliť: - návrat Pána Ježiša k
nebeskému Otcovi,
- Ježiš nám išiel pripraviť miesto,
- uvedomiť si, že Pán Ježiš s nami ďalej ostane až do konca sveta v
každom človeku, v kostole, vo Svätom písme,
- poukázať na druhý príchod Pána Ježiša na konci sveta,
- vysvetliť nebo, peklo, očistec. Večný život v nebi si pripravujeme
dobrými skutkami tu na zemi.
B: - viesť deti k tomu, aby si uvedomovali prítomnosť Pána Ježiša v
každom človeku,
- vzbudiť v deťoch: - túžbu po nebi, po
stretnutí s Pánom Ježišom,
- ochotu prejavovať lásku Ježišovi v ľuďoch konkrétnymi skutkami.
6.8. Kostol
A: - vysvetliť žiakom, že kostol je Boží dom a dom Božieho ľudu, v
ktorom sa Božia rodina - Cirkev, stretáva s Pánom Ježišom na oslavu
nebeského Otca,
- zariadenie kostola (bohostánok, večné
svetlo, oltár, ambóna), správanie v kostole.
B: - podnietiť žiakov: - k častej návšteve Pána Ježiša v bohostánku
a účasti na svätej omši,
- k láske a úcte ku kostolu.
6.9. Deň s Ježišom
A: - uvedomiť si, že prázdniny nie sú "prázdne dni". Každý
deň máme prežívať s Ježišom v srdci.
B: - povzbudiť deti, aby sa snažili každý deň upevňovať svoje
priateľstvo s Pánom Ježišom cez modlitbu s dobré skutky.
|