Učebné osnovy pre 1.ročník základných škôl

  Učebné osnovy schválila Konferencia biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

dokumenty

 I. stupeň 

 II. stupeň 

 SŠ

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

Charakteristika prvého ročníka


Vyučovanie náboženstva v 1. ročníku oboznamuje žiakov so základnými pravdami viery, ako je stvorenie sveta, stvorenie človeka, učí o príchode Božieho Syna na tento svet, o jeho živote, smrti, zmŕtvychvstaní.
V tomto ročníku sa budujú základy vzťahu lásky k Bohu a k blížnemu.

Prehľad učiva

Orientačný plán hodín

Boh Stvoriteľ 4

Vo svete nie som sám

3
Hrdinovia dobra 4
Ježišov príchod 5
Ježiš, Boží Syn 7
Ježiš ma miluje 10

Spolu

33

Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Boh Stvoriteľ

1.1. Moje prázdniny

A: - objaviť Božiu lásku cez stvorené veci.
B: - vzbudiť v deťoch vďačnosť voči Bohu za stvorenie.

1.2. Príroda - Božie dielo

A: - poukázať na - múdrosť Boha cez prírodu, ktorá je Božím dielom,
                           - na starostlivosť Boha o svet
                           - na vlastnosti Boha.
B: - vzbudiť v deťoch lásku a úctu k Bohu - pôvodcovi života a ku všetkému, čo stvoril.

1.3. Ja

A: - pochopiť, že: - Boh je náš Stvoriteľ a náš nebeský Otec,
                              - život je veľký Boží dar, som stvorený z lásky.
B: - viesť deti k vďačnosti voči Bohu a k obdivu za dary, ktoré má každý človek, za život; učíme sa nazývať Boha "náš nebeský Otec".

2. Vo svete nie som sám

2.1. Patrím do rodiny

A: - uvedomiť si, že: - rodičov nám dal Pán Boh,
                                   - každý člen rodiny má svoju úlohu.
B: - viesť deti: - k úcte a poslušnosti k rodičom,
                         - k modlitbe za rodičov.

2.2. Kamaráti

A: - poukázať na vlastnosti dobrého kamaráta,
     - predstaviť deťom Pána Ježiša ako Božieho Syna a najvernejšieho priateľa.
B: - viesť deti: - k výberu dobrých kamarátov a modlitbe za nich,
                         - k osobnému vzťahu k Pánu Ježišovi a situačnej modlitbe.

2.3. Škola

A: - uvedomiť si, že v škole máme rozvíjať schopnosti dané od Pána Boha, aby sme si navzájom slúžili v láske.
B: - vzbudiť v deťoch: - túžbu po vedomostiach,
                                     - predsavzatie svedomito si splniť školské povinnosti.

3. Hrdinovia dobra

3.1. Svet dobra a zla

Poukázať na pôvod zla vo svete - prvý hriech ľudí.
A: - naučiť deti rozlišovať dobro a zlo,
     - poukázať na následky konania dobra a zla.
B: - nabádať deti k šíreniu dobra,
     - nabádať deti k večernému spytovaniu svedomia.

3.2. Hrdinovia lásky

A: - oboznámiť žiakov s podobenstvom o milosrdnom Samaritánovi,
     - poukázať na pravé hodnoty hrdinstva.
B: - viesť deti k prejavom pomoci každému, kto ju potrebuje.

3.3. Mikuláš

A: - oboznámiť žiakov so životom sv. Mikuláša
B: - nabádať deti k darovaniu a deleniu sa s inými.

4. Ježišov príchod

4.1. Mária

A: - oboznámiť deti s udalosťami zvestovania,
     - poukázať na výnimočnosť Panny Márie.
B: - viesť deti k mariánskej úcte - modlitba Zdravas´ Mária.

4.2. Advent

A: - predstaviť deťom: - Advent - čas prípravy na príchod Ježiša,
                                       - adventný veniec.
B: - vzbudiť v deťoch túžbu čo najlepšie sa pripraviť na narodenie Pána Ježiša.

4.3. Ježišovo narodenie

A: - oboznámiť deti s udalosťou narodenia Ježiša Krista.
B: - viesť deti k vďačnosti za najväčší Boží dar - Mesiáša.

4.4. Vianoce v našej rodine

A: - poukázať na to, že Ježiš - Láska - chce byť v každej rodine
B: - viesť deti: - k správnemu chápaniu a prežívaniu Vianoc,
                         - k posilňovaniu rodinných zväzkov.

4.5. Ježiš je živý dar

A: - vysvetliť deťom, že: - dar je prejavom lásky,
                                         - Ježiš sa nám dáva ako dar, je prítomný v bohostánku.
B: - viesť deti k vďačnosti voči Ježišovi Kristovi,
     - nabádať k návšteve kostola a účasti na nedeľnej svätej omši.

4.6. Poklona pri jasličkách

A: - poukázať na to, že Ježiš je Boží Syn, preto sa mu klaňajú pastieri i králi.
B: - viesť deti k vnútornej a vonkajšej poklone.

5. Ježiš, Boží Syn

5.1. Ježišovo detstvo

A: - vysvetliť podobnosť malého Ježiša s nami vo všetkom okrem hriechu.
B: - brať si príklad od Pána Ježiša v poslušnosti voči rodičom.

5.2. Ježiš zjavuje svoju moc

A: - predstaviť Ježiša ako učiteľa a mocného Boha - zázračné rozmnoženie chleba
     - pochopiť, že zázrak môže urobiť len Boh, a nie človek.
B: - obdivovať Ježišovu moc a lásku, s ktorou robí zázraky,
     - uvedomiť si, že Boh nám dáva jedlo a chlieb každý deň,
     - viesť deti k vďačnosti za každodenný pokrm cez modlitbu pred jedlom a po jedle.

5.3. Ježiš pomáha

A: - predstaviť Ježiša, ktorý má súcit s trpiacimi a zázračným spôsobom im prinavracia zdravie - uzdravenie ochrnutého,
     - poukázať na to, že zdravie je veľký dar.
B: - viesť deti, aby si všímali potreby blížnych a ochotne pomáhali,
     - povzbudiť k ochrane zdravia a života svojho aj iných.

5.4. Chcem byť ako Ježiš

A: - charakterizovať život Pána Ježiša slovami Svätého písma: "Kde chodil, dobre robil".
B: - podnecovať deti, aby si všímali svoje správanie voči iným a snažili sa pripodobňovať Pánu Ježišovi.

5.5. Otče náš

A: - vysvetliť žiakom modlitbu Otče náš,
     - Ježiš je vzorom modlitby,
     - na príklade Pána Ježiša ukázať, kedy, kde a ako sa máme modliť.
B: - pestovať u žiakov potrebu modliť sa často,
     - naučiť žiakov modlitbu Otče náš,
     - nájsť si miesto a pravidelný čas na modlitbu ráno, večer.

6. Ježiš ma miluje

6.1. Oslava Ježiša

A: - vysvetliť oslavu Ježiša na Kvetnú nedeľu,
     - predstaviť Ježiša, ktorý chce: - kraľovať nie mocou, ale láskou,
                                                           - byť kráľom našich sŕdc.
B: - viesť deti k radostnej oslave Ježiša ako skutočného kráľa neba a zeme.

6.2. Sláva Otcu i Synu, i Duchu Svätému

A: - predstaviť žiakom najväčšie tajomstvo: Najsvätejšia Trojica - jeden Boh v troch osobách.
B: - naučiť deti prakticky si uctievať Najsvätejšiu Trojicu - prežehnaním sa, modlitbou Sláva Otcu...

6.3.Ježiš má nepriateľov

A: - pochopiť, že tak ako Ježiš odpúšťal svojim nepriateľom, aj ľudia si majú navzájom odpúšťať.
B: - povzbudiť deti: - aby dokázali prijať aj sklamanie a krivdu,
                                  - ako Ježiš vždy odpustiť a nemať na nikoho ťažké srdce.

6.4. Ježiš na kríži

A: - oboznámiť žiakov s Ježišovým utrpením,
     - poukázať na: - Ježiš, ktorý trpí za naše hriechy, aby nás vykúpil a otvoril nám nebo,
                               - veľkú lásku Ježiša k ľuďom a poslušnosť nebeskému Otcovi,
                               - hriech, ktorý je nevďačnosťou voči Bohu.
B: - vzbudiť v deťoch: - vďaku a lásku k Pánu Ježišovi,
                                      - úctu ku krížu - znamenie našej spásy,
                                      - túžbu chrániť sa hriechu.

6.5. Ježiš žije

A: - oboznámiť žiakov s udalosťou zmŕtvychvstania Ježiša Krista,
     - poukázať na: - Ježišovo víťazstvo nad hriechom a smrťou,
     - veľkonočnú nedeľu, najradostnejší deň v roku a pochopiť význam nedele - deň Pána.
B: - vzbudiť v deťoch: - radosť z udalosti zmŕtvychvstania Ježiša Krista,
                                      - vieru vo vzkriesenie mŕtvych,
     - viesť žiakov ku kresťanskému prežívaniu nedele.

6.6. Ježiš nám dáva nový život

A: - oboznámiť žiakov s veľkonočnými symbolmi (paškál, baránok, socha zmŕtvychvstalého Krista).
B: - umocniť v žiakoch: - radosť z Kristovho zmŕtvychvstania,
                                        - nádej na večný život.

6.7. Ježiš odišiel k Otcovi

A: - cez udalosť nanebovstúpenia vysvetliť: - návrat Pána Ježiša k nebeskému Otcovi,
                                                                          - Ježiš nám išiel pripraviť miesto,
                                                                          - uvedomiť si, že Pán Ježiš s nami ďalej ostane až do konca sveta v každom človeku, v kostole, vo Svätom písme,
                                                                          - poukázať na druhý príchod Pána Ježiša na konci sveta,
                                                                          - vysvetliť nebo, peklo, očistec. Večný život v nebi si pripravujeme dobrými skutkami tu na zemi.
B: - viesť deti k tomu, aby si uvedomovali prítomnosť Pána Ježiša v každom človeku,
     - vzbudiť v deťoch: - túžbu po nebi, po stretnutí s Pánom Ježišom,
                                      - ochotu prejavovať lásku Ježišovi v ľuďoch konkrétnymi skutkami. 

6.8. Kostol

A: - vysvetliť žiakom, že kostol je Boží dom a dom Božieho ľudu, v ktorom sa Božia rodina - Cirkev, stretáva s Pánom Ježišom na oslavu nebeského Otca,
     - zariadenie kostola (bohostánok, večné svetlo, oltár, ambóna), správanie v kostole.
B: - podnietiť žiakov: - k častej návšteve Pána Ježiša v bohostánku a účasti na svätej omši,
                                     - k láske a úcte ku kostolu.

6.9. Deň s Ježišom

A: - uvedomiť si, že prázdniny nie sú "prázdne dni". Každý deň máme prežívať s Ježišom v srdci.
B: - povzbudiť deti, aby sa snažili každý deň upevňovať svoje priateľstvo s Pánom Ježišom cez modlitbu s dobré skutky.
                               

dokumenty

 I. stupeň 

 II. stupeň 

 SŠ

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004