Charakteristika 2. ročníka
Druhý ročník náboženskej výchovy upevňuje a rozvíja
poznatky žiakov nadobudnuté v 1. ročníku. Rozširuje ich viac o
poznatky z Ježišovho verejného účinkovania. Aplikuje ich na život žiakov
a prostredie, v ktorom sa nachádzajú. Privádza žiakov k vytváraniu
osobného vzťahu s Ježišom Kristom a osvojovaniu si jeho postojov v ich
každodennom živote. Žiaci si tiež uvedomujú význam Cirkvi a svoje
miesto v nej.
Prehľad učiva |
Orientačný plán hodín |
Boh, Stvoriteľ vecí viditeľných i neviditeľných |
5 |
Ježiš Kristus, pravý Boh a pravý človek |
7 |
Ježiš, môj Priateľ a Učiteľ |
7 |
Ježiš, náš záchranca |
7 |
Ježiš zostáva s nami |
7 |
Spolu |
33 |
Obsah, náučné (A) a výchovné (B)
ciele
1. Boh, Stvoriteľ vecí viditeľných a
neviditeľných
1.1. Moje prázdniny
A: - porozprávať sa s deťmi o ich zážitkoch z prázdnin,
- poukázať deťom na Božiu prítomnosť,
starostlivosť a lásku v týchto zážitkoch.
B: - viesť deti k vďačnosti za svet a ľudí okolo nás.
1.2. Pán Boh všetko stvoril pre nás
A: - naučiť deti objavovať Boha a jeho lásku prostredníctvom
stvorených vecí,
- uvedomiť si, že všetko, čo nás obklopuje,
stvoril Boh pre nás,
- vedieť rozlišovať to, čo Boh stvoril priamo
a čo tvorí človek s Božou pomocou.
B: - oslavovať Boha a ďakovať mu za krásu stvorenia,
- chrániť prírodu a veci okolo nás.
1.3. Pán Boh, náš priateľ, stvoril aj nás
A: - predstaviť deťom stvorenie človeka ako prejav Božej
lásky, Boh mal veľkú radosť, keď stvoril človeka,
- rodičia nám dali telo a Boh nám dáva dušu,
- vysvetliť deťom pojem duše, ktorá odlišuje človeka
od zvierat a neživej prírody.
B: - vzbudiť v deťoch obdiv nad krásou človeka a Božou múdrosťou,
- mať úctu k svojmu telu, ktoré je chrámom
Ducha Svätého,
- vedieť správne využiť dary, ktoré sme od
Boha dostali.
1.4. Človek môže robiť dobre aj zle, má slobodnú vôľu
A: - Boh dáva človeku slobodu a rešpektuje ju,
- človek zneužil dôveru, ktorú mu dal Boh,
- sme schopní konať dobro aj zlo,
- naše svedomie ako vnútorný Boží hlas nám
hovorí, čo je dobré a čo zlé.
B: - viesť deti k premýšľaniu nad svojím konaním,
- vzbudiť v deťoch túžbu po konaní dobra.
2. Ježiš Kristus pravý Boh a pravý človek
2.1. Pán Boh nám predstavuje Ježiša
A: - predstaviť deťom krst Pána Ježiša,
- Ježiš je Boží Syn,
- krstom sa aj my stávame Božími deťmi,
- Boh nás miluje ako svojho jednorodeného Syna.
B: - viesť deti k úcte voči Ježišovi Kristovi ako Božiemu Synovi,
- vzbudiť u detí vďačnosť za milosť krstu a
Božiu lásku v ňom prejavenú,
- vedieť, že v krste sme dostali spolu s menom
aj nebeského ochrancu,
- viesť deti k častej modlitbe "Otče náš".
2.2. Ako prišiel Ježiš
A: - predstaviť deťom príbeh zvestovania a narodenia Ježiša
Krista,
- Ježišovou matkou je Panna Mária,
- Ježiš je Boží Syn, jeho otcom je nebeský
Otec.
B: - viesť deti k otvoreniu voči Pánu Bohu, tak ako Panna Mária,
- naučiť deti modlitbu Zdravas´ Mária,
- viesť deti k radosti z narodenia Božieho
Syna.
2.3. Ježiš v dome svojho Otca
A: - predstaviť Ježiša, ktorý túži byť v dome
svojho Otca,
- kostol je domom nebeského Otca a Ježiša
Krista,
- kostol je aj domom Božích detí.
B: - vytvárať u detí lásku k Božiemu chrámu ako miestu stretnutia s
nebeským Otcom,
- viesť deti k pravidelnej účasti na nedeľných
bohoslužbách.
2.4. Ježiš si vyberá spolupracovníkov - apoštolov
A: - oboznámiť deti s Ježišovými spolupracovníkmi -
apoštolmi,
- Ježiš potrebuje ľudí, ktorí budú tak ako
on milovať Boha a ľudí.
B: - privádzať deti k vďačnosti za dôveru, ktorú nám dáva Ježiš,
- viesť deti k spolupráci na Ježišovom poslaní
lásky.
2.5. V Ježišovi sa prejavuje Božia moc a dobrota
A: - Ježiš ako Boží Syn môže konať skutky, ktoré sú
pre človeka nemožné,
- Ježiš používa svoju moc na to, aby pomáhal
ľuďom.
B: - vzbudzovať u detí vieru v Ježiša Krista a jeho moc,
- vedieť sa v ťažkostiach obracať na Ježiša,
- pomáhať ľuďom tak ako Ježiš.
2.6. Ježiš, Pán života a smrti
A: - Ježiš ako Boží Syn má moc kriesiť mŕtvych,
- v posledný deň Ježiš vzkriesi k životu všetkých
ľudí.
B: - viesť deti k modlitbe za chorých,
- navštevovať chorých príbuzných a priateľov
a potešovať ich.
3. Ježiš, môj Priateľ a Učiteľ
3.1. Kto je Ježišov priateľ
A: - Ježiš chce, aby sa každý človek stal jeho priateľom,
- Ježišov priateľ je ten, kto žije tak, ako
to chce náš nebeský Otec.
B: - pestovať u detí vďačnosť za Ježišovo priateľstvo voči nám,
- viesť deti k vytváraniu dobrých priateľských
vzťahov so všetkými,
- všímať si zvlášť tých, ktorí sú sami a
opustení.
3.2. Ježiš nás učí milovať
A: - predstaviť deťom Ježišovo prikázanie lásky k
Bohu a ľuďom,
- Ježiš nám celým svojím životom ukazuje
ako realizovať jeho prikázanie,
- naším blížnym je každý, kto potrebuje
pomoc.
B: - vzbudzovať u detí túžbu milovať tak ako Ježiš,
- vidieť okolo seba tých, ktorí potrebujú
pomoc.
3.3. Boháč a Lazár
A: - na príklade "boháča a Lazára" predstaviť
deťom prítomnosť biedy vo svete,
- predstaviť sebectvo ako opak lásky k blížnemu.
B: - vedieť si všímať biedu okolo nás a vo svete,
- viesť deti k schopnosti podeliť sa o to, čo
máme.
3.4. Ježišov priateľ sa rád modlí
A: - Ježiš sa často modlil k svojmu Otcovi,
- predstaviť deťom Ježišovu modlitbu.
B: - viesť deti k osobnej modlitbe,
- učiť deti rozprávať sa s nebeským Otcom
ako s naším najlepším priateľom,
- vzbudzovať u detí aj lásku k modlitbe, ktorú
nás naučil Pán Ježiš - "Otče náš".
3.5. Ježišov priateľ rád odpúšťa
A: - Ježiš odpúšťal aj svojim nepriateľom,
- Ježiš nám odpúšťa vždy, keď ho o to
prosíme,
- Ježiš chce, aby sme aj my vedeli odpúšťať.
B: - prosiť Ježiša o odpustenie, ak sme urobili niečo zlé,
- učiť deti odpúšťať a prosiť o
odpustenie.
3.6. Ježiš chce každého zachrániť
A: - cez podobenstvo o dobrom pastierovi predstaviť Ježišovu
starostlivosť o človeka,
- Ježišovi záleží na každom jednom z nás.
B: - vzbudzovať u detí vďačnosť a lásku k Ježišovi za jeho lásku
k nám,
- viesť deti k láske a starostlivosti o slabších
a opustených.
4. Ježiš, náš Záchranca
4.1. Ježiša chcú zabiť. Lúči sa s apoštolmi
A: - aj Ježiš má nepriateľov, ktorí ho chcú zabiť,
- na rozlúčku zanecháva Ježiš svojim priateľom
Eucharistiu.
B: - vzbudiť u detí túžbu po ustavičnom priateľstve s Ježišom,
- viesť deti k láske k svätej omši ako
stretnutiu sa s Ježišovou láskou.
4.2. Utrpenie a smrť Pána Ježiša
A: - predstaviť deťom Ježišovo utrpenie a smrť ako
prejav jeho lásky k ľuďom,
- Ježiš trpel a zomrel za naše hriechy.
B: - vzbudiť u detí úctu a vďačnosť za naše vykúpenie,
- vedieť prejaviť úctu pred krížom,
- učiť deti prijímať to, čo je pre ne nepríjemné
a ťažké ako kríž a obetovať to spolu s Ježišom za hriešnikov.
4.3. Vzkriesenie
A: - predstaviť deťom udalosť Ježišovho vzkriesenia
ako jeho víťazstvo nad zlom a smrťou,
- dobro je silnejšie ako smrť, láska je silnejšia
ako nenávisť.
B: - viesť deti k radosti z Ježišovho víťazstva nad smrťou,
- s Ježišovou pomocou aj my dokážeme zvíťaziť
nad zlom okolo nás.
4.4. Čo je nebo?
A: - predstaviť deťom Ježišov odchod do neba k Otcovi,
- nebo je naším domovom, kde nám Ježiš išiel
pripraviť miesto a kde na nás čaká.
B: - vzbudiť u detí túžbu po nebi a p stretnutí s Kristom,
- poukázať deťom na to, že láskou a priateľstvom
s Ježišom môžeme už tu na zemi zažiť kúsok neba.
5. Ježiš zostáva s nami
5.1. Pán Ježiš ustanoví Petra za hlavu apoštolov
A: - Ježiš zveruje Petrovi starosť o svoju Cirkev tu na
tejto zemi,
- Petrovým nástupcom a Ježišovým zástupcom
na zemi je Svätý Otec,
- vedieť meno terajšieho Svätého Otca.
B: - viesť deti k úcte a láske voči Svätému Otcovi,
- modliť sa za Svätého Otca a na jeho úmysly.
5.2. Ježiš posiela Ducha Svätého
A: - predstaviť deťom zoslanie Ducha Svätého,
- Ježiš nám posiela Ducha Svätého, aby nám
pomáhal,
- Duch Svätý nás učí milovať Ježiša a
nebeského Otca,
- Duch Svätý prebýva v našej duši.
B: - učiť deti vytvárať si osobný vzťah k Duchu Svätému,
- prosiť Ducha Svätého o pomoc v ťažkostiach
a o dar lásky k Bohu.
5.3. Cirkev - Ježišova rodina dnes
A: - predstaviť Cirkev ako Božiu rodinu, ktorú založil
Ježiš,
- do Cirkvi patrí každý pokrstený,
-v Cirkvi je každý potrebný a má svoje miesto
a svoju úlohu.
B: - viesť deti k láske voči Cirkvi ako rodine, do ktorej všetci patríme,
- učiť deti zapájať sa do života Cirkvi.
5.4. Cirkev - podobenstvo o viniči
A: - Cirkev je Ježišovo tajomné telo, Ježiš je vinič
a my sme ratolesti,
- ak chceme byť v Cirkvi, potrebujeme žiť v
ustavičnom priateľstve s Ježišom.
B: - viesť deti k vytváraniu stále hlbšieho vzťahu s Ježišom.
5.5. Ježiš nám zanechal znaky svojho priateľstva
A: - predstaviť deťom znaky Ježišovho priateľstva,
- oboznámiť deti so základnými kresťanskými
symbolmi.
B: - všetko, čo sme sa o Ježišovi naučili, nás vedie k prehlbovaniu
nášho priateľstva s ním,
- uchovávať si priateľstvo s Ježišom aj počas
prázdnin.
|