Učebné osnovy pre 2.ročník základných škôl

  Učebné osnovy schválila Konferencia biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

dokumenty

 I. stupeň 

 II. stupeň 

 SŠ

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

 

Charakteristika 2. ročníka

Druhý ročník náboženskej výchovy upevňuje a rozvíja poznatky žiakov nadobudnuté v 1. ročníku. Rozširuje ich viac o poznatky z Ježišovho verejného účinkovania. Aplikuje ich na život žiakov a prostredie, v ktorom sa nachádzajú. Privádza žiakov k vytváraniu osobného vzťahu s Ježišom Kristom a osvojovaniu si jeho postojov v ich každodennom živote. Žiaci si tiež uvedomujú význam Cirkvi a svoje miesto v nej. 

Prehľad učiva Orientačný plán hodín
Boh, Stvoriteľ vecí viditeľných i neviditeľných 5
Ježiš Kristus, pravý Boh a pravý človek 7
Ježiš, môj Priateľ a Učiteľ 7
Ježiš, náš záchranca 7
Ježiš zostáva s nami 7
Spolu 33

 

Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Boh, Stvoriteľ vecí viditeľných a neviditeľných

1.1. Moje prázdniny

A: - porozprávať sa s deťmi o ich zážitkoch z prázdnin,
     - poukázať deťom na Božiu prítomnosť, starostlivosť a lásku v týchto zážitkoch.
B: - viesť deti k vďačnosti za svet a ľudí okolo nás.

1.2. Pán Boh všetko stvoril pre nás

A: - naučiť deti objavovať Boha a jeho lásku prostredníctvom stvorených vecí,
     - uvedomiť si, že všetko, čo nás obklopuje, stvoril Boh pre nás,
     - vedieť rozlišovať to, čo Boh stvoril priamo a čo tvorí človek s Božou pomocou.
B: - oslavovať Boha a ďakovať mu za krásu stvorenia,
     - chrániť prírodu a veci okolo nás.

1.3. Pán Boh, náš priateľ, stvoril aj nás

A: - predstaviť deťom stvorenie človeka ako prejav Božej lásky, Boh mal veľkú radosť, keď stvoril človeka,
    - rodičia nám dali telo a Boh nám dáva dušu,
    - vysvetliť deťom pojem duše, ktorá odlišuje človeka od zvierat a neživej prírody.
B: - vzbudiť v deťoch obdiv nad krásou človeka a Božou múdrosťou,
     - mať úctu k svojmu telu, ktoré je chrámom Ducha Svätého,
     - vedieť správne využiť dary, ktoré sme od Boha dostali.

1.4. Človek môže robiť dobre aj zle, má slobodnú vôľu

A: - Boh dáva človeku slobodu a rešpektuje ju,
     - človek zneužil dôveru, ktorú mu dal Boh,
     - sme schopní konať dobro aj zlo,
     - naše svedomie ako vnútorný Boží hlas nám hovorí, čo je dobré a čo zlé.
B: - viesť deti k premýšľaniu nad svojím konaním,
     - vzbudiť v deťoch túžbu po konaní dobra.

2. Ježiš Kristus pravý Boh a pravý človek

2.1. Pán Boh nám predstavuje Ježiša

A: - predstaviť deťom krst Pána Ježiša,
     - Ježiš je Boží Syn,
     - krstom sa aj my stávame Božími deťmi,
     - Boh nás miluje ako svojho jednorodeného Syna.
B: - viesť deti k úcte voči Ježišovi Kristovi ako Božiemu Synovi,
     - vzbudiť u detí vďačnosť za milosť krstu a Božiu lásku v ňom prejavenú,
     - vedieť, že v krste sme dostali spolu s menom aj nebeského ochrancu,
     - viesť deti k častej modlitbe "Otče náš".

2.2. Ako prišiel Ježiš

A: - predstaviť deťom príbeh zvestovania a narodenia Ježiša Krista,
     - Ježišovou matkou je Panna Mária,
     - Ježiš je Boží Syn, jeho otcom je nebeský Otec.
B: - viesť deti k otvoreniu voči Pánu Bohu, tak ako Panna Mária,
     - naučiť deti modlitbu Zdravas´ Mária,
     - viesť deti k radosti z narodenia Božieho Syna.

2.3. Ježiš v dome svojho Otca

A: - predstaviť Ježiša, ktorý túži byť v dome svojho Otca,
     - kostol je domom nebeského Otca a Ježiša Krista,
     - kostol je aj domom Božích detí.
B: - vytvárať u detí lásku k Božiemu chrámu ako miestu stretnutia s nebeským Otcom,
     - viesť deti k pravidelnej účasti na nedeľných bohoslužbách.

2.4. Ježiš si vyberá spolupracovníkov - apoštolov

A: - oboznámiť deti s Ježišovými spolupracovníkmi - apoštolmi,
     - Ježiš potrebuje ľudí, ktorí budú tak ako on milovať Boha a ľudí.
B: - privádzať deti k vďačnosti za dôveru, ktorú nám dáva Ježiš,
     - viesť deti k spolupráci na Ježišovom poslaní lásky.

2.5. V Ježišovi sa prejavuje Božia moc a dobrota

A: - Ježiš ako Boží Syn môže konať skutky, ktoré sú pre človeka nemožné,
     - Ježiš používa svoju moc na to, aby pomáhal ľuďom.
B: - vzbudzovať u detí vieru v Ježiša Krista a jeho moc,
     - vedieť sa v ťažkostiach obracať na Ježiša,
     - pomáhať ľuďom tak ako Ježiš.

2.6. Ježiš, Pán života a smrti

A: - Ježiš ako Boží Syn má moc kriesiť mŕtvych,
     - v posledný deň Ježiš vzkriesi k životu všetkých ľudí.
B: - viesť deti k modlitbe za chorých,
     - navštevovať chorých príbuzných a priateľov a potešovať ich.

3. Ježiš, môj Priateľ a Učiteľ

3.1. Kto je  Ježišov priateľ

A: - Ježiš chce, aby sa každý človek stal jeho priateľom,
     - Ježišov priateľ je ten, kto žije tak, ako to chce náš nebeský Otec.
B: - pestovať u detí vďačnosť za Ježišovo priateľstvo voči nám,
     - viesť deti k vytváraniu dobrých priateľských vzťahov so všetkými,
     - všímať si zvlášť tých, ktorí sú sami a opustení.

3.2. Ježiš nás učí milovať

A: - predstaviť deťom Ježišovo prikázanie lásky k Bohu a ľuďom,
     - Ježiš nám celým svojím životom ukazuje ako realizovať jeho prikázanie,
     - naším blížnym je každý, kto potrebuje pomoc.
B: - vzbudzovať u detí túžbu milovať tak ako Ježiš,
     - vidieť okolo seba tých, ktorí potrebujú pomoc.

3.3. Boháč a Lazár

A: - na príklade "boháča a Lazára" predstaviť deťom prítomnosť biedy vo svete,
     - predstaviť sebectvo ako opak lásky k blížnemu.
B: - vedieť si všímať biedu okolo nás a vo svete,
     - viesť deti k schopnosti podeliť sa o to, čo máme.

3.4. Ježišov priateľ sa rád modlí

A: - Ježiš sa často modlil k svojmu Otcovi,
     - predstaviť deťom Ježišovu modlitbu.
B: - viesť deti k osobnej modlitbe,
     - učiť deti rozprávať sa s nebeským Otcom ako s naším najlepším priateľom,
     - vzbudzovať u detí aj lásku k modlitbe, ktorú nás naučil Pán Ježiš - "Otče náš".

3.5. Ježišov priateľ rád odpúšťa

A: - Ježiš odpúšťal aj svojim nepriateľom,
     - Ježiš nám odpúšťa vždy, keď ho o to prosíme,
     - Ježiš chce, aby sme aj my vedeli odpúšťať.
B: - prosiť Ježiša o odpustenie, ak sme urobili niečo zlé,
     - učiť deti odpúšťať a prosiť o odpustenie.

3.6. Ježiš chce každého zachrániť

A: - cez podobenstvo o dobrom pastierovi predstaviť Ježišovu starostlivosť o človeka,
     - Ježišovi záleží na každom jednom z nás.
B: - vzbudzovať u detí vďačnosť a lásku k Ježišovi za jeho lásku k nám,
     - viesť deti k láske a starostlivosti o slabších a opustených.

4. Ježiš, náš Záchranca

4.1. Ježiša chcú zabiť. Lúči sa s apoštolmi

A: - aj Ježiš má nepriateľov, ktorí ho chcú zabiť,
     - na rozlúčku zanecháva Ježiš svojim priateľom Eucharistiu.
B: - vzbudiť u detí túžbu po ustavičnom priateľstve s Ježišom,
     - viesť deti k láske k svätej omši ako stretnutiu sa s Ježišovou láskou.

4.2. Utrpenie a smrť Pána Ježiša

A: - predstaviť deťom Ježišovo utrpenie a smrť ako prejav jeho lásky k ľuďom,
     - Ježiš trpel a zomrel za naše hriechy.
B: - vzbudiť u detí úctu a vďačnosť za naše vykúpenie,
     - vedieť prejaviť úctu pred krížom,
     - učiť deti prijímať to, čo je pre ne nepríjemné a ťažké ako kríž a obetovať to spolu s Ježišom za hriešnikov.

4.3. Vzkriesenie

A: - predstaviť deťom udalosť Ježišovho vzkriesenia ako jeho víťazstvo nad zlom a smrťou,
     - dobro je silnejšie ako smrť, láska je silnejšia ako nenávisť.
B: - viesť deti k radosti z Ježišovho víťazstva nad smrťou,
     - s Ježišovou pomocou aj my dokážeme zvíťaziť nad zlom okolo nás.

4.4. Čo je nebo?

A: - predstaviť deťom Ježišov odchod do neba k Otcovi,
     - nebo je naším domovom, kde nám Ježiš išiel pripraviť miesto a kde na nás čaká.
B: - vzbudiť u detí túžbu po nebi a p stretnutí s Kristom,
     - poukázať deťom na to, že láskou a priateľstvom s Ježišom môžeme už tu na zemi zažiť kúsok neba.

5. Ježiš zostáva s nami

5.1. Pán Ježiš ustanoví Petra za hlavu apoštolov

A: - Ježiš zveruje Petrovi starosť o svoju Cirkev tu na tejto zemi,
     - Petrovým nástupcom a Ježišovým zástupcom na zemi je Svätý Otec,
     - vedieť meno terajšieho Svätého Otca.
B: - viesť deti k úcte a láske voči Svätému Otcovi,
     - modliť sa za Svätého Otca a na jeho úmysly.

5.2. Ježiš posiela Ducha Svätého

A: - predstaviť deťom zoslanie Ducha Svätého,
     - Ježiš nám posiela Ducha Svätého, aby nám pomáhal,
     - Duch Svätý nás učí milovať Ježiša a nebeského Otca,
     - Duch Svätý prebýva v našej duši.
B: - učiť deti vytvárať si osobný vzťah k Duchu Svätému,
     - prosiť Ducha Svätého o pomoc v ťažkostiach a o dar lásky k Bohu.

5.3. Cirkev - Ježišova rodina dnes

A: - predstaviť Cirkev ako Božiu rodinu, ktorú založil Ježiš,
     - do Cirkvi patrí každý pokrstený,
     -v Cirkvi je každý potrebný a má svoje miesto a svoju úlohu.
B: - viesť deti k láske voči Cirkvi ako rodine, do ktorej všetci patríme,
     - učiť deti zapájať sa do života Cirkvi.

5.4. Cirkev - podobenstvo o viniči

A: - Cirkev je Ježišovo tajomné telo, Ježiš je vinič a my sme ratolesti,
     - ak chceme byť v Cirkvi, potrebujeme žiť v ustavičnom priateľstve s Ježišom.
B: - viesť deti k vytváraniu stále hlbšieho vzťahu s Ježišom.

5.5. Ježiš nám zanechal znaky svojho priateľstva

A: - predstaviť deťom znaky Ježišovho priateľstva,
     - oboznámiť deti so základnými kresťanskými symbolmi.
B: - všetko, čo sme sa o Ježišovi naučili, nás vedie k prehlbovaniu nášho priateľstva s ním,
     - uchovávať si priateľstvo s Ježišom aj počas prázdnin.
                          

dokumenty

 I. stupeň 

 II. stupeň 

 SŠ

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004