Učebné osnovy pre 4.ročník základných škôl

  Učebné osnovy schválila Konferencia biskupov Slovenska na plenárnom zasadnutí 3. 6. 1992 v Nitre.
Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 19. 7. 2002 pod číslom 880/2002-41. 

dokumenty

 I. stupeň 

 II. stupeň 

 SŠ

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

 

Charakteristika 4. ročníka

Štvrtý ročník náboženskej výchovy nadväzuje na poznatky žiakov nadobudnutých v predchádzajúcich ročníkoch a tieto ďalej prehlbuje a rozvíja. V tomto ročníku sa pozornosť venuje životu Cirkvi ako Božieho ľudu, sviatostiam a liturgii. Cieľom tohto ročníka bude prehlbovanie náboženských vedomostí a zároveň pozývanie žiakov k stále aktívnejšiemu prežívaniu viery prostredníctvom sviatostného a liturgického života v Cirkvi.

 

Prehľad učiva

Orientačný plán hodín

Cirkev - Boží ľud. Štruktúra Cirkvi. 6
Svätá omša. Liturgické predmety, rúcha, úkony. Spev pri Bohoslužbách. 10
Sviatosti a sväteniny. 8
Liturgický rok 6
Úcta k svätým a život modlitby 3

Spolu

33


Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele

1. Cirkev - Boží ľud. Štruktúra Cirkvi

1.1. Stretnutia

A: - prostredníctvom zážitkov z prázdnin priviesť deti k dôležitosti života v spoločenstve,
     - rozlíšiť stretnutia náhodné, plánované a nutné pre život,
     - uvedomiť si, že najkrajšie je stretnutie s Kristom uprostred.
B: - naučiť deti tešiť sa z príjemných stretnutí s ľuďmi,
     - uvedomovať si Ježišovu prítomnosť v stretnutiach.

1.2. Boží ľud

A: - poukázať na rozdiel medzi prirodzenou a duchovnou rodinou (Cirkev),
     - sprostredkovať základné vedomosti o vzniku Cirkvi a poukázať na jej pokračovanie v dnešných časoch a sprítomnenie vo farnosti.
B: - viesť deti k vďačnosti za dar duchovnej rodiny (Cirkvi), do ktorej patria,
     - privádzať deti k aktívnemu zapájaniu sa do života farnosti.


1.3. Ježiš a Peter

A: - zakladateľom a neviditeľnou hlavou Cirkvi je Pán Ježiš,
     - Ježišovým zástupcom a viditeľnou hlavou Cirkvi na zemi je Peter a jeho nástupcovia - pápeži,
     - oboznámiť deti s postavou súčasného pápeža.
B: - vytvárať pozitívny vzťah ku Svätému Otcovi, modliť sa za neho a na jeho úmysly.

1.4. Kňazstvo

A: - predstaviť biskupov, kňazov a diakonov ako pokračovateľov Kristovej moci v Cirkvi,
     - oboznámiť deti s postavou miestneho biskupa a kňaza vo farnosti.
B: - viesť deti k dôvere a láske k miestnemu biskupovi, ako aj svojmu duchovnému otcovi.

2. Svätá omša. Liturgické predmety, rúcha, úkony. Spev pri bohoslužbách.

2.1. Kostol

A: - predstaviť kostol ako Boží dom a miesto zhromaždenia Božieho ľudu,
     - oboznámiť deti s interiérom kostola (veľmi vhodná je priama návšteva kostola).
B: - vzbudzovať v deťoch lásku k Božiemu chrámu a jeho pravidelnému navštevovaniu,
     - povzbudzovať deti k úcte ku kostolu ako domu modlitby a k dôstojnému správaniu sa v ňom.

2.2. Obety

A: - poukázať na rôzne formy obety prítomné v ľudskom živote,
     - predstaviť deťom cieľ obety (pomoc, odprosenie, vďaka, oslava, prosba),
     - porovnať starozákonné obety s ich prechodom do novozákonnej obety.
B: - vzbudiť v deťoch zmysel pre obetu v ich živote,
     - vedieť objaviť ťažkosti v ich osobnom živote a premieňať ich so zameraním na určitý cieľ.

2.3. Bohoslužba slova

A: - vysvetliť deťom zmysel úvodných obradov, ktoré nás pripravujú na stretnutie s nebeským Otcom,
     - poukázať deťom na to, že v Božom slove sa nám prihovára sám Boh.
B: - naučiť deti vytvárať si správny postoj pred Bohom, pripraviť si srdce na stretnutie s ním,
     - privádzať deti k aktívnemu počúvaniu Božieho slova,
     - učiť sa aktualizovať Božie slovo v živote.

2.4. Bohoslužba obety - príprava obetných darov

A: - vysvetliť bohoslužbu obety ako druhú časť svätej omše,
     - vysvetliť symboly chleba a vína,
     - vysvetliť jednotu Božieho ľudu prostredníctvom chleba a vína.
B: - učiť sa spájať naše obety s obetou chleba a vína,
     - pomôcť deťom prežívať svätú omšu ako možnosť obetovania ťažkostí a radostí svojho života.

2.5. Bohoslužba obety - premenenie, eucharistická modlitba

A: - vysvetliť deťom, že eucharistická modlitba a premenenie sú vrcholom svätej omše,
     - predstaviť deťom, za čo všetko vzdávame Bohu vďaky.
B: - viesť deti k sústredenému prežívaniu chvíle premenenia,
     - vedieť oslavovať Boha za všetko veľké, čo robí v našom živote.

2.6. Bohoslužba obety - prijímanie

A: - predstaviť obrad pokoja ako otváranie sa pre prijatie Božieho pokoja a prinášanie pokoja do samotného spoločenstva ľudí,
     - predstaviť Eucharistiu ako pokrm pre dušu a tiež ako spôsob nášho zjednotenia sa s Kristom, ako aj medzi sebou navzájom.
B: - vzbudzovať v deťoch túžbu po čo najčastejšom prijímaní Eucharistie,
     - povzbudzovať deti k tomu, aby sa stávali tvorcami pokoja medzi svojimi kamarátmi.

2.7. Bohoslužobné predmety a rúcha

A: - predstaviť deťom základné bohoslužobné predmety a rúcha, ktoré sa používajú pri liturgických sláveniach (tu je znova vhodná návšteva kostola s konkrétnym predstavením),
     - vysvetliť symboliku niektorých liturgických predmetov a tiež farieb bohoslužobných rúch.
B: - viesť deti k úcte k bohoslužobným predmetom,
     - učiť deti starostlivosti o vlastné telo a dušu, ktoré majú byť oslavou Pána.

2.8. Úkony v liturgii

A: - vysvetliť deťom jednotlivé liturgické úkony a ich symboliku,
     - poukázať na potrebu oslavovať Boha celým telom.
B: - učiť deti zapájať do jednotlivých úkonov nielen svoje telo, ale predovšetkým srdce,
     - povzbudiť deti k používaniu niektorých liturgických úkonov aj v osobnej modlitbe.

3. Sviatosti a sväteniny

3.1. Spevy pri bohoslužbách

A: - vysvetliť deťom význam spevu a hudby v liturgii,
     - poukázať na prítomnosť spevu a hudby pri oslave Boha už v Starom zákone.
B: - učiť deti vyjadrovať svoje city - radosť, smútok atď. pomocou spevu adresovaného nebeskému Otcovi,
     - povzbudzovať deti k aktívnemu zapájaniu sa do spevovo počas svätej omše.

3.2. Krst

A: - cez symboliku vody vysvetliť deťom potrebu krstu pre náš duchovný život,
     - vysvetliť deťom, kto môže krstiť a ako sa krstí,
     - poukázať na význam krstu a jeho účinky v živote človeka.
B: - pomôcť deťom uvedomiť si, čo znamená sviatosť krstu v našom živote,
     - povzbudiť deti k životu zodpovedajúcemu krstným záväzkom,
     - viesť deti k vďačnosti za tento dar.

3.3. Sviatosť birmovania

A: - vysvetliť deťom význam tejto sviatosti pre náš život,
     - prostredníctvom turíčnych udalostí poukázať na pôsobenie Ducha Svätého v našom živote a v živote   Cirkvi.
B: - vzbudiť v deťoch túžbu po prijatí tejto sviatosti,
     - učiť ich už teraz prosiť o dar Ducha Svätého pre náš život a pre vydávanie svedectva.

3.4. Dar odpustenia hriechov

A: - priblížiť deťom tragédiu ľudského hriechu s jeho osobným, ale aj spoločenským dosahom,
     - pripomenúť im udalosť ustanovenia sviatosti zmierenia, ako aj jej obrad,
     - poukázať na význam tejto sviatosti v živote kresťana.
B: - vzbudzovať v deťoch túžbu po častom prijímaní tejto sviatosti,
     - učiť deti ceste pokánia, ktorá spočíva v túžbe napraviť zlo, ktoré sme zapríčinili hriechom a viacej nahrešiť.

3.5. Pomazanie chorých

A: - vysvetliť deťom zmysel sviatosti pomazania chorých a jej účinky,
     - zdôrazniť, že táto sviatosť sa neudeľuje iba pred smrťou, ale v každej ťažkej chorobe na posilu,
     - priblížiť im obrad, v ktorom sa táto sviatosť vysluhuje.
B: - formovať v deťoch správny postoj k tejto sviatosti,
     - učiť deti obetovať svoje choroby a ťažkosti a spájať ich s Ježišovým utrpením,
     - modliť sa za chorých a trpiacich.

3.6. Sviatosť manželstva

A: - predstaviť deťom zmysel kresťanského manželstva,
     - vysvetliť obrad sviatosti manželstva s jeho symbolmi.
B: - predstaviť deťom správnu kresťanskú rodinu,
     - modliť sa za rodičov a pomáhať im.

3.7. Sväteniny

A: - vysvetliť deťom rozdiel medzi sviatosťami a sväteninami,
     - predstaviť deťom rôzne formy kresťanských požehnaní a svätenín,
     - venovať špeciálnu pozornosť kresťanskému pohrebu ako svätenine.
B: - formovať v deťoch správny postoj k sväteninám,
     - vedieť si vyprosiť rodičovské požehnanie.

4. Liturgický rok

4.1. Vianočný okruh - adventné a vianočné obdobie

A: - predstaviť deťom zmysel adventného a vianočného obdobia s ich symbolikou,
     - oboznámiť deti s historickými udalosťami Ježišovho narodenia (miesto, čas, prostredie).
B: - učiť deti pripravovať sa na príchod Pána Ježiša do našich sŕdc,
     - vedieť prinášať radosť iným svojím životom alebo nejakým darom.

4.2. Veľkonočný okruh - pôstne a veľkonočné obdobie

A: - prestaviť deťom zmysel pôstneho a veľkonočného obdobia s ich významom pre náš život,
     - poznať základné udalosti tohto obdobia, predovšetkým udalosti veľkonočného trojdnia a vysvetliť ich základné symboly.
B: - vzbudzovať v deťoch pocit vďačnosti za dar vykúpenia a vieru v zmŕtvychvstanie,
     - uvedomiť si, že láska dokáže prekonať aj utrpenie a smrť,
     - učiť sa prijímať a s láskou prekonávať ťažkosti v našom živote spolu s Ježišom.

4.3. Celoročné obdobie

A: - vysvetliť deťom podstatu tohto obdobia s dôrazom na jeho centrum, ktorým je nedeľa,
     - vysvetliť význam slávností, sviatkov a spomienok, ktoré sú prítomné v tomto období.
B: - učiť deti správnemu kresťanskému sláveniu nedele,
     - viesť ich k správnemu vytváraniu vzťahu k svätým (poznať, uctievať, nasledovať).

4.4. Prikázané sviatky

A: - oboznámiť deti s prikázanými sviatkami v priebehu liturgického roka a porozprávať im o nich,
     - vedieť ich rozdeliť na sviatky Pána, sviatky Panny Márie a svätých.
B: - viesť deti k správnemu sláveniu týchto sviatkov,
     - učiť deti prehlbovať svoju vieru prostredníctvom týchto centrálnych sviatkov.

5. Úcta k svätým a život modlitby

5.1. Panna Mária

A: - vysvetliť deťom miesto Panny Márie v našom kresťanskom živote,
     - predstaviť im hlavné udalosti zo života Panny Márie, jej miesto v živote Cirkvi.
B: - prehlbovať v deťoch správny vzťah k Panne Márii ako našej nebeskej Matke,
     - naučiť sa nejakú novú modlitbu k Panne Márii a túžiť ju nasledovať.

5.2. Modlitba

A: - prehĺbiť v deťoch podstatu kresťanskej modlitby a jej potrebu pre duchovný život,
     - predstaviť rôzne druhy a spôsoby modlitby.
B: - prehlbovať v deťoch vzťah k modlitbe ako k rozhovoru s nebeským Otcom,
     - uvedomiť si, že Boh ma počuje, aj keď sa mu prihováram vo svojom srdci bez slov.  
                                

dokumenty

 I. stupeň 

 II. stupeň 

 SŠ

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

 

NÁBOŽENSKÁ
VÝCHOVA
aktuality dokumenty metodiky námety INFOVEK.SK
kontakt odkazy osobnosti projekty

paticka
© Terézia Žigová
Posledná zmena: 04.10.2004