Charakteristika 4. ročníka
Štvrtý ročník náboženskej výchovy nadväzuje na
poznatky žiakov nadobudnutých v predchádzajúcich ročníkoch a tieto
ďalej prehlbuje a rozvíja. V tomto ročníku sa pozornosť venuje životu
Cirkvi ako Božieho ľudu, sviatostiam a liturgii. Cieľom tohto ročníka
bude prehlbovanie náboženských vedomostí a zároveň pozývanie žiakov
k stále aktívnejšiemu prežívaniu viery prostredníctvom sviatostného
a liturgického života v Cirkvi.
Prehľad učiva
|
Orientačný plán hodín
|
Cirkev - Boží ľud. Štruktúra Cirkvi. |
6 |
Svätá omša. Liturgické predmety, rúcha, úkony.
Spev pri Bohoslužbách. |
10 |
Sviatosti a sväteniny. |
8 |
Liturgický rok |
6 |
Úcta k svätým a život modlitby |
3 |
Spolu
|
33
|
Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele
1. Cirkev - Boží ľud. Štruktúra
Cirkvi
1.1. Stretnutia
A: - prostredníctvom zážitkov z prázdnin priviesť
deti k dôležitosti života v spoločenstve,
- rozlíšiť stretnutia náhodné, plánované a
nutné pre život,
- uvedomiť si, že najkrajšie je stretnutie s
Kristom uprostred.
B: - naučiť deti tešiť sa z príjemných stretnutí s ľuďmi,
- uvedomovať si Ježišovu prítomnosť v
stretnutiach.
1.2. Boží ľud
A: - poukázať na rozdiel medzi prirodzenou a duchovnou
rodinou (Cirkev),
- sprostredkovať základné vedomosti o vzniku
Cirkvi a poukázať na jej pokračovanie v dnešných časoch a sprítomnenie
vo farnosti.
B: - viesť deti k vďačnosti za dar duchovnej rodiny (Cirkvi), do ktorej
patria,
- privádzať deti k aktívnemu zapájaniu sa do
života farnosti.
1.3. Ježiš a Peter
A: - zakladateľom a neviditeľnou hlavou Cirkvi je Pán
Ježiš,
- Ježišovým zástupcom a viditeľnou hlavou
Cirkvi na zemi je Peter a jeho nástupcovia - pápeži,
- oboznámiť deti s postavou súčasného pápeža.
B: - vytvárať pozitívny vzťah ku Svätému Otcovi, modliť sa za neho
a na jeho úmysly.
1.4. Kňazstvo
A: - predstaviť biskupov, kňazov a diakonov ako pokračovateľov
Kristovej moci v Cirkvi,
- oboznámiť deti s postavou miestneho biskupa a
kňaza vo farnosti.
B: - viesť deti k dôvere a láske k miestnemu biskupovi, ako aj svojmu
duchovnému otcovi.
2. Svätá omša. Liturgické predmety, rúcha,
úkony. Spev pri bohoslužbách.
2.1. Kostol
A: - predstaviť kostol ako Boží dom a miesto zhromaždenia
Božieho ľudu,
- oboznámiť deti s interiérom kostola (veľmi
vhodná je priama návšteva kostola).
B: - vzbudzovať v deťoch lásku k Božiemu chrámu a jeho pravidelnému
navštevovaniu,
- povzbudzovať deti k úcte ku kostolu ako domu
modlitby a k dôstojnému správaniu sa v ňom.
2.2. Obety
A: - poukázať na rôzne formy obety prítomné v ľudskom
živote,
- predstaviť deťom cieľ obety (pomoc,
odprosenie, vďaka, oslava, prosba),
- porovnať starozákonné obety s ich prechodom
do novozákonnej obety.
B: - vzbudiť v deťoch zmysel pre obetu v ich živote,
- vedieť objaviť ťažkosti v ich osobnom živote
a premieňať ich so zameraním na určitý cieľ.
2.3. Bohoslužba slova
A: - vysvetliť deťom zmysel úvodných obradov, ktoré nás
pripravujú na stretnutie s nebeským Otcom,
- poukázať deťom na to, že v Božom slove sa
nám prihovára sám Boh.
B: - naučiť deti vytvárať si správny postoj pred Bohom, pripraviť si
srdce na stretnutie s ním,
- privádzať deti k aktívnemu počúvaniu Božieho
slova,
- učiť sa aktualizovať Božie slovo v živote.
2.4. Bohoslužba obety - príprava obetných darov
A: - vysvetliť bohoslužbu obety ako druhú časť svätej
omše,
- vysvetliť symboly chleba a vína,
- vysvetliť jednotu Božieho ľudu prostredníctvom
chleba a vína.
B: - učiť sa spájať naše obety s obetou chleba a vína,
- pomôcť deťom prežívať svätú omšu ako
možnosť obetovania ťažkostí a radostí svojho života.
2.5. Bohoslužba obety - premenenie, eucharistická
modlitba
A: - vysvetliť deťom, že eucharistická modlitba a
premenenie sú vrcholom svätej omše,
- predstaviť deťom, za čo všetko vzdávame
Bohu vďaky.
B: - viesť deti k sústredenému prežívaniu chvíle premenenia,
- vedieť oslavovať Boha za všetko veľké, čo
robí v našom živote.
2.6. Bohoslužba obety - prijímanie
A: - predstaviť obrad pokoja ako otváranie sa pre
prijatie Božieho pokoja a prinášanie pokoja do samotného spoločenstva
ľudí,
- predstaviť Eucharistiu ako pokrm pre dušu a
tiež ako spôsob nášho zjednotenia sa s Kristom, ako aj medzi sebou
navzájom.
B: - vzbudzovať v deťoch túžbu po čo najčastejšom prijímaní
Eucharistie,
- povzbudzovať deti k tomu, aby sa stávali
tvorcami pokoja medzi svojimi kamarátmi.
2.7. Bohoslužobné predmety a rúcha
A: - predstaviť deťom základné bohoslužobné predmety
a rúcha, ktoré sa používajú pri liturgických sláveniach (tu je
znova vhodná návšteva kostola s konkrétnym predstavením),
- vysvetliť symboliku niektorých liturgických
predmetov a tiež farieb bohoslužobných rúch.
B: - viesť deti k úcte k bohoslužobným predmetom,
- učiť deti starostlivosti o vlastné telo a dušu,
ktoré majú byť oslavou Pána.
2.8. Úkony v liturgii
A: - vysvetliť deťom jednotlivé liturgické úkony a
ich symboliku,
- poukázať na potrebu oslavovať Boha celým
telom.
B: - učiť deti zapájať do jednotlivých úkonov nielen svoje telo, ale
predovšetkým srdce,
- povzbudiť deti k používaniu niektorých
liturgických úkonov aj v osobnej modlitbe.
3. Sviatosti a sväteniny
3.1. Spevy pri bohoslužbách
A: - vysvetliť deťom význam spevu a hudby v liturgii,
- poukázať na prítomnosť spevu a hudby pri
oslave Boha už v Starom zákone.
B: - učiť deti vyjadrovať svoje city - radosť, smútok atď. pomocou
spevu adresovaného nebeskému Otcovi,
- povzbudzovať deti k aktívnemu zapájaniu sa
do spevovo počas svätej omše.
3.2. Krst
A: - cez symboliku vody vysvetliť deťom potrebu krstu
pre náš duchovný život,
- vysvetliť deťom, kto môže krstiť a ako sa
krstí,
- poukázať na význam krstu a jeho účinky v
živote človeka.
B: - pomôcť deťom uvedomiť si, čo znamená sviatosť krstu v našom
živote,
- povzbudiť deti k životu zodpovedajúcemu
krstným záväzkom,
- viesť deti k vďačnosti za tento dar.
3.3. Sviatosť birmovania
A: - vysvetliť deťom význam tejto sviatosti pre náš
život,
- prostredníctvom turíčnych udalostí poukázať
na pôsobenie Ducha Svätého v našom živote a v živote Cirkvi.
B: - vzbudiť v deťoch túžbu po prijatí tejto sviatosti,
- učiť ich už teraz prosiť o dar Ducha Svätého
pre náš život a pre vydávanie svedectva.
3.4. Dar odpustenia hriechov
A: - priblížiť deťom tragédiu ľudského hriechu s
jeho osobným, ale aj spoločenským dosahom,
- pripomenúť im udalosť ustanovenia sviatosti
zmierenia, ako aj jej obrad,
- poukázať na význam tejto sviatosti v živote
kresťana.
B: - vzbudzovať v deťoch túžbu po častom prijímaní tejto sviatosti,
- učiť deti ceste pokánia, ktorá spočíva v
túžbe napraviť zlo, ktoré sme zapríčinili hriechom a viacej nahrešiť.
3.5. Pomazanie chorých
A: - vysvetliť deťom zmysel sviatosti pomazania chorých
a jej účinky,
- zdôrazniť, že táto sviatosť sa neudeľuje
iba pred smrťou, ale v každej ťažkej chorobe na posilu,
- priblížiť im obrad, v ktorom sa táto
sviatosť vysluhuje.
B: - formovať v deťoch správny postoj k tejto sviatosti,
- učiť deti obetovať svoje choroby a ťažkosti
a spájať ich s Ježišovým utrpením,
- modliť sa za chorých a trpiacich.
3.6. Sviatosť manželstva
A: - predstaviť deťom zmysel kresťanského manželstva,
- vysvetliť obrad sviatosti manželstva s jeho
symbolmi.
B: - predstaviť deťom správnu kresťanskú rodinu,
- modliť sa za rodičov a pomáhať im.
3.7. Sväteniny
A: - vysvetliť deťom rozdiel medzi sviatosťami a sväteninami,
- predstaviť deťom rôzne formy kresťanských
požehnaní a svätenín,
- venovať špeciálnu pozornosť kresťanskému
pohrebu ako svätenine.
B: - formovať v deťoch správny postoj k sväteninám,
- vedieť si vyprosiť rodičovské požehnanie.
4. Liturgický rok
4.1. Vianočný okruh - adventné a vianočné obdobie
A: - predstaviť deťom zmysel adventného a vianočného
obdobia s ich symbolikou,
- oboznámiť deti s historickými udalosťami Ježišovho
narodenia (miesto, čas, prostredie).
B: - učiť deti pripravovať sa na príchod Pána Ježiša do našich sŕdc,
- vedieť prinášať radosť iným svojím životom
alebo nejakým darom.
4.2. Veľkonočný okruh - pôstne a veľkonočné
obdobie
A: - prestaviť deťom zmysel pôstneho a veľkonočného
obdobia s ich významom pre náš život,
- poznať základné udalosti tohto obdobia,
predovšetkým udalosti veľkonočného trojdnia a vysvetliť ich základné
symboly.
B: - vzbudzovať v deťoch pocit vďačnosti za dar vykúpenia a vieru v
zmŕtvychvstanie,
- uvedomiť si, že láska dokáže prekonať aj
utrpenie a smrť,
- učiť sa prijímať a s láskou prekonávať
ťažkosti v našom živote spolu s Ježišom.
4.3. Celoročné obdobie
A: - vysvetliť deťom podstatu tohto obdobia s dôrazom
na jeho centrum, ktorým je nedeľa,
- vysvetliť význam slávností, sviatkov a
spomienok, ktoré sú prítomné v tomto období.
B: - učiť deti správnemu kresťanskému sláveniu nedele,
- viesť ich k správnemu vytváraniu vzťahu k
svätým (poznať, uctievať, nasledovať).
4.4. Prikázané sviatky
A: - oboznámiť deti s prikázanými sviatkami v priebehu
liturgického roka a porozprávať im o nich,
- vedieť ich rozdeliť na sviatky Pána, sviatky
Panny Márie a svätých.
B: - viesť deti k správnemu sláveniu týchto sviatkov,
- učiť deti prehlbovať svoju vieru prostredníctvom
týchto centrálnych sviatkov.
5. Úcta k svätým a život modlitby
5.1. Panna Mária
A: - vysvetliť deťom miesto Panny Márie v našom kresťanskom
živote,
- predstaviť im hlavné udalosti zo života
Panny Márie, jej miesto v živote Cirkvi.
B: - prehlbovať v deťoch správny vzťah k Panne Márii ako našej
nebeskej Matke,
- naučiť sa nejakú novú modlitbu k Panne Márii
a túžiť ju nasledovať.
5.2. Modlitba
A: - prehĺbiť v deťoch podstatu kresťanskej modlitby a
jej potrebu pre duchovný život,
- predstaviť rôzne druhy a spôsoby modlitby.
B: - prehlbovať v deťoch vzťah k modlitbe ako k rozhovoru s nebeským
Otcom,
- uvedomiť si, že Boh ma počuje, aj keď sa mu
prihováram vo svojom srdci bez slov.
|