Charakteristika 8. ročníka
Učivo 8. ročníka je zamerané na hlbšie poznanie kresťanských
mravných noriem a formovanie kresťanského životného štýlu. Popri zážitku
z vyučovania treba klásť dôraz, aby si žiaci osvojili určitý rozsah
vedomostí naspamäť, bez čoho by sa len veľmi ťažko mohol rozvíjať
ich vzťah k Bohu, k sebe samému a k iným ľuďom. Učebnica sleduje
osobné problémy dospievajúcej mládeže a ponúka priestor na slobodný
dialóg. Žiaci sa majú naučiť vytvárať vlastný názor, vedieť si
ho zdôvodniť a obhájiť. Učivo je rozdelené do piatich tematických
celkov.
Prehľad učiva
|
Orientačný plán hodín
|
Hľadám smer |
4 |
Boh mi udáva smer |
5 |
Dávam sa na cestu |
5 |
Boh mi radí |
13 |
Boh sa mi dáva |
6 |
Spolu
|
33
|
Obsah, náučné (A) a výchovné (B) ciele
1. Hľadám smer
1.1. Ľudská dôstojnosť
A: - poukázať na individuálnu originalitu človeka a vzájomnú odlišnosť
medzi ľuďmi,
- poukázať na to, čo je skutočne podstatné a
dôležité a nie iba navonok.
B: - uvedomiť si svoju originalitu, ďakovať Bohu za dar života,
- nadobudnúť sebaúctu.
1.2. Túžby a plány
A: - uvedomiť si, že každý človek má svoje plány a túžby a tie
majú viesť človeka k plnohodnotnému životu a ku konečnému cieľu,
ktorým je večný život.
B: - zamyslieť sa nad sebou a svoje túžby a plány zosúladiť s
realitou života.
1.3. Schopnosti a vlastnosti
A: - spoznať svoje schopnosti a vlastnosti, ktorými ma
Boh obdaril,
- pochopiť, že schopnosti treba rozvíjať pre
dobro svoje i druhých a na to, aby bol oslávený Boh.
B: - byť ochotný spolupracovať s Božou milosťou,
- vzbudiť túžbu chcieť pracovať na sebe -
posilňovať vôľu, odstraňovať zlé vlastnosti a pestovať dobré.
2. Boh mi udáva smer
2.1. Svedomie
A: - definovať svedomie v súlade s učením Cirkvi,
- pochopiť, že svedomie je prirodzený Boží zákon
v nás.
B: - uvedomiť si, že človek je zodpovedný za výchovu svojho svedomia,
- podnecovať k pravidelnému spytovaniu svedomia
a k pristupovaniu k svätej spovedi.
2.2. Desatoro
A: - uvedomiť si, že Desatoro človeka neobmedzuje, ale oslobodzuje od závislosti
od hriechu,
- pomáha mu nájsť správny vzťah k Bohu a ľuďom.
B: - vnímať Desatoro ako starostlivú lásku Boha Otca o mňa a uvedomiť
si, že prikázania, ktoré mi dáva, sú ochranou pred mojím nešťastím.
2.3. Zákon lásky
A: - naučiť sa znenie hlavného Božieho prikázania,
- poukázať na to, aký by bol svet bez lásky
smutný a prázdny.
B: - naučiť sa plniť si svoje povinnosti s láskou, objaviť v tom ľahkosť
a radosť,
- pochopiť, že milovať Boha nadovšetko a blížneho
ako seba samého je kľúč k šťastnému a zmysluplnému životu.
2.4. Sloboda
A: - pochopiť, že sloboda je Boží dar človeku, bez
nej by bol človek ako robot,
- bez slobodného rozhodnutia by sa nedala
prejaviť láska.
B: - zneužitie tohto Božieho daru znamená postaviť sa proti Bohu, teda
hriech, a zároveň sa tým človek stavia proti vlastnému šťastiu.
3. Dávam sa na cestu
3.1. Zodpovednosť za seba
A: - poukázať na zmeny, ktorými prechádza človek počas puberty -
biologické, fyziologické, psychické, sociálne,
- pochopiť, že prichádza čas preberania
zodpovednosti za seba.
B: - snažiť sa o sebaprijatie, dávať si pozor, aby som ja sám nerobil
to, čo sa mi nepáči na správaní iných,
- pestovať dobrý vzťah k rodičom a súrodencom.
3.2. Sebaovládanie
A: - uvedomiť si, že bez sebaovládania človek nemôže pokročiť
vpred v tvorbe svojej osobnosti a vytvorí si tým problémy naviac,
- sebaovládanie je dlhodobá namáhavá úloha,
neskôr sa však bude stávať menej namáhavou a s väčším prínosom.
B: - naučiť sa ovládať v rôznych životných situáciách, aby človek
neublížil sebe ani iným ľuďom a úspešne splnil svoje poslanie,
- osvojenie si schopnosti sebaovládania vyžaduje
predchádzajúce denné cvičenie sa v maličkostiach (urobiť, čo sa mi
nechce; odoprieť si niečo, na čo mám chuť).
3.3. Zodpovednosť za iných
A: - zodpovednosť za iných je znakom zrelého dospelého človeka,
- uvedomiť si dôsledky nezodpovedného prístupu.
B: - zodpovednosť za iných je jedným z prejavov skutočnej lásky, ktorá
napĺňa srdce človeka radosťou a pokojom,
- vedieť prejaviť svoju vďačnosť a radosť
za prejavenú dôveru a nesklamať toho, ktorý mi ju dal.
3.4. Lákadlá
A: - uvedomiť si, že lákadlá sú rafinovane zamaskované
nebezpečenstvá,
- pripomenúť si následky dedičného hriechu
(vôľa sa naklonila k zlému).
B: - na príkladoch predstaviť negatívne účinky lákadiel zmyslov: fajčenie,
alkohol, drogy, sex, reklama,
- vyhýbať sa prostrediu a veciam, ktoré ponúkajú
zlo,
- čerpať silu na odporovanie zlu v modlitbe a
vo sviatostiach.
4. Boh mi radí
4.1. Úcta k ľuďom
A: - uvedomiť si, že všetci ľudia si zasluhujú úctu, lebo každého
človeka stvoril Boh,
- každý človek má určité poslanie na zemi a
má sa usilovať poznávať ho a žiť v súlade s Božou vôľou.
B: - byť si vedomý, že človek nemôže žiť sám a že sa navzájom
potrebujeme,
- urobiť konkrétny skutok lásky k blížnemu.
4.2. Úcta k životu
A: - Boh je pôvodcom a darcom každého života, preto len jemu jedinému
patrí právo rozhodovať o počiatku a konci života.
B: - mať vždy na pamäti, že život je Boží dar a s týmto darom
chcem múdro zaobchádzať a využiť ho čo najlepšie na svoje dobro a
dobro ľudí žijúcich okolo mňa,
- vykonať konkrétny skutok telesného
milosrdenstva.
4.3. Úcta k pohlaviu
A: - Boh stvoril človeka ako muža a ženu, aby sa vzájomným
sebadarovaním v trvalom zväzku vernej a nesebeckej lásky podieľali na
odovzdávaní života,
- pochopiť, že pravá láska pochádza od Boha,
a nie je v telesnosti.
B: - pochopiť, že Bohu aj cez 6. a 9. prikázanie ide o naše šťastie,
šťastie rodín, hlavne detí,
- zachovávať si čistotu myšlienok a
vyjadrovania v sexuálnej oblasti,
- uvedomiť si, že sebecké záujmy ponižujú
oboch.
4.4. Spravodlivosť
A: - spravodlivosť vyžaduje ochranu vlastníctva, ako aj
pomoc tým, čo si vlastnými silami nemôžu zabezpečiť prostriedky na
dôstojný život.
B: - Boh zakazuje aj nezriadenú túžbu po bohatstve, treba si vybudovať
slobodný vzťah k materiálnym veciam a nebyť od nich závislý,
- poukázať na dôsledky lakomstva a nevšímavosti
voči núdznym.
4.5.Úcta k pravde
A: - uvedomiť si Ježišovo poslanie od Otca - vydať
svedectvo o pravde, ktoré je Boh sám,
- byť si vedomý, že pravda o nás samých
oslobodzuje, hoci niekedy môže byť nepríjemná.
B: - túžiť po pravde a mať odvahu podľa nej žiť,
- chrániť sa každého klamstva, lebo ono nás
odvádza od Boha a spôsobuje najrôznejšie formy zla.
4.6. Úcta k práci
A: - vnímať prácu ako osobný rozvoj a spoluprácu na
stvorených Božích dielach,
- poukázať na zmysluplnosť a poslanie ľudského
života podľa hesla sv. Benedikta: "Modli sa a pracuj!"
B: - prácou človek vytvára rozličné hodnoty, ktoré sú užitočné
pre neho i pre ľudskú spoločnosť,
- vedieť si rozvrhnúť čas na prácu, modlitbu
a oddych; nestať sa otrokom vecí a vyhýbať sa chamtivosti po
peniazoch.
4.7. Zasvätený život
A: - uvedomiť si, že zasvätený život je jednou z
ciest ku svätosti a pomoci ľudstvu,
- vysvetliť význam kňazstva a rehoľného
stavu.
B: - u žiakov vzbudiť túžbu po svätom živote, ku ktorému sú
povolaní všetci ľudia,
- bohuzasvätený život iným poukazuje, aby
nezabúdali na svoju dušu, na svoj vzťah k Bohu a na večný život.
4.8. Krása stvorenia
A: - byť si vedomý, že všetko, čo pochádza od Boha,
je dobré, krásne a má svoj význam,
- pochopiť, že zo živých bytostí iba človek
môže vnímať krásu stvorenia a aktívne sa zapájať do vytvárania ďalších
hodnôt.
B: - vnímať krásu Božích diel v prostredí, v ktorom žijem,
- predniesť oslavný žalm na krásu Božích
diel, ktoré v sebe ukrývajú Božiu múdrosť a veľkosť.
4.9. Úcta k prírode
A: - uvedomiť si, že človek patrí k prírode, ktorá
bola stvorená pre neho a Boh mu ju dal, aby ju využíval a zveľaďoval,
- poukázať na nebezpečenstvá ničenia prírody
potrebu jej ochrany.
B: - aktívne sa zapojiť do ochrany prírody, podieľať sa na vyčistení
zanedbanej lokality,
- ďakovať Bohu za krásu a úžitok z prírody.
4.10. Civilizácia lásky
A: - uvedomiť si, že každá civilizácia by mala byť
preniknutá láskou a vzájomnou pomocou, lebo inak zanikne,
- poukázať na Cirkev, ktorú Ježiš Kristus
ustanovil na zemi ako spoločenstvo tých, ktorí sa majú navzájom
milovať a slúžiť si.
B: - kresťan, ktorý žije podľa evanjelia, sa zároveň podieľa aj na
budovaní a šírení civilizácie lásky.
5. Boh sa mi dáva
5.1. Boh a ja
A: - uvedomiť si, že modlitba je prvou komunikáciou s Bohom,
- predstaviť žiakom druhy a formy modlitby.
B: - priviesť žiakov k pravidelnej modlitbe, zvlášť osobnej a tiež v
rodine,
- podľa toho, ako sa modlím, môžem lepšie
spoznať, aký je môj vzťah k Bohu.
5.2. Boh a my
A: - pochopiť význam spoločenstva pre jednotlivca,
- poukázať na význam spoločnej modlitby a na
silu pravého spoločenstva.
B: - podnietiť mladých k vytvoreniu skutočného spoločenstva,
- vzbudiť si túžbu chcieť byť užitočným
pre spoločenstvo a spoločne sa modliť.
5.3. Boh v znakoch
A: - pochopiť, že človek môže byť spasený jedine Božou milosťou
(spása je Boží dar),
- oboznámiť s pojmom milosť a sviatosti - matéria,
forma a vnútorná dispozícia.
B: - viesť žiakov k častému pristupovaniu ku sviatostiam, cez ktoré
sa viac priblížia k Bohu,
- vzbudiť túžbu po večnom živote a uchovať
sa v stave posväcujúcej milosti.
5.4. Boh je láska
A: - Božou podstatou je láska - jednorodený Syn Ježiš nám sprítomnil
túto Božiu lásku a Božiu milosť,
- základnou vlastnosťou lásky je dávať sa ďalej
iným.
B: - prejavy Božej lásky voči ľuďom - poslal svojho jediného Syna,
aby nezahynul nik, kto v neho uverí,
- moja viera sa prejavuje v skutkoch lásky k blížnym.
Odporúčaná literatúra a pomôcky
Okrem učebnice a Katechizmu
Katolíckej cirkvi môžeme čerpať z nasledujúcej
literatúry:
ORENDÁČ, P., LENCZ, L., HUDÁK, P., BEREŠOVÁ, M.: Metodická príručka
výchovy k láske a čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ.
Prešov: Komisia pre katechizáciu pri KBS vo VMV, 1999.
ORENDÁČ, P. A KOL.: Dodatok k Metodickej príručke výchovy k láske a
čistote pre II. stupeň ZŠ a 1. - 2. ročník SŠ. Prešov: Komisia pre
katechizáciu pri KBS vo VMV, 2000.
JANÁČ, P.: Liturgia v našom živote. Trnava: SSV, 1990.
MALÝ, V.: Matka Cirkvi - Blahoslavená Panna Mária. Bratislava, pre SSV
v Trnave vydavateľstvo Vesna, 1990.
VRABLEC, J.: Viete meditovať? Bratislava: Akcent, 1992.
KEDEN, J.: Takzvané mládežnícke sekty a okultná
vlna. Bratislava: Lúč,
1990.
SCHLINKOVÁ, M. B.: Rocková hudba odkiaľ kam? Bratislava: Lúč, 1996.
ŠTAMPACH, O., PRIBULA, M.: Nádej a riziká siekt a nových náboženských
hnutí. Prešov: Data Press, 1995.
Katechizmus (učebnica rímskokatolíckej náboženskej výchovy).
Bratislava, pre SSV v Trnave vydavateľstvo Vesna, 1990.
|